Dissertação

O campo tem cor?: presença/ausência do negro no currículo da educação do campo no Pará

The main focus of this paper is to investigate about the presence/absence of the Negro in the syllabus of Education in the Countryside on the scope of the Forum Paraense of Education in the Countryside, an expression of Paraense Movement for an Education in the Countryside. As a starting point, the...

ver descrição completa

Autor principal: MAGALHÃES, Leila de Lima
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2012
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/2683
id ir-2011-2683
recordtype dspace
spelling ir-2011-26832019-05-22T12:46:32Z O campo tem cor?: presença/ausência do negro no currículo da educação do campo no Pará MAGALHÃES, Leila de Lima HAGE, Salomão Antonio Mufarrej http://lattes.cnpq.br/1723722364556016 Educação rural Educação e Estado Currículo Movimentos sociais Negro (Raça) Relação étnico-racial Pará - Estado Amazônia brasileira CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO RURAL The main focus of this paper is to investigate about the presence/absence of the Negro in the syllabus of Education in the Countryside on the scope of the Forum Paraense of Education in the Countryside, an expression of Paraense Movement for an Education in the Countryside. As a starting point, the writer performed an exploratory study over the actions taken by the Forum and, through documents and interviews, aimed at identifying to what extent the ethnic-racial relations, from Act 10639/03 on, are included in the educational and curricular proposal of the Forum. Together with that, she sought to make a dialog with the literature which deals with Education in the Countryside as a specific field, and with the Ethnic-racial Relations. For that, she used the qualitative methodology reference as a means of analysis and propose strategies to dynamize the ethnic-racial relations in the education in the countryside on the State of Para. CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior O tema principal desta dissertação é investigar sobre a presença/ ausência do negro no currículo da Educação do Campo no âmbito do Fórum Paraense de Educação do Campo, expressão do Movimento Paraense por uma Educação do campo. Como ponto de partida, a autora realizou um estudo exploratório nas ações do Fórum e, por meio de documentos e entrevistas, buscou identificar em que medida as relações étnico-raciais, a partir da Lei 10639/03, estão incluídas na proposta educativa e curricular do Fórum. Ao mesmo tempo, buscou um diálogo com a literatura que trata da Educação do Campo como área específica e com a literatura das Relações Étnico-raciais. Para isso, utilizou o referencial metodológico qualitativo como forma de análise e propõe estratégias para dinamizar as relações étnico-raciais na educação do campo no Pará. 2012-05-03T17:07:35Z 2012-05-03T17:07:35Z 2009-10-05 Dissertação MAGALHÃES, Leila de Lima. O campo tem cor?: presença/ausência do negro no currículo da educação do campo no Pará Belém. 2009. 138 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Ciências da Educação, Belém, 2009. Programa de Pós-Graduação em Educação. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/2683 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Ciências da Educação UFPA Programa de Pós-Graduação em Educação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Educação rural
Educação e Estado
Currículo
Movimentos sociais
Negro (Raça)
Relação étnico-racial
Pará - Estado
Amazônia brasileira
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO RURAL
spellingShingle Educação rural
Educação e Estado
Currículo
Movimentos sociais
Negro (Raça)
Relação étnico-racial
Pará - Estado
Amazônia brasileira
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO RURAL
MAGALHÃES, Leila de Lima
O campo tem cor?: presença/ausência do negro no currículo da educação do campo no Pará
topic_facet Educação rural
Educação e Estado
Currículo
Movimentos sociais
Negro (Raça)
Relação étnico-racial
Pará - Estado
Amazônia brasileira
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO RURAL
description The main focus of this paper is to investigate about the presence/absence of the Negro in the syllabus of Education in the Countryside on the scope of the Forum Paraense of Education in the Countryside, an expression of Paraense Movement for an Education in the Countryside. As a starting point, the writer performed an exploratory study over the actions taken by the Forum and, through documents and interviews, aimed at identifying to what extent the ethnic-racial relations, from Act 10639/03 on, are included in the educational and curricular proposal of the Forum. Together with that, she sought to make a dialog with the literature which deals with Education in the Countryside as a specific field, and with the Ethnic-racial Relations. For that, she used the qualitative methodology reference as a means of analysis and propose strategies to dynamize the ethnic-racial relations in the education in the countryside on the State of Para.
author_additional HAGE, Salomão Antonio Mufarrej
author_additionalStr HAGE, Salomão Antonio Mufarrej
format Dissertação
author MAGALHÃES, Leila de Lima
title O campo tem cor?: presença/ausência do negro no currículo da educação do campo no Pará
title_short O campo tem cor?: presença/ausência do negro no currículo da educação do campo no Pará
title_full O campo tem cor?: presença/ausência do negro no currículo da educação do campo no Pará
title_fullStr O campo tem cor?: presença/ausência do negro no currículo da educação do campo no Pará
title_full_unstemmed O campo tem cor?: presença/ausência do negro no currículo da educação do campo no Pará
title_sort o campo tem cor?: presença/ausência do negro no currículo da educação do campo no pará
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2012
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/2683
_version_ 1832602981108809728
score 11.755432