/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Dissertação
Erros e obstáculos: os conteúdos matemáticos do ensino fundamental no processo de avaliação
This study presents a brief historical survey on the evaluation definition, teaching and learning obstacles - epistemological and didactic ones – as well as on the students’ errors. The three functions of the evaluation - diagnosis, formative and classificatory - are used in order to distinguish...
Autor principal: | MIRANDA, Werverton dos Santos |
---|---|
Grau: | Dissertação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2012
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/3104 |
id |
ir-2011-3104 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-31042018-11-27T11:44:00Z Erros e obstáculos: os conteúdos matemáticos do ensino fundamental no processo de avaliação MIRANDA, Werverton dos Santos SILVA, Francisco Hermes Santos da http://lattes.cnpq.br/3912906225739008 Ensino fundamental Matemática Estudantes Avaliação de desempenho CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::AVALIACAO DA APRENDIZAGEM This study presents a brief historical survey on the evaluation definition, teaching and learning obstacles - epistemological and didactic ones – as well as on the students’ errors. The three functions of the evaluation - diagnosis, formative and classificatory - are used in order to distinguish some negative and positive teaching practices in Mathematics. Concerning to the obstacles, specific literature points agreements related with their origin such as: epistemological, linguistics, emotional and didactics. From a historical point of view, the student errors leave a stigma of his/her ineptitude and incapacity. So, it is argued for a didactic instrument of assessment that can assist the students’ learning, in specially considering mathematical issues. The relations between error, evaluation or assessment and didactics obstacle is established to favor the possible contributions that the didactic identification of the errors and obstacles can offer to the improvement of the teaching-learning practice in Mathematics. On the other hand, a scientific study on the performance of the students at 5th to 8th grades was carried out, in Math. So an investigation was done to take in account some data collected from the answers given by four groups of students coming from Basic Education at a public school in Belem City/Para State/Brazil. To facilitate the fulfillment of the task proposal, it was defined as criteria for the analysis of the answers given by the students in some phased tests as the following: in the first one, the answers had been grouped in categories such as: questions without answers, incomplete, right and wrong and the way the subject suggests. In the second phase, the objective was to put in evidence the relations of concepts that contain expressed errors by the students and cause obstacles to learning or didactics obstacles. The results of this research point much more to the great percentage of error in the supposed concepts learned by those students in previous grades accented with what the subjects foreseen for the grade in which he/she is at present. It can be also noticed the great number of questions without answers, raising the suspicion of being one another indication of emerging didactics obstacles to be clarified and studied afterwards. A presente pesquisa apresenta um sucinto levantamento histórico sobre ‘avaliação’, ‘obstáculos’ - epistemológicos e didáticos - e ‘erros’, com o objetivo de fazer um estudo analítico do desempenho dos estudantes de 5ª a 8ª séries em Matemática, utilizando as respostas dadas em avaliações feitas por quatro grupos de estudantes de uma escola pública de Ensino Fundamental em testes específicos de matemática. A investigação foi desenvolvida em várias fases: na primeira, as respostas foram agrupadas em categorias de questões (a) sem respostas, (b) incompletas, além de (c) certas e (d) erradas, como sugere o tema. Na segunda fase, o objetivo foi (e) tentar desvendar as relações entre conceitos contidos nos erros expressos pelos estudantes. Os resultados da pesquisa apontam para um grande percentual de ‘erros’ relativos aos conceitos presentes em assuntos estudados em séries anteriores, mais acentuados do que os assuntos previstos para a série em que se encontrava o aluno, evidenciando que um conteúdo que não tenha sido bem assimilado pode se constituir em um ‘obstáculo didático’ de caráter coletivo e que se propaga pelas séries posteriores. Deste resultado, é possível afirmar que um ‘obstáculo didático coletivo’, uma vez estabelecido, dificilmente será superado pelos discentes sem uma intervenção docente sistemática que considere tal obstáculo e sua possível superação. Isso faz com que pese sobre os professores de matemática a responsabilidade de assumirem e verem com um olhar diferenciado os erros dos estudantes como aprendizes, com a finalidade de discernir entre o ‘erro eventual’ e o ‘obstáculo didático’ (individual ou coletivo), favorecendo a superação das dificuldades advindas dos “conteúdos passados burocraticamente” que obstaculizam a aprendizagem dos assuntos e temas matemáticos que são objeto de estudo nas séries do ensino fundamental. 2012-10-30T17:09:40Z 2012-10-30T17:09:40Z 2007-02-28 Dissertação MIRANDA, Werverton dos Santos. Erros e obstáculos: os conteúdos matemáticos do ensino fundamental no processo de avaliação. 2007. 129 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Núcleo Pedagógico de Apoio ao Desenvolvimento Científico, Belém, 2007. Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/3104 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Educação Matemática e Científica UFPA Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Ensino fundamental Matemática Estudantes Avaliação de desempenho CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::AVALIACAO DA APRENDIZAGEM |
spellingShingle |
Ensino fundamental Matemática Estudantes Avaliação de desempenho CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::AVALIACAO DA APRENDIZAGEM MIRANDA, Werverton dos Santos Erros e obstáculos: os conteúdos matemáticos do ensino fundamental no processo de avaliação |
topic_facet |
Ensino fundamental Matemática Estudantes Avaliação de desempenho CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::AVALIACAO DA APRENDIZAGEM |
description |
This study presents a brief historical survey on the evaluation definition, teaching and
learning obstacles - epistemological and didactic ones – as well as on the students’
errors. The three functions of the evaluation - diagnosis, formative and classificatory -
are used in order to distinguish some negative and positive teaching practices in
Mathematics. Concerning to the obstacles, specific literature points agreements
related with their origin such as: epistemological, linguistics, emotional and didactics.
From a historical point of view, the student errors leave a stigma of his/her ineptitude
and incapacity. So, it is argued for a didactic instrument of assessment that can
assist the students’ learning, in specially considering mathematical issues. The
relations between error, evaluation or assessment and didactics obstacle is
established to favor the possible contributions that the didactic identification of the
errors and obstacles can offer to the improvement of the teaching-learning practice in
Mathematics. On the other hand, a scientific study on the performance of the
students at 5th to 8th grades was carried out, in Math. So an investigation was done
to take in account some data collected from the answers given by four groups of
students coming from Basic Education at a public school in Belem City/Para
State/Brazil. To facilitate the fulfillment of the task proposal, it was defined as criteria
for the analysis of the answers given by the students in some phased tests as the
following: in the first one, the answers had been grouped in categories such as:
questions without answers, incomplete, right and wrong and the way the subject
suggests. In the second phase, the objective was to put in evidence the relations of
concepts that contain expressed errors by the students and cause obstacles to
learning or didactics obstacles. The results of this research point much more to the
great percentage of error in the supposed concepts learned by those students in
previous grades accented with what the subjects foreseen for the grade in which
he/she is at present. It can be also noticed the great number of questions without
answers, raising the suspicion of being one another indication of emerging didactics
obstacles to be clarified and studied afterwards. |
author_additional |
SILVA, Francisco Hermes Santos da |
author_additionalStr |
SILVA, Francisco Hermes Santos da |
format |
Dissertação |
author |
MIRANDA, Werverton dos Santos |
title |
Erros e obstáculos: os conteúdos matemáticos do ensino fundamental no processo de avaliação |
title_short |
Erros e obstáculos: os conteúdos matemáticos do ensino fundamental no processo de avaliação |
title_full |
Erros e obstáculos: os conteúdos matemáticos do ensino fundamental no processo de avaliação |
title_fullStr |
Erros e obstáculos: os conteúdos matemáticos do ensino fundamental no processo de avaliação |
title_full_unstemmed |
Erros e obstáculos: os conteúdos matemáticos do ensino fundamental no processo de avaliação |
title_sort |
erros e obstáculos: os conteúdos matemáticos do ensino fundamental no processo de avaliação |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2012 |
url |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/3104 |
_version_ |
1832603720968306688 |
score |
11.755432 |