Dissertação

Educação matemática, cultura amazônica e prática pedagógica: a margem de um rio

This entitled research Mathematical Education, Amazonian Culture and Pedagogic Practice: to the riverbank, it has as objective analyzes the teacher's pedagogic practice that approaches several mathematical contents, starting from the Amazonian Culture in a school belonging to one of the islands fro...

ver descrição completa

Autor principal: BRITO, Maria Augusta Raposo de Barros
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2012
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/3229
id ir-2011-3229
recordtype dspace
spelling ir-2011-32292019-05-23T13:25:41Z Educação matemática, cultura amazônica e prática pedagógica: a margem de um rio BRITO, Maria Augusta Raposo de Barros LUCENA, Isabel Cristina Rodrigues de http://lattes.cnpq.br/3255121871351967 Prática de ensino Matemática Ensino Cultura População ribeirinha Ilha do Combu - PA Pará - Estado Amazônia brasileira CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA This entitled research Mathematical Education, Amazonian Culture and Pedagogic Practice: to the riverbank, it has as objective analyzes the teacher's pedagogic practice that approaches several mathematical contents, starting from the Amazonian Culture in a school belonging to one of the islands from Belém of Pará. The empiric part of this work happened in the period of six months at the School of Combu, located in the Island of the Combu during the attendance of the groups of Infantile Education and of the Basic Cycle. This research is justified for the approach need between the mathematical operations and the daily imaginary of the riverine students, starting from the construction of their houses, skulls (embarkation done handicraftly in exchange for tree), canoes, matapis (traps to catch shrimp done with fiber of the forest), tupés (rugs for drying of the cocoa done of fiber of the forest), nets, toys, baskets.The methodological conceptions are ruled in the beginnings of the qualitative research, based on the approach ethnographic, in order to systematize knowledge about needs and difficulties of the interaction between the scholar mathematics and the local culture. The teacher's pedagogic practice in subject demonstrates concerns with approximating the mathematics teaching the peculiar cultural diversity to the place starting from classes built in the partnership of the you know traditional as the tupés tessitura for exploration of geometric elements, matapis use as didactic material for the construction of decimal metric system among others. It is possible to indicate that the used existences and re-signified, through registrations and analyses under the glance of the Mathematical Education, contribute to the recognition of the influence of the Amazonian Culture, in the process teaching-learning of the school mathematics. SEDUC/PA - Secretaria de Estado de Educação Esta pesquisa intitulada Educação Matemática, Cultura Amazônica e Prática Pedagógica; à Margem de um Rio, tem como objetivo analisar a prática pedagógica de uma professora que aborda diversos conteúdos matemáticos, a partir da Cultura Amazônica em uma escola pertencente a uma das ilhas de Belém do Pará. A parte empírica deste trabalho aconteceu no período de 6 meses na Escola do Combu, localizada na Ilha do Combu-PA durante o acompanhamento das turmas de Educação Infantil e do Ciclo Básico. Esta pesquisa justifica-se pela busca da compreensão da necessidade de aproximação entre as operações matemáticas e o cotidiano imaginário dos alunos ribeirinhos, a partir da construção de suas casas, cascos (embarcação feita artesanalmente em troco de árvore), canoas, matapis (armadilhas para pegar camarão, feita com fibra da mata), tupés (tapetes para secagem do cacau feito de fibra da mata), redes, brinquedos, cestos. As concepções metodológicas estão pautadas nos princípios da pesquisa qualitativa, baseada na abordagem etnográfica, a fim de sistematizar conhecimentos sobre necessidades e dificuldades da interação entre a Matemática escolar e a cultura local. A prática pedagógica da professora em questão demonstra preocupações em aproximar o ensino de Matemática à diversidade cultural, peculiar ao local, a partir de aulas construídas na parceria dos saberes tradicionais como a tessitura de tupés, para exploração de elementos geométricos, uso de matapis como material didático para a construção de sistema métrico decimal entre outros. É possível indicar que as vivências utilizadas e resignificadas, através de registros e análises sob o olhar da Educação Matemática contribuem para o reconhecimento da influência da Cultura Amazônica, no processo ensino-aprendizagem da Matemática escolar. 2012-11-27T14:36:13Z 2012-11-27T14:36:13Z 2008 Dissertação BRITO, Maria Augusta Raposo de Barros. Educação matemática, cultura amazônica e prática pedagógica: a margem de um rio. 2008. 112 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Núcleo Pedagógico de Apoio ao Desenvolvimento Científico, Belém, 2008. Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/3229 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Educação Matemática e Científica UFPA Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Prática de ensino
Matemática
Ensino
Cultura
População ribeirinha
Ilha do Combu - PA
Pará - Estado
Amazônia brasileira
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
spellingShingle Prática de ensino
Matemática
Ensino
Cultura
População ribeirinha
Ilha do Combu - PA
Pará - Estado
Amazônia brasileira
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
BRITO, Maria Augusta Raposo de Barros
Educação matemática, cultura amazônica e prática pedagógica: a margem de um rio
topic_facet Prática de ensino
Matemática
Ensino
Cultura
População ribeirinha
Ilha do Combu - PA
Pará - Estado
Amazônia brasileira
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This entitled research Mathematical Education, Amazonian Culture and Pedagogic Practice: to the riverbank, it has as objective analyzes the teacher's pedagogic practice that approaches several mathematical contents, starting from the Amazonian Culture in a school belonging to one of the islands from Belém of Pará. The empiric part of this work happened in the period of six months at the School of Combu, located in the Island of the Combu during the attendance of the groups of Infantile Education and of the Basic Cycle. This research is justified for the approach need between the mathematical operations and the daily imaginary of the riverine students, starting from the construction of their houses, skulls (embarkation done handicraftly in exchange for tree), canoes, matapis (traps to catch shrimp done with fiber of the forest), tupés (rugs for drying of the cocoa done of fiber of the forest), nets, toys, baskets.The methodological conceptions are ruled in the beginnings of the qualitative research, based on the approach ethnographic, in order to systematize knowledge about needs and difficulties of the interaction between the scholar mathematics and the local culture. The teacher's pedagogic practice in subject demonstrates concerns with approximating the mathematics teaching the peculiar cultural diversity to the place starting from classes built in the partnership of the you know traditional as the tupés tessitura for exploration of geometric elements, matapis use as didactic material for the construction of decimal metric system among others. It is possible to indicate that the used existences and re-signified, through registrations and analyses under the glance of the Mathematical Education, contribute to the recognition of the influence of the Amazonian Culture, in the process teaching-learning of the school mathematics.
author_additional LUCENA, Isabel Cristina Rodrigues de
author_additionalStr LUCENA, Isabel Cristina Rodrigues de
format Dissertação
author BRITO, Maria Augusta Raposo de Barros
title Educação matemática, cultura amazônica e prática pedagógica: a margem de um rio
title_short Educação matemática, cultura amazônica e prática pedagógica: a margem de um rio
title_full Educação matemática, cultura amazônica e prática pedagógica: a margem de um rio
title_fullStr Educação matemática, cultura amazônica e prática pedagógica: a margem de um rio
title_full_unstemmed Educação matemática, cultura amazônica e prática pedagógica: a margem de um rio
title_sort educação matemática, cultura amazônica e prática pedagógica: a margem de um rio
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2012
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/3229
_version_ 1787148092357738496
score 11.675608