Dissertação

Formação continuada docente: o teatro de fantoches possibilitando reflexões em educação ambiental

In this research I investigate the theater of puppets, as pedagogical proposal in the continued teaching formation in Environmental Education. The study was carried through in the space of the Research Group and studies in Environmental Education - GPEEA/Green Room „Pororoca‟ with the participation...

ver descrição completa

Autor principal: DANTAS, Osmarina Maria dos Santos
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2013
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/3396
id ir-2011-3396
recordtype dspace
spelling ir-2011-33962017-12-22T13:45:38Z Formação continuada docente: o teatro de fantoches possibilitando reflexões em educação ambiental DANTAS, Osmarina Maria dos Santos NAKAYAMA, Luiza http://lattes.cnpq.br/3771896759209007 Formação continuada Professores Ciência Educação ambiental CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PERMANENTE In this research I investigate the theater of puppets, as pedagogical proposal in the continued teaching formation in Environmental Education. The study was carried through in the space of the Research Group and studies in Environmental Education - GPEEA/Green Room „Pororoca‟ with the participation of six teachers of basic education. The applied methodology was the qualitative one, of the type participative action research; for the data collected I worked with four sources: 1) questionnaire, 2) the workshop, the 3) target log book and 4) interviews, carried through to clarify referring doubts to the information given by the teachers. To analyze the data I used the technique of the methodological triangulation. I evidenced that the theater of puppets as strategy for teaching-learning of environmental knowledge had been important in all the stages:1) In the confection of the texts each story presented referring information to the professional and personal experiences of the teachers, 2) In the confection of the puppets because the used methodology was considered good, cheap and easy to make, using also recycled material and 3) In the presentation of the puppets, therefore their “speaking” had expressed problems of the teacher‟s daily activities - the garbage, the consumerism, the deforestation -, beyond values and attitudes. The use of the theater of puppets as methodology was recognized enthusiastically by the teachers as viable in the professor‟s practice in all the disciplines, and the most important: with different connotation of the playful for the playful. CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior Nesta pesquisa investigo as contribuições do teatro de fantoches, como proposta pedagógica na formação continuada docente em Educação Ambiental. O estudo foi realizado no espaço do Grupo de Pesquisa e Estudos em Educação Ambiental - GPEEA/ Sala Verde Pororoca com a participação de seis professoras do ensino básico. A metodologia empregada foi a qualitativa, do tipo pesquisa ação-participativa; para a coleta de dados trabalhei com quatro fontes: 1) o questionário, 2) a oficina, 3) o diário de bordo e 4) as entrevistas, realizadas para esclarecer dúvidas referentes às informações dadas pelas professoras. Para analisar os dados utilizei a técnica da triangulação metodológica. Constatei que o teatro de fantoches como estratégia para ensino-aprendizagem de saberes ambientais foram importantes em todas as etapas: 1) Na confecção dos textos cada história apresentou informações referentes às experiências profissionais e pessoais das professoras, 2) Na confecção dos fantoches porque foi utilizada uma metodologia considerada boa, barata e fácil de fazer, inclusive empregando materiais recicláveis e 3) Na apresentação dos fantoches, pois suas “falas” expressaram problemas presentes no cotidiano docente - o lixo, o consumismo, o desmatamento -, além de valores atitudinais. A utilização do teatro de fantoches como metodologia foi reconhecida, entusiasticamente, pelas professoras como viável na prática docente em todas as disciplinas, e o mais importante: com conotação diferente do lúdico pelo lúdico. 2013-01-29T14:12:27Z 2013-01-29T14:12:27Z 2010-02-26 Dissertação DANTAS, Osmarina Maria dos Santos. Formação continuada docente: o teatro de fantoches possibilitando reflexões em educação ambiental. 2010. 89 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Belém, 2010. Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/3396 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Educação Matemática e Científica UFPA Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Formação continuada
Professores
Ciência
Educação ambiental
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PERMANENTE
spellingShingle Formação continuada
Professores
Ciência
Educação ambiental
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PERMANENTE
DANTAS, Osmarina Maria dos Santos
Formação continuada docente: o teatro de fantoches possibilitando reflexões em educação ambiental
topic_facet Formação continuada
Professores
Ciência
Educação ambiental
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PERMANENTE
description In this research I investigate the theater of puppets, as pedagogical proposal in the continued teaching formation in Environmental Education. The study was carried through in the space of the Research Group and studies in Environmental Education - GPEEA/Green Room „Pororoca‟ with the participation of six teachers of basic education. The applied methodology was the qualitative one, of the type participative action research; for the data collected I worked with four sources: 1) questionnaire, 2) the workshop, the 3) target log book and 4) interviews, carried through to clarify referring doubts to the information given by the teachers. To analyze the data I used the technique of the methodological triangulation. I evidenced that the theater of puppets as strategy for teaching-learning of environmental knowledge had been important in all the stages:1) In the confection of the texts each story presented referring information to the professional and personal experiences of the teachers, 2) In the confection of the puppets because the used methodology was considered good, cheap and easy to make, using also recycled material and 3) In the presentation of the puppets, therefore their “speaking” had expressed problems of the teacher‟s daily activities - the garbage, the consumerism, the deforestation -, beyond values and attitudes. The use of the theater of puppets as methodology was recognized enthusiastically by the teachers as viable in the professor‟s practice in all the disciplines, and the most important: with different connotation of the playful for the playful.
author_additional NAKAYAMA, Luiza
author_additionalStr NAKAYAMA, Luiza
format Dissertação
author DANTAS, Osmarina Maria dos Santos
title Formação continuada docente: o teatro de fantoches possibilitando reflexões em educação ambiental
title_short Formação continuada docente: o teatro de fantoches possibilitando reflexões em educação ambiental
title_full Formação continuada docente: o teatro de fantoches possibilitando reflexões em educação ambiental
title_fullStr Formação continuada docente: o teatro de fantoches possibilitando reflexões em educação ambiental
title_full_unstemmed Formação continuada docente: o teatro de fantoches possibilitando reflexões em educação ambiental
title_sort formação continuada docente: o teatro de fantoches possibilitando reflexões em educação ambiental
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2013
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/3396
_version_ 1787148778625564672
score 11.675088