Artigo

Práticas pedagógicas e inclusão: a sobrevivência da integração nos processos inclusivos

This work presents an analysis of the inclusive process, revisiting the concepts of pedagogical practice and inclusion. With instruments from the fields of content analysis and discourse analysis, it analyses interviews with specialized care teachers, teachers in mainstream classrooms and managers....

ver descrição completa

Autor principal: ANJOS, Hildete Pereira dos
Outros Autores: MELO, Luciana Barbosa de, SILVA, Kátia Regina da, RABELO, Lucélia Cardoso Cavalcante, ARAÚJO, Marcelo Almeida
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: 2015
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/6655
id ir-2011-6655
recordtype dspace
spelling ir-2011-66552018-02-21T14:24:43Z Práticas pedagógicas e inclusão: a sobrevivência da integração nos processos inclusivos Pedagogical practices and inclusion: the survival of integration in inclusive processes Pratiques pédagogiques et inclusion: la survie de l'intégration dans les processus inclusifs ANJOS, Hildete Pereira dos MELO, Luciana Barbosa de SILVA, Kátia Regina da RABELO, Lucélia Cardoso Cavalcante ARAÚJO, Marcelo Almeida Prática de ensino Processo inclusivo Educação inclusiva Formação de professores This work presents an analysis of the inclusive process, revisiting the concepts of pedagogical practice and inclusion. With instruments from the fields of content analysis and discourse analysis, it analyses interviews with specialized care teachers, teachers in mainstream classrooms and managers. It describes inclusion as a concept whose network of meanings varies according to the interests involved, being conceived as a process that involves multiple agents and agencies and requires participation and as idealization, being defined a priori and to be incorporated uncritically. It points to the lack of knowledge of the specificities of learning and the potential of individuals and groups; the survival of the clinical model; the inclusion studies as an appendix of the training process; certain initiatives with more integrative than inclusive character. It intends to focus on the real school, through intervention and participatory research and to redo, from another angle, the issues already formatted on inclusive pedagogical practice. O trabalho apresenta uma análise do processo inclusivo, retomando os conceitos de prática pedagógica e inclusão. Com instrumentais da análise de discurso e da análise de conteúdo, analisa entrevistas com professores de atendimento especializado, professores de sala comum e gestores. Descreve inclusão como um conceito cuja rede de sentidos oscila conforme os interesses em jogo, sendo tanto processo que envolve vários agentes e instâncias e exige participação, quanto idealização, definida a priori e devendo ser incorporada de forma acrítica. Aponta o desconhecimento das especificidades de aprendizagem e dos potenciais dos sujeitos e grupos; a sobrevivência do modelo clínico; os estudos da inclusão como apêndice do processo formativo; certas iniciativas com caráter mais integrativo do que inclusivo. Propõe investir na escola concreta, através de modelos de pesquisa interventivo-participativo, e refazer de outro ângulo as questões já formatadas sobre prática pedagógica inclusiva. Le travail présente une analyse du processus inclusif, en reprenant les concepts de pratique pédagogique et l'inclusion. Avec des instrumentaux de l'analyse de discours et de l'analyse de contenu, il analyse des entretiens avec des enseignants de service spécialisé, des enseignants de salle de classe et des directeurs d'écoles. Il décrit l'inclusion comme un concept dont le réseau de sens oscille d'après les intérêts en jeu, en étant de telle façon processus qui implique plusieurs agents et instances et exige de la participation, si bien l'idéalisation, définie à priori et devrait être incorporée de forme acritique. Il indique l'ignorance des spécificités d'apprentissage et des potentiels des sujets et des groupes; la survie du modèle clinique; les études de l'inclusion comme annexe du processus formatif; certaines initiatives avec caractère plus intégratif qu'inclusif. Il propose d'investir dans l'école concrète, à travers les modèles de recherche interventif-participatif, et de proposer sur un autre angle les questions déjà formatées sur pratique pédagogique inclusive. 2015-05-12T14:07:36Z 2015-05-12T14:07:36Z 2013-06 Artigo de Periódico ANJOS, Hildete Pereira dos et al. Práticas pedagógicas e inclusão: a sobrevivência da integração nos processos inclusivos. Educação & Sociedade, Campinas, v. 34, n. 123, p. 495-507, abr./jun. 2013. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v34n123/10.pdf>. Acesso em: 08 maio 2015. <http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302013000200010>. 0101-7330 http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/6655 por Acesso Aberto application/pdf
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Prática de ensino
Processo inclusivo
Educação inclusiva
Formação de professores
spellingShingle Prática de ensino
Processo inclusivo
Educação inclusiva
Formação de professores
ANJOS, Hildete Pereira dos
Práticas pedagógicas e inclusão: a sobrevivência da integração nos processos inclusivos
topic_facet Prática de ensino
Processo inclusivo
Educação inclusiva
Formação de professores
description This work presents an analysis of the inclusive process, revisiting the concepts of pedagogical practice and inclusion. With instruments from the fields of content analysis and discourse analysis, it analyses interviews with specialized care teachers, teachers in mainstream classrooms and managers. It describes inclusion as a concept whose network of meanings varies according to the interests involved, being conceived as a process that involves multiple agents and agencies and requires participation and as idealization, being defined a priori and to be incorporated uncritically. It points to the lack of knowledge of the specificities of learning and the potential of individuals and groups; the survival of the clinical model; the inclusion studies as an appendix of the training process; certain initiatives with more integrative than inclusive character. It intends to focus on the real school, through intervention and participatory research and to redo, from another angle, the issues already formatted on inclusive pedagogical practice.
format Artigo
author ANJOS, Hildete Pereira dos
author2 MELO, Luciana Barbosa de
SILVA, Kátia Regina da
RABELO, Lucélia Cardoso Cavalcante
ARAÚJO, Marcelo Almeida
author2Str MELO, Luciana Barbosa de
SILVA, Kátia Regina da
RABELO, Lucélia Cardoso Cavalcante
ARAÚJO, Marcelo Almeida
title Práticas pedagógicas e inclusão: a sobrevivência da integração nos processos inclusivos
title_short Práticas pedagógicas e inclusão: a sobrevivência da integração nos processos inclusivos
title_full Práticas pedagógicas e inclusão: a sobrevivência da integração nos processos inclusivos
title_fullStr Práticas pedagógicas e inclusão: a sobrevivência da integração nos processos inclusivos
title_full_unstemmed Práticas pedagógicas e inclusão: a sobrevivência da integração nos processos inclusivos
title_sort práticas pedagógicas e inclusão: a sobrevivência da integração nos processos inclusivos
publishDate 2015
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/6655
_version_ 1832605299983253504
score 11.755432