Artigo

O papel da incerteza no planejamento de sistemas de educação a distância

The task of planning a system of distance education (SDE) is a complex process due to the number of components involved, the different views and approaches as to their efficacy, the contending values, the interests at play, and the urgent decisions often needed. This work starts from the experience...

ver descrição completa

Autor principal: ELIASQUEVICI, Marianne Kogut
Outros Autores: PRADO JÚNIOR, Arnaldo Corrêa
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: 2015
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/6675
id ir-2011-6675
recordtype dspace
spelling ir-2011-66752019-05-23T13:25:44Z O papel da incerteza no planejamento de sistemas de educação a distância The role of uncertainty in planning systems of distance education ELIASQUEVICI, Marianne Kogut PRADO JÚNIOR, Arnaldo Corrêa Educação à distância Inclusão social Planejamento educacional Pará - Estado Amazônia brasileira The task of planning a system of distance education (SDE) is a complex process due to the number of components involved, the different views and approaches as to their efficacy, the contending values, the interests at play, and the urgent decisions often needed. This work starts from the experience available in books and articles by the authors, and draws from part of the doctorate thesis of one of them, with the purpose of describing the importance of uncertainty analysis in programs of distance education, thereby contributing to reduce the probability of occurrence of undesirable and/or unexpected events in various situations characterized by complex environments. It describes the trajectory of uncertainty in the perspective of science, and presents a theoretical framework to give support to the problem of planning SDEs. It also mentions the ways in which uncertainties can enter decision processes and the setting up of SDEs, taking as its source a study carried out in the State of Pará. Strategies were devised with a view to improve the articulation of initiatives in the various areas involved, in order to maximize the participation of the different actors and to reinforce the role of distance education as a public policy for social inclusion. In its final considerations, the article emphasizes the applicability of this investigation to other situations. The work aims at contributing to define strategic guidelines for the implementation of SDEs. A tarefa de projetar um sistema de educação a distância (SEAD) é um processo complexo devido ao número de componentes envolvidos, às diferentes visões e abordagens quanto à sua eficácia, aos valores em disputa, aos interesses em jogo e às decisões urgentes. Este trabalho, partindo da experiência constante de livros e artigos dos autores, faz um recorte na tese de doutoramento de um deles a fim de descrever a importância da análise de incertezas em programas de educação a distância, o que se acredita levar à redução da probabilidade de ocorrência de eventos indesejáveis e/ou inesperados em várias situações caracterizadas por ambientes complexos. Descreve-se a trajetória da incerteza na perspectiva da ciência e apresenta-se um referencial teórico para dar suporte à temática do planejamento de SEADs. São citadas, também, as formas como as incertezas podem incidir nos processos decisórios e de implantação de SEADs, tomando por base uma pesquisa realizada no estado do Pará. Estratégias foram especificadas na perspectiva de melhorar a articulação entre as iniciativas das diversas áreas, de modo a potencializar a participação dos diferentes atores e reforçar o papel da educação a distância como política pública para a inclusão social. Nas considerações finais, reforça-se a adaptabilidade da investigação para outras situações. O trabalho pretende ser uma contribuição na indicação de diretrizes estratégicas para subsidiar a implantação de SEADs. 2015-05-15T17:35:01Z 2015-05-15T17:35:01Z 2008-08 Artigo de Periódico ELIASQUEVICI, Marianne Kogut; PRADO JUNIOR, Arnaldo Corrêa. O papel da incerteza no planejamento de sistemas de educação a distância. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 2, p. 309-325, maio/ago. 2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ep/v34n2/07.pdf>. Acesso em: 11 maio 2015. <http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022008000200007>. 1517-9702 http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/6675 por Acesso Aberto application/pdf
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Educação à distância
Inclusão social
Planejamento educacional
Pará - Estado
Amazônia brasileira
spellingShingle Educação à distância
Inclusão social
Planejamento educacional
Pará - Estado
Amazônia brasileira
ELIASQUEVICI, Marianne Kogut
O papel da incerteza no planejamento de sistemas de educação a distância
topic_facet Educação à distância
Inclusão social
Planejamento educacional
Pará - Estado
Amazônia brasileira
description The task of planning a system of distance education (SDE) is a complex process due to the number of components involved, the different views and approaches as to their efficacy, the contending values, the interests at play, and the urgent decisions often needed. This work starts from the experience available in books and articles by the authors, and draws from part of the doctorate thesis of one of them, with the purpose of describing the importance of uncertainty analysis in programs of distance education, thereby contributing to reduce the probability of occurrence of undesirable and/or unexpected events in various situations characterized by complex environments. It describes the trajectory of uncertainty in the perspective of science, and presents a theoretical framework to give support to the problem of planning SDEs. It also mentions the ways in which uncertainties can enter decision processes and the setting up of SDEs, taking as its source a study carried out in the State of Pará. Strategies were devised with a view to improve the articulation of initiatives in the various areas involved, in order to maximize the participation of the different actors and to reinforce the role of distance education as a public policy for social inclusion. In its final considerations, the article emphasizes the applicability of this investigation to other situations. The work aims at contributing to define strategic guidelines for the implementation of SDEs.
format Artigo
author ELIASQUEVICI, Marianne Kogut
author2 PRADO JÚNIOR, Arnaldo Corrêa
author2Str PRADO JÚNIOR, Arnaldo Corrêa
title O papel da incerteza no planejamento de sistemas de educação a distância
title_short O papel da incerteza no planejamento de sistemas de educação a distância
title_full O papel da incerteza no planejamento de sistemas de educação a distância
title_fullStr O papel da incerteza no planejamento de sistemas de educação a distância
title_full_unstemmed O papel da incerteza no planejamento de sistemas de educação a distância
title_sort o papel da incerteza no planejamento de sistemas de educação a distância
publishDate 2015
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/6675
_version_ 1832603644035334144
score 11.755432