Tese

O conhecimento matemático-didático do professor do multisseriado: análise praxeológica

This research investigates the construction of mathematical praxeologies held by a teacher in a multigrade class, fourth and fifth years of elementary education in a Municipal Public school from the Espirito Santo Community, belonging to the City of Santa Maria do Pará. This paper demonstrates, thro...

ver descrição completa

Autor principal: SILVA, Reginaldo da
Grau: Tese
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2017
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/8522
id ir-2011-8522
recordtype dspace
spelling ir-2011-85222017-10-16T11:38:37Z O conhecimento matemático-didático do professor do multisseriado: análise praxeológica SILVA, Reginaldo da GUERRA, Renato Borges http://lattes.cnpq.br/3199659904537033 Matemática Didática Professores de matemática Docência em formação Prática de ensino Estudo e ensino Problemáticas transversais Praxeologia Conhecimento matemático Professor multisseriado CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This research investigates the construction of mathematical praxeologies held by a teacher in a multigrade class, fourth and fifth years of elementary education in a Municipal Public school from the Espirito Santo Community, belonging to the City of Santa Maria do Pará. This paper demonstrates, through the transposition of mathematical praxeologies of the didactic books from the serial classes to the multigrade classes, the values of the epistemological and institutional variables that conform the milieux of the teacher in the Internal Didactic Transposition, in view of conditions and restrictions on teaching in multisseriate institution. This transposition of praxeologies that occurs in the multigrade classes environment is identified as a teacher problem, when the epistemological dimension added, constitutes beneath the frame of the Anthropological Theory of Didactics in didactic problem. This research is qualitative in nature, an ethnographic approach adapted to education in line with Lüdke and Andrew. The analyzes show the values of variables and the relationship between them in the reconstruction of mathematical praxeologies in the "text to know" and the management of these in the classroom, but also show the reflection of the teacher in the first phase of Internal Didactic Transposition, on the second phase of Internal Didactic Transposition and vice versa. The analyses are constructed based on elements of the Anthropological Theory of Didactics and teaching on praxeology model, which constitutes an important element in the analysis to identify the values of the epistemological and institutional variables that shape the milieux of the subject teacher of the research in the two phases of Internal didactic Transposition, the evidence of didactic problem and the feedback that occurs between these blocks of variables and their values, which shows the construction of mathematical knowledge-didactic of the teacher. Esta pesquisa investiga a construção de praxeologias matemáticas realizada por uma professora em uma turma multissérie, de quarto e quinto anos do Ensino Fundamental em uma escola da rede Pública Municipal da Comunidade Espirito Santo, pertencente à Cidade de Santa Maria do Pará. Neste trabalho, buscamos evidenciar, por meio da transposição de praxeologias matemáticas dos livros didáticos das classes seriadas para as classes multisseriadas, os valores das variáveis institucionais e epistemológicas que conformam os milieux da professora na Transposição Didática Interna, na perspectiva de condições e restrições ao trabalho docente na instituição multisseriada. Essa transposição de praxeologias que ocorre no ambiente das classes multisséries é identificada como problema docente que, ao ter a dimensão epistemológica adicionada, constitui-se sob o quadro da Teoria Antropológica do Didático em problema didático. Esta pesquisa é de natureza qualitativa, numa abordagem etnográfica adaptada à educação, em consonância com Lüdke e André. As análises mostram os valores das variáveis e a articulação entre eles na (re)construção de praxeologias matemáticas no “texto de saber” e na gestão destas em sala de aula, como também mostram a reflexão da professora, na primeira fase da Transposição Didática Interna, sobre a segunda fase da Transposição Didática Interna e vice versa. As análises são construídas com base em elementos da Teoria Antropológica do Didático e no modelo praxeológico docente relativo, o qual se constitui como elemento importante na análise no que se refere a identificar os valores das variáveis institucionais e epistemológicas que conformam os milieux da professora sujeito da pesquisa nas duas fases da Transposição Didática Interna, a evidência do problema didático e a retroalimentação que ocorre entre esses blocos de variáveis e seus respectivos valores, o que revela a construção do conhecimento matemático-didático da professora. 2017-05-29T11:49:59Z 2017-05-29T11:49:59Z 2013-05-03 Tese SILVA, Reginaldo da. O conhecimento matemático-didático do professor do multisseriado: análise praxeológica. 2013. 172 f. Tese (Doutorado) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Belém, 2013. Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/8522 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Educação Matemática e Científica UFPA Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Matemática
Didática
Professores de matemática
Docência em formação
Prática de ensino
Estudo e ensino
Problemáticas transversais
Praxeologia
Conhecimento matemático
Professor multisseriado
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Matemática
Didática
Professores de matemática
Docência em formação
Prática de ensino
Estudo e ensino
Problemáticas transversais
Praxeologia
Conhecimento matemático
Professor multisseriado
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
SILVA, Reginaldo da
O conhecimento matemático-didático do professor do multisseriado: análise praxeológica
topic_facet Matemática
Didática
Professores de matemática
Docência em formação
Prática de ensino
Estudo e ensino
Problemáticas transversais
Praxeologia
Conhecimento matemático
Professor multisseriado
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research investigates the construction of mathematical praxeologies held by a teacher in a multigrade class, fourth and fifth years of elementary education in a Municipal Public school from the Espirito Santo Community, belonging to the City of Santa Maria do Pará. This paper demonstrates, through the transposition of mathematical praxeologies of the didactic books from the serial classes to the multigrade classes, the values of the epistemological and institutional variables that conform the milieux of the teacher in the Internal Didactic Transposition, in view of conditions and restrictions on teaching in multisseriate institution. This transposition of praxeologies that occurs in the multigrade classes environment is identified as a teacher problem, when the epistemological dimension added, constitutes beneath the frame of the Anthropological Theory of Didactics in didactic problem. This research is qualitative in nature, an ethnographic approach adapted to education in line with Lüdke and Andrew. The analyzes show the values of variables and the relationship between them in the reconstruction of mathematical praxeologies in the "text to know" and the management of these in the classroom, but also show the reflection of the teacher in the first phase of Internal Didactic Transposition, on the second phase of Internal Didactic Transposition and vice versa. The analyses are constructed based on elements of the Anthropological Theory of Didactics and teaching on praxeology model, which constitutes an important element in the analysis to identify the values of the epistemological and institutional variables that shape the milieux of the subject teacher of the research in the two phases of Internal didactic Transposition, the evidence of didactic problem and the feedback that occurs between these blocks of variables and their values, which shows the construction of mathematical knowledge-didactic of the teacher.
author_additional GUERRA, Renato Borges
author_additionalStr GUERRA, Renato Borges
format Tese
author SILVA, Reginaldo da
title O conhecimento matemático-didático do professor do multisseriado: análise praxeológica
title_short O conhecimento matemático-didático do professor do multisseriado: análise praxeológica
title_full O conhecimento matemático-didático do professor do multisseriado: análise praxeológica
title_fullStr O conhecimento matemático-didático do professor do multisseriado: análise praxeológica
title_full_unstemmed O conhecimento matemático-didático do professor do multisseriado: análise praxeológica
title_sort o conhecimento matemático-didático do professor do multisseriado: análise praxeológica
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2017
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/8522
_version_ 1832602488635654144
score 11.755432