Dissertação

Surdez, bilinguismo e educação matemática: um (novo?) objeto de pesquisa na educação de surdos

The constant quest for an all-inclusive education has generated several social movements from the various spheres of society which aim for this constitutional right, either by law or as a matter of social conscience. These movements are also setting trends with respect to the teaching of mathematics...

ver descrição completa

Autor principal: WANZELER, Edson Pinheiro
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2017
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/8548
id ir-2011-8548
recordtype dspace
spelling ir-2011-85482018-11-14T18:45:26Z Surdez, bilinguismo e educação matemática: um (novo?) objeto de pesquisa na educação de surdos WANZELER, Edson Pinheiro SALES, Elielson Ribeiro de http://lattes.cnpq.br/5467537517169068 Matemática Educação inclusiva Surdez Bilinguismo Cidadania Estudo e ensino Educação em matemática Surdos CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM The constant quest for an all-inclusive education has generated several social movements from the various spheres of society which aim for this constitutional right, either by law or as a matter of social conscience. These movements are also setting trends with respect to the teaching of mathematics with quality and within any social construct. With this direction in mind, we chose this research to be aimed at the teaching of mathematics for the deaf, in which the deaf social constructs covered by several researchers seeking consciously or unconsciously to ensure a bilingual interaction to these subjects based on methodological proposals in the different approaches of academic research. Thus, under this assumption, the present study aims to discuss some inherent relations in Mathematics Education and the Education of the Deaf, in light of citizenship and bilingualism in strict Postgraduate courses in mathematics education in the North and Northeast of Brazil, between the years 2006 and 2014. We have found in many formal and informal discourses related to "not learning math" the assumption that the content is difficult, or that the professional does not know sign language, or that teaching is not bilingual. However, when we looked closer at the research, we found that communication and learning were present in the results, which deserves considerable emphasis to the researcher. This qualitative study has been built up from literature supported by authors, such as, Goldfeld (2002), Lucchesi (2008), Paul and Alexandrian (2010), Naufel (2002), Brazil (1988; 2002; 2005), Fiorin (2013), Dubois et al. (1997-1998), D'Ambrosio (1986; 2008), among others who have contributed significantly to this dialogue. And the chosen path, going from a reflection on all-inclusive mathematics, through the recognition of the deaf citizen and what bilingualism means in Brazil, points out that the research conducted within the Mathematics Education and Deaf Education are closely linked to social and educational perceptions adopted by researchers who see the deaf not just as a clinical feature, but as citizen's rights. A constante busca por uma educação para todos tem garantido diferentes movimentos sociais, emergentes nas diversas esferas da sociedade, que almejam este direito constitucional, seja por força de lei ou por uma questão de consciência social. E esses movimentos, também se fazem presentes ao que tange o ensino de matemática com qualidade e para qualquer constructo social. Neste direcionamento, elegemos como fonte de nossos anseios, para esta pesquisa, o ensino de matemática para surdos, no qual os constructos sociais surdos são contemplados pelas pesquisas em educação matemática por vários pesquisadores, que buscam de forma consciente ou inconsciente garantir uma interação bilíngue para esses sujeitos a partir de propostas metodológicas nas diferentes abordagens da pesquisa acadêmica. Sendo assim, partindo desse pressuposto, o presente estudo tem por objetivo discutir algumas as relações inerentes a Educação Matemática e a Educação de Surdos, a luz da cidadania e do bilinguismo, em dissertações de programas (cursos) de Pós-graduações stricto sensu em “Educação Matemática” nas regiões Norte e Nordeste do Brasil, entre os anos de 2006 e 2014. Pois, encontramos em muitos discursos, formais e informais, relacionados ao “não aprendizado” da matemática o pressuposto que o conteúdo é difícil, ou que o profissional não conhece a língua de sinais, ou ainda que o ensino não é bilíngue. Todavia, ao focarmos nestas pesquisas, encontramos comunicação e um aprendizado nos resultados apresentados, o que merece um considerável destaque ao pesquisador. Nesta senda, este estudo de abordagem qualitativa foi construído a partir de pesquisa bibliográfica, apoiada em autores como, por exemplo, Goldfeld (2002), Luchesi (2008), Paulo e Alexandrino (2010), Naufel (2002), Brasil (1988; 2002; 2005), Fiorin (2013), Dubois et al. (1997-1998), D’Ambrosio (1986; 2008), entre outros que contribuíram significativamente para esse diálogo. E o caminho percorrido, que vai de uma reflexão a matemática para todos, passando pelo reconhecimento cidadão surdo e o que seria o bilinguismo no Brasil, aponta que as pesquisas realizadas no âmbito da Educação Matemática e Educação de Surdos estão intimamente ligadas às concepções sociais e educacionais adotadas pelos pesquisadores que visualizam o surdo para além da característica clínica, e sim de um cidadão de direitos. 2017-05-30T19:08:06Z 2017-05-30T19:08:06Z 2015-12-09 Dissertação WANZELER, Edson Pinheiro. Surdez, bilinguismo e educação matemática: um (novo?) objeto de pesquisa na educação de surdos. 2015. 101 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Belém, 2015. Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/8548 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Educação Matemática e Científica UFPA Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Matemática
Educação inclusiva
Surdez
Bilinguismo
Cidadania
Estudo e ensino
Educação em matemática
Surdos
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
spellingShingle Matemática
Educação inclusiva
Surdez
Bilinguismo
Cidadania
Estudo e ensino
Educação em matemática
Surdos
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
WANZELER, Edson Pinheiro
Surdez, bilinguismo e educação matemática: um (novo?) objeto de pesquisa na educação de surdos
topic_facet Matemática
Educação inclusiva
Surdez
Bilinguismo
Cidadania
Estudo e ensino
Educação em matemática
Surdos
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
description The constant quest for an all-inclusive education has generated several social movements from the various spheres of society which aim for this constitutional right, either by law or as a matter of social conscience. These movements are also setting trends with respect to the teaching of mathematics with quality and within any social construct. With this direction in mind, we chose this research to be aimed at the teaching of mathematics for the deaf, in which the deaf social constructs covered by several researchers seeking consciously or unconsciously to ensure a bilingual interaction to these subjects based on methodological proposals in the different approaches of academic research. Thus, under this assumption, the present study aims to discuss some inherent relations in Mathematics Education and the Education of the Deaf, in light of citizenship and bilingualism in strict Postgraduate courses in mathematics education in the North and Northeast of Brazil, between the years 2006 and 2014. We have found in many formal and informal discourses related to "not learning math" the assumption that the content is difficult, or that the professional does not know sign language, or that teaching is not bilingual. However, when we looked closer at the research, we found that communication and learning were present in the results, which deserves considerable emphasis to the researcher. This qualitative study has been built up from literature supported by authors, such as, Goldfeld (2002), Lucchesi (2008), Paul and Alexandrian (2010), Naufel (2002), Brazil (1988; 2002; 2005), Fiorin (2013), Dubois et al. (1997-1998), D'Ambrosio (1986; 2008), among others who have contributed significantly to this dialogue. And the chosen path, going from a reflection on all-inclusive mathematics, through the recognition of the deaf citizen and what bilingualism means in Brazil, points out that the research conducted within the Mathematics Education and Deaf Education are closely linked to social and educational perceptions adopted by researchers who see the deaf not just as a clinical feature, but as citizen's rights.
author_additional SALES, Elielson Ribeiro de
author_additionalStr SALES, Elielson Ribeiro de
format Dissertação
author WANZELER, Edson Pinheiro
title Surdez, bilinguismo e educação matemática: um (novo?) objeto de pesquisa na educação de surdos
title_short Surdez, bilinguismo e educação matemática: um (novo?) objeto de pesquisa na educação de surdos
title_full Surdez, bilinguismo e educação matemática: um (novo?) objeto de pesquisa na educação de surdos
title_fullStr Surdez, bilinguismo e educação matemática: um (novo?) objeto de pesquisa na educação de surdos
title_full_unstemmed Surdez, bilinguismo e educação matemática: um (novo?) objeto de pesquisa na educação de surdos
title_sort surdez, bilinguismo e educação matemática: um (novo?) objeto de pesquisa na educação de surdos
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2017
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/8548
_version_ 1787149102397521920
score 11.653393