Tese

Imagens da escola: significado de representações sociais e alunos de escolas públicas

This paper intends to appreciate the discourse of the child and of the adolescent under the perspective of verifying the understanding they have of their real life condition, having thei everyday schol expeience as a point of reference. Its process is characterized as na effort for the understanding...

ver descrição completa

Autor principal: PIMENTEL, Maria Olinda Silva de Sousa
Grau: Tese
Idioma: por
Publicado em: Universidade Estadual de Campinas 2018
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/9503
id ir-2011-9503
recordtype dspace
spelling ir-2011-95032018-04-09T13:04:47Z Imagens da escola: significado de representações sociais e alunos de escolas públicas PIMENTEL, Maria Olinda Silva de Sousa AROUCA, Lucila Schwantes http://lattes.cnpq.br/6230989818722568 Desenho infantil - Aspectos sociais Comunidade e escola Comunicação infanto juvenil CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PRE-ESCOLAR This paper intends to appreciate the discourse of the child and of the adolescent under the perspective of verifying the understanding they have of their real life condition, having thei everyday schol expeience as a point of reference. Its process is characterized as na effort for the understanding of meanings of children's and adolescents' social schemes in a public school in the municipality of Campinas through the decoding of drawings and texts connected to the content of interviews made with the participants in the research. The meanings of the schemes were outlined based on the relationship between the real experience (the real school) and the aimed one (the ideal school). The context of these schemes was established with the objective of discussing this population's citzenship status, a population which has been thrown to the rear end of the chain of power relationships in our society. The appreciation of the discourse of the child and the adolescent while political subjects has permitted the identification of the content of the social criticsm present in drawings, texts, and interviews.This paper's conclusion points to the fact that the analysed schemes gave relevant weight to the subjects' informal exchange of experiences in the school enviroment outside the classroom, establishing a discussion between this non-institutional space and the symbols representa tive of the institional power which showed the relativeness of the pedagogical importance of the institution.The social criticism present in this characterization of the school points to the necessity of the establishement of new relationships CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior Este trabalho tem a intenção de valorizar o discurso da criança e do adolescente na perspectiva de verificar a compreensão que têm de suas condições concretas de vida tendo como ponto de referência o cotidiano escolar. o seu processo caracteriza-se como um esforço de entendimento de significados de representações sociais de crianças e adolescentes de uma Escola Pública do Município de Campinas, valendo-se da decifração de desenhos e textos articulados ao conteúdo de entrevistas realizadas com participantes da pesquisa. Os significados das representações ficaram delineados tendo como balizamento a relação entre o vivido (Escola Real) e o almejado (Escola Ideal). A contextualização destes significados foi estabelecida tendo em vista a discussão da situação de cidadania desta população que se encontra atirada para o final da cadeia das relações de poder em nossa sociedade. A valorização do discurso da criança e do adolescente na qualidade de sujeitos políticos permitiu a identificação do conteúdo de crítica social de que são portadores desenhos, textos e entrevistas. A conclusão deste trabalho aponta para o fato de que as representações analisadas deram um peso relevante aos espaços de convivência informal da escola estabelecendo uma discussão destes com os símbolos de poder institucional, ficando o peso do significado pedagógico da instituição relativizado. Considero que nesta caracterização da escola está presente um conteúdo de crítica social que aponta para a necessidade de uma nova contratualidade 2018-03-05T17:28:42Z 2018-03-05T17:28:42Z 1998-02-26 Tese PIMENTEL, Maria Olinda Silva de Sousa. Imagens da escola: significado de representações sociais e alunos de escolas públicas. 1998. 219 f. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, 1998. Programa de Pós-Graduação em Educação. Disponível em: <http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/9503>. Acesso em:. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/9503 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Estadual de Campinas Brasil Faculdade de Educação – FE/UNICAMP UNICAMP Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGE/UNICAMP http://repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/252254
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Desenho infantil - Aspectos sociais
Comunidade e escola
Comunicação infanto juvenil
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PRE-ESCOLAR
spellingShingle Desenho infantil - Aspectos sociais
Comunidade e escola
Comunicação infanto juvenil
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PRE-ESCOLAR
PIMENTEL, Maria Olinda Silva de Sousa
Imagens da escola: significado de representações sociais e alunos de escolas públicas
topic_facet Desenho infantil - Aspectos sociais
Comunidade e escola
Comunicação infanto juvenil
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PRE-ESCOLAR
description This paper intends to appreciate the discourse of the child and of the adolescent under the perspective of verifying the understanding they have of their real life condition, having thei everyday schol expeience as a point of reference. Its process is characterized as na effort for the understanding of meanings of children's and adolescents' social schemes in a public school in the municipality of Campinas through the decoding of drawings and texts connected to the content of interviews made with the participants in the research. The meanings of the schemes were outlined based on the relationship between the real experience (the real school) and the aimed one (the ideal school). The context of these schemes was established with the objective of discussing this population's citzenship status, a population which has been thrown to the rear end of the chain of power relationships in our society. The appreciation of the discourse of the child and the adolescent while political subjects has permitted the identification of the content of the social criticsm present in drawings, texts, and interviews.This paper's conclusion points to the fact that the analysed schemes gave relevant weight to the subjects' informal exchange of experiences in the school enviroment outside the classroom, establishing a discussion between this non-institutional space and the symbols representa tive of the institional power which showed the relativeness of the pedagogical importance of the institution.The social criticism present in this characterization of the school points to the necessity of the establishement of new relationships
author_additional AROUCA, Lucila Schwantes
author_additionalStr AROUCA, Lucila Schwantes
format Tese
author PIMENTEL, Maria Olinda Silva de Sousa
title Imagens da escola: significado de representações sociais e alunos de escolas públicas
title_short Imagens da escola: significado de representações sociais e alunos de escolas públicas
title_full Imagens da escola: significado de representações sociais e alunos de escolas públicas
title_fullStr Imagens da escola: significado de representações sociais e alunos de escolas públicas
title_full_unstemmed Imagens da escola: significado de representações sociais e alunos de escolas públicas
title_sort imagens da escola: significado de representações sociais e alunos de escolas públicas
publisher Universidade Estadual de Campinas
publishDate 2018
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/9503
_version_ 1832604179401539584
score 11.755432