Dissertação

Concreto alternativo com utilização de resíduos de borracha de recauchutagem de pneus para elementos e componentes pré-fabricados

Unserviceable tires represent an environmental passive of difficult final disposition, both because of their big volume and because of their lengthy decomposition. Discarding them inadequately causes important damages to the environment and favors the proliferation of vectors of human diseases. The...

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Autor principal: SILVA, Luzilene Souza
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará 2022
Assuntos:
Acesso em linha: https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/201
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The use of waste from industrial processes such as tire retreading has seen a rise as an option for the reutilization of materials. In order to contribute to the reversal logistics of unserviceable tires, this work aims at evaluating the influence of the incorporation of different proportions of tire retread rubber waste (6 wt% and 9 wt%) in a concrete of alternative composition to be used in prefabricated elements and components applied in construction. The experimental procedures conducted include: physical characterization of the residues and other materials in the mixes; determination and production of concrete mixes and confection of specimens; physical (specific weight, absorption and voids content) and mechanical tests (axial compressive strength, diametric compressive strength, tensile strength and elasticity modulus), and; macroscopic and microscopic analysis with the utilization of stereoscope and Scanning Electron Microscope (SEM). Finally, a quantitative assessment of the environmental benefits of the use of the residue was elaborated, as well as an analysis of the costs of manufacturing a concrete with rubber. The results showed that all the mixes analyzed present axial compressive strength higher than 35 MPa and absorption lower than 6%, in accordance to the guidelines of NBR 9781 (ABNT, 2013), for the use in the manufacture of prefabricated elements and components. The concrete with 9 wt% of incorporated rubber residue presented an increase in the crack resistance (19.14% when compared to the reference mix) and a decrease of 3.04% in its specific weight. The manufacture costs were 4% lower than those of regular concrete. From the analysis, the technical, economic and environmental viability of this alternative has been established, being it useful in the manufacture of paving elements of satisfactory quality according to the most accepted technical standards. Os pneus inservíveis constituem um passivo ambiental de difícil descarte, tanto pela demora em se decompor quanto por seu grande volume. Sua disposição inadequada gera danos ao meio ambiente e favorece a proliferação de vetores que causam doenças nos seres humanos. A indústria de recauchutagem se destaca no prolongamento da vida útil de pneumáticos, mas o volume de resíduos gerados nesse processo aumenta como consequência. A utilização de resíduos provenientes de processos industriais tais como a recauchutagem vem crescendo no cenário mundial como uma alternativa no reaproveitamento de materiais. Com o intuito de contribuir para a logística reversa dos pneus inservíveis, o presente trabalho visa avaliar a influência da incorporação de diferentes proporções de resíduos de borracha de recauchutagem de pneus (teores de 6% e 9% em massa) em um concreto de composição alternativa, para elementos e componentes pré-fabricados para uso na construção civil. Foram realizados procedimentos experimentais, tais como: caracterização física dos resíduos e dos materiais constituintes do concreto; dosagem e produção do concreto e moldagem dos corpos de prova; ensaios físicos (massa especifica, absorção e índice de vazios) e mecânicos (compressão axial e diametral, tração na flexão e módulo de elasticidade), e; análises macroscópicas e microscópicas através de estereoscópio ótico e Microscópio Eletrônico de Varredura (MEV), respectivamente. Por fim, foi feita uma avaliação quantitativa do benefício ambiental gerado pelo uso dos resíduos e uma análise dos custos para produção de concreto com borracha. Os resultados mostram que todas as composições analisadas apresentam resistência à compressão axial superiores a 35 MPa e absorção menores que 6%, enquadrando-se nos padrões estabelecidos pela NBR 9781 (ABNT, 2013) para utilização na manufatura de elementos e componentes pré-fabricados. O concreto alternativo com 9% de incorporação de resíduos de pneus apresentou melhora na tenacidade à fratura (aumento de 19,14% em relação ao concreto de referência) e diminuição de 3,04% na sua massa específica. Verificou-se redução de 4% no custo de produção do concreto alternativo. Conclui-se que o concreto com resíduos de recauchutagem de pneus possui viabilidade técnica, econômica e ambiental, sendo possível a aplicação desta tecnologia na produção de peças de pavimentação de qualidade satisfatória, de acordo com os padrões técnicos estabelecidos. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará 2022-08-23T14:06:00Z 2022-08-23T14:06:00Z 2018-05-28 Dissertação SILVA, Luzilene Souza. Concreto alternativo com utilização de resíduos de borracha de recauchutagem de pneus para elementos e componentes pré-fabricados. 2018. 106 f . Dissertação (Mestrado Profissional em Engenharia de Materiais) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará, Belém, 2018. Disponível em: http://10.0.2.15:8080/jspui/handle/prefix/201. Acesso em:. https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/201 por Acesso aberto Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará Brasil Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Materiais IFPA https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=6350968
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description Unserviceable tires represent an environmental passive of difficult final disposition, both because of their big volume and because of their lengthy decomposition. Discarding them inadequately causes important damages to the environment and favors the proliferation of vectors of human diseases. The retreading industry is key to extend the service life of pneumatics, but the volume of waste generated in this process increases as a consequence. The use of waste from industrial processes such as tire retreading has seen a rise as an option for the reutilization of materials. In order to contribute to the reversal logistics of unserviceable tires, this work aims at evaluating the influence of the incorporation of different proportions of tire retread rubber waste (6 wt% and 9 wt%) in a concrete of alternative composition to be used in prefabricated elements and components applied in construction. The experimental procedures conducted include: physical characterization of the residues and other materials in the mixes; determination and production of concrete mixes and confection of specimens; physical (specific weight, absorption and voids content) and mechanical tests (axial compressive strength, diametric compressive strength, tensile strength and elasticity modulus), and; macroscopic and microscopic analysis with the utilization of stereoscope and Scanning Electron Microscope (SEM). Finally, a quantitative assessment of the environmental benefits of the use of the residue was elaborated, as well as an analysis of the costs of manufacturing a concrete with rubber. The results showed that all the mixes analyzed present axial compressive strength higher than 35 MPa and absorption lower than 6%, in accordance to the guidelines of NBR 9781 (ABNT, 2013), for the use in the manufacture of prefabricated elements and components. The concrete with 9 wt% of incorporated rubber residue presented an increase in the crack resistance (19.14% when compared to the reference mix) and a decrease of 3.04% in its specific weight. The manufacture costs were 4% lower than those of regular concrete. From the analysis, the technical, economic and environmental viability of this alternative has been established, being it useful in the manufacture of paving elements of satisfactory quality according to the most accepted technical standards.
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