Dissertação

Análise do sucesso/insucesso do estudante surdo no curso técnico em agropecuária do IFPA – Castanhal

This dissertation was written with the objective of making a situational diagnosis of the academic results of deaf students enrolled in the technical course in agriculture and cattle raising of the Federal Institute of Pará – Castanhal Campus and analyze the factors that contributed to success/ unsu...

ver descrição completa

Autor principal: SILVA, Antonia Leite da
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará 2022
Assuntos:
Acesso em linha: https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/224
id oai:10.0.2.15:prefix-224
recordtype dspace
spelling oai:10.0.2.15:prefix-2242023-06-26T23:10:54Z Análise do sucesso/insucesso do estudante surdo no curso técnico em agropecuária do IFPA – Castanhal SILVA, Antonia Leite da NEVES, Miranilde Oliveira http://lattes.cnpq.br/1925579730007629 FRANÇA, Pablo Radamés Cabral de http://lattes.cnpq.br/1872317558913628 https://orcid.org/0000-0003-4247-3060 Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará Educação de surdo Inclusão educacional Sucesso/insucesso escolar Educação inclusiva – Castanhal (PA) Inclusão escolar Education of the deaf Educational inclusion School succes/unsucce CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Gestão de empreendimentos agroalimentares Educação This dissertation was written with the objective of making a situational diagnosis of the academic results of deaf students enrolled in the technical course in agriculture and cattle raising of the Federal Institute of Pará – Castanhal Campus and analyze the factors that contributed to success/ unsuccess, as well as to identify the methodologies and the directions adopted by the teachers and institution to ensure educational inclusion and facilitate learning on the school journey. Thus, we opted, methodologically, for a qualitative approach since it is concerned with getting to know the aspects related to the reality of the educational and inclusive process made available to ensure, in addition, their permanence, learning and academic performance for the exercises of their profession. In this context, the data survey was carried out through a bibliographic review of references in educational policies: Amabile (2012), Barufi (2014), Saviani (2018); of the legislation that guide the policies: Lei 9.394/96, Lei 7.853/89, Lei 10.432/2005, Lei 13.146/2015; and inclusion, deaf education and Teacher training: Quadros (2008), Skliar (2013), Muttão and Lodi (2018), Damázio (2007), Mantoan (2015) and Lacerda (2013), Lacerda and Santos (2013), Pacheco et al (2007), Ribeiro and Silva (2016); among other important references to discuss the theme in focus and through electronic questionnaries with structured and semi-structured questions applied to teachers, coordinators, pedagogical staff, Libras interpreter, class representatives Center for Assistance to People with Specific Needs (NAPNE), members and managers and face-to-face interview (ensuring social distance) with semi-structured questionnaire for deaf student and parents/guardians. The data analysis occurred descriptively and interpretatively, after cataloging the collection. Regarding teaching practices for deaf students, it was confirmed that these occur randomly, without specific direction, which evidenced from the end of the research – question proven in the participants‟ answers, the need for resources and training to ensure inclusion and the full development of students, which resulted in the production of na instructional guide with guidelines for planning methodological care, reception and/or accompaniment of these students and a closer look at the specific educational needs of eaf students and even basic guidelines, that many teachers need in order to have a more productive feedback in the teaching-learning process. Esta dissertação foi escrita com o objetivo de realizar um diagnóstico situacional dos resultados acadêmicos dos estudantes surdos matriculados no Curso Técnico em Agropecuária do Instituto Federal do Pará – Campus Castanhal e analisar os fatores que contribuíram para o sucesso/insucesso, bem como identificar as metodologias e os direcionamentos adotados pelos docentes e Instituição para garantir a inclusão educacional e facilitar a aprendizagem no percurso escolar. Desse modo, optou-se, metodologicamente, pela abordagem qualitativa, uma vez que esta se preocupa em conhecer os aspectos relativos à realidade do processo educativo e inclusivo disponibilizados para assegurar, além do acesso, a permanência, o aprendizado e o desempenho acadêmico deles para o exercício da profissão. Neste contexto, o levantamento de dados se deu por meio da revisão bibliográfica de referências em políticas educacionais: Amabile (2012), Barufi (2014) e Saviani (2018); das legislações que norteiam as políticas: Lei 9.394/96, Lei 7.853/89, Lei 10.432/2005 e Lei 13.146/2015; e da inclusão, educação de surdos e formação de docentes: Quadros (2008), Skliar (2013), Muttão e Lodi (2018), Damázio (2007), Mantoan (2015) e Lacerda (2013), Lacerda e Santos (2013), Pacheco et al (2007), Ribeiro e Silva (2016), dentre outros referenciais importantes para discutir o tema em foco; e por meio de questionários eletrônicos com perguntas estruturadas e semiestruturadas aplicados para os docentes, coordenadores, equipe pedagógica, intérprete de Libras, representantes de turmas, membros do Núcleo de Atendimento às Pessoas com Necessidades Específicas (NAPNE) e gestores; e, também, através de entrevista presencial (assegurando o distanciamento social) com questionário para os estudantes surdos e pais/responsáveis. A análise dos dados ocorreu de forma descritiva e interpretativa, após a catalogação da coleta. No que se refere às práticas de ensino para os estudantes surdos, confirmou-se que estas ocorrem aleatoriamente, sem direcionamento específico, o que evidenciou a partir do final da pesquisa – questão comprovada nas respostas dos participantes – a necessidade de recursos e formações para assegurar a inclusão e o pleno desenvolvimento dos educandos, o que resultou na produção de um guia instrucional com orientações para o planejamento metodológico, atendimento, acolhimento e/ou acompanhamento desses estudantes e um olhar mais atento às necessidades educacionais específicas dos estudantes surdos e das orientações até mesmo básicas, que muitos professores precisam para que haja um feedback mais produtivo no processo de ensino-aprendizagem. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará 2022-09-15T13:49:42Z 2022-09-15T13:49:42Z 2022-06-29 Dissertação SILVA, Antonia Leite da. Análise do sucesso/insucesso do estudante surdo no curso técnico em agropecuária do IFPA – Castanhal. 2022. 168 p. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Rural e Gestão de Empreendimentos Agroalimentares) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará , Castanhal, 2022. Disponível em: http://10.0.2.15:8080/jspui/handle/prefix/224. Acesso em: https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/224 por Acesso aberto Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará Brasil Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Rural e Gestão de Empreendimentos Agroalimentares IFPA Email
institution Repositório Institucional - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará
collection RI-IFPA
language por
topic Educação de surdo
Inclusão educacional
Sucesso/insucesso escolar
Educação inclusiva – Castanhal (PA)
Inclusão escolar
Education of the deaf
Educational inclusion
School succes/unsucce
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Gestão de empreendimentos agroalimentares
Educação
spellingShingle Educação de surdo
Inclusão educacional
Sucesso/insucesso escolar
Educação inclusiva – Castanhal (PA)
Inclusão escolar
Education of the deaf
Educational inclusion
School succes/unsucce
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Gestão de empreendimentos agroalimentares
Educação
SILVA, Antonia Leite da
Análise do sucesso/insucesso do estudante surdo no curso técnico em agropecuária do IFPA – Castanhal
topic_facet Educação de surdo
Inclusão educacional
Sucesso/insucesso escolar
Educação inclusiva – Castanhal (PA)
Inclusão escolar
Education of the deaf
Educational inclusion
School succes/unsucce
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Gestão de empreendimentos agroalimentares
Educação
description This dissertation was written with the objective of making a situational diagnosis of the academic results of deaf students enrolled in the technical course in agriculture and cattle raising of the Federal Institute of Pará – Castanhal Campus and analyze the factors that contributed to success/ unsuccess, as well as to identify the methodologies and the directions adopted by the teachers and institution to ensure educational inclusion and facilitate learning on the school journey. Thus, we opted, methodologically, for a qualitative approach since it is concerned with getting to know the aspects related to the reality of the educational and inclusive process made available to ensure, in addition, their permanence, learning and academic performance for the exercises of their profession. In this context, the data survey was carried out through a bibliographic review of references in educational policies: Amabile (2012), Barufi (2014), Saviani (2018); of the legislation that guide the policies: Lei 9.394/96, Lei 7.853/89, Lei 10.432/2005, Lei 13.146/2015; and inclusion, deaf education and Teacher training: Quadros (2008), Skliar (2013), Muttão and Lodi (2018), Damázio (2007), Mantoan (2015) and Lacerda (2013), Lacerda and Santos (2013), Pacheco et al (2007), Ribeiro and Silva (2016); among other important references to discuss the theme in focus and through electronic questionnaries with structured and semi-structured questions applied to teachers, coordinators, pedagogical staff, Libras interpreter, class representatives Center for Assistance to People with Specific Needs (NAPNE), members and managers and face-to-face interview (ensuring social distance) with semi-structured questionnaire for deaf student and parents/guardians. The data analysis occurred descriptively and interpretatively, after cataloging the collection. Regarding teaching practices for deaf students, it was confirmed that these occur randomly, without specific direction, which evidenced from the end of the research – question proven in the participants‟ answers, the need for resources and training to ensure inclusion and the full development of students, which resulted in the production of na instructional guide with guidelines for planning methodological care, reception and/or accompaniment of these students and a closer look at the specific educational needs of eaf students and even basic guidelines, that many teachers need in order to have a more productive feedback in the teaching-learning process.
author_additional NEVES, Miranilde Oliveira
author_additionalStr NEVES, Miranilde Oliveira
format Dissertação
author SILVA, Antonia Leite da
title Análise do sucesso/insucesso do estudante surdo no curso técnico em agropecuária do IFPA – Castanhal
title_short Análise do sucesso/insucesso do estudante surdo no curso técnico em agropecuária do IFPA – Castanhal
title_full Análise do sucesso/insucesso do estudante surdo no curso técnico em agropecuária do IFPA – Castanhal
title_fullStr Análise do sucesso/insucesso do estudante surdo no curso técnico em agropecuária do IFPA – Castanhal
title_full_unstemmed Análise do sucesso/insucesso do estudante surdo no curso técnico em agropecuária do IFPA – Castanhal
title_sort análise do sucesso/insucesso do estudante surdo no curso técnico em agropecuária do ifpa – castanhal
publisher Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará
publishDate 2022
url https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/224
_version_ 1799147353161072640
score 11.755432