Dissertação

Pomar em escola rural como espaço de educação multidisciplinar no município de Paragominas, Pará

Actions developed in the school environment should encourage local and regional sustainability, directly interfering with social and cultural aspects. In the meantime, the school with an educational role is necessary to motivate children to participate in multidisciplinary activities that develop aw...

ver descrição completa

Autor principal: COUTINHO, Alessandra Lima
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/450
id oai:10.0.2.15:prefix-450
recordtype dspace
spelling oai:10.0.2.15:prefix-4502023-06-26T21:11:38Z Pomar em escola rural como espaço de educação multidisciplinar no município de Paragominas, Pará COUTINHO, Alessandra Lima SILVA, Rosana Cardoso Rodrigues da http://lattes.cnpq.br/5714732759326483 https://orcid.org/0000-0003-3497-4164 Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Pará Educação ambiental Paragominas (PA) Fruta - cultivo Educação escolar Educação rural Pomar didático Espaço multidisciplinar Rural education Didactic orchard Multidisciplinary space CNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIA::EXTENSAO RURAL Gestão de Empreendimentos Agroalimentares Agronomia Actions developed in the school environment should encourage local and regional sustainability, directly interfering with social and cultural aspects. In the meantime, the school with an educational role is necessary to motivate children to participate in multidisciplinary activities that develop awareness of environmental conservation as a fruitful orchard inserted in the school space. A fruitful orchard in the school environment aims to further strengthen agriculture in rural areas, as many students come from family properties and thus create ways for teachers to be engaged in this activity as well, as some come from the city to teach in the area. rural, having little knowledge about this area. In this sense, the objective of this study was to implement a didactic fruitful orchard in the Municipal Elementary School Alegria do Saber, as a multidisciplinary education space in the city of Paragominas - PA. The method used in this research is discursive investigative, based on a case and field study on the implementation of a didactic orchard in a rural school. The project to implement the educational orchard was developed from October 2019 to March 2021, with the following steps: Implementation of the orchard (Land clearing; Area Preparation and Soil Analysis; Species Choices and Seedling Preparation; Soil correction, planting and cultural treatments); Technical training in managing the school orchard and; Focus group on the evaluation of the implantation of the school orchard in the community. The physical space of the school orchard with fruit trees, as a product generated by the master's research, introduced in the school's political-pedagogical project an inter and multidisciplinary and interdisciplinary approach for teachers, contributing to improve pedagogical practices and plural education for the community, in addition to guaranteeing a diversified school lunch, rich in vitamins provided by the cultivation of fruits. It was possible to promote the training of the school community on orchard management techniques, which served not only for the care of fruit trees at school, but also enabled the extension of learning, through techniques that will serve in the daily lives of students and parents. The experience becomes a fundamental pillar for the propagation of environmental education within the school unit, which now has a specific space where students can develop inter and multidisciplinary learning activities. Ações desenvolvidas no espaço escolar devem ser estimuladoras de sustentabilidade local e regional interferindo diretamente nos aspectos sociais e culturais. Nesse ínterim a escola com papel educacional faz-se necessário que motive as crianças a participar de atividades multidisciplinares que desenvolvam a consciência de conservação do meio ambiente, como um pomar frutífero inserido no espaço escolar. Um pomar frutífero no âmbito escolar visa fortalecer ainda mais a agricultura na área rural, visto que, muitos alunos são advindos de propriedades familiares e assim se cria caminhos para que os professores sejam engajados também nessa atividade, pois alguns vem da cidade para lecionar na zona rural, tendo pouco conhecimento sobre esta área. Nesse sentido o objetivo do presente estudo foi de implantar um pomar frutífero didático na Escola Municipal de Ensino Fundamental Alegria do Saber, como espaço de educação multidisciplinar no município de Paragominas – PA. O método utilizado nesta pesquisa é investigativo discursivo, pautado em um estudo de caso e de campo sobre a implantação de um pomar didático em escola rural. O projeto de implantação do pomar didático foi desenvolvido no período de outubro de 2019 a março de 2021, com a execução das seguintes etapas: Implantação do pomar (Limpeza do terreno; Preparo da Área e análise do Solo; Escolhas das Espécies e preparo de Mudas; Correção do solo, Plantio e Tratos Culturais); Capacitação técnica de manejo do pomar escolar e; Grupo focal na avaliação da implantação do pomar escolar junto à comunidade. O espaço físico do pomar escolar com fruteiras, como produto gerado pela pesquisa do mestrado veio introduzir no projeto político-pedagógico da escola uma abordagem inter e multidisciplinar e interdisciplinar para os docentes, contribuindo para aprimorar as práticas pedagógicas e de educação plural para a comunidade, além de garantir uma merenda escolar diversificada e rica em vitaminas proporcionadas pelo cultivo das frutas. Foi possível promover capacitação da comunidade escolar sobre as técnicas de manejo de pomar, que serviram não apenas para os cuidados com as fruteiras na escola, mas também possibilitou a extensão do aprendizado, através de técnicas que servirão no dia a dia dos alunos e pais. A experiência torna-se pilar fundamental para a propagação da educação ambiental dentro da unidade escolar, que agora conta com um espaço específico onde os alunos podem desenvolver atividades de aprendizagem inter e multidisciplinar. Prefeitura Municipal de Paragominas 2023-06-02T13:50:09Z 2023-06-02T13:50:09Z 2021-11-22 Dissertação COUTINHO, Alessandra Lima Pomar em escola rural como espaço de educação multidisciplinar no município de Paragominas, Pará. 56 f. 2021. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Rural e Gestão de Empreendimentos Agroalimentares ) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará, Castanhal, 2021. https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/450. Acesso em: https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/450 por Acesso aberto Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará Brasil Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Rural e Gestão de Empreendimentos Agroalimentares IFPA Disponível por CD
institution Repositório Institucional - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará
collection RI-IFPA
language por
topic Educação ambiental
Paragominas (PA)
Fruta - cultivo
Educação escolar
Educação rural
Pomar didático
Espaço multidisciplinar
Rural education
Didactic orchard
Multidisciplinary space
CNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIA::EXTENSAO RURAL
Gestão de Empreendimentos Agroalimentares
Agronomia
spellingShingle Educação ambiental
Paragominas (PA)
Fruta - cultivo
Educação escolar
Educação rural
Pomar didático
Espaço multidisciplinar
Rural education
Didactic orchard
Multidisciplinary space
CNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIA::EXTENSAO RURAL
Gestão de Empreendimentos Agroalimentares
Agronomia
COUTINHO, Alessandra Lima
Pomar em escola rural como espaço de educação multidisciplinar no município de Paragominas, Pará
topic_facet Educação ambiental
Paragominas (PA)
Fruta - cultivo
Educação escolar
Educação rural
Pomar didático
Espaço multidisciplinar
Rural education
Didactic orchard
Multidisciplinary space
CNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIA::EXTENSAO RURAL
Gestão de Empreendimentos Agroalimentares
Agronomia
description Actions developed in the school environment should encourage local and regional sustainability, directly interfering with social and cultural aspects. In the meantime, the school with an educational role is necessary to motivate children to participate in multidisciplinary activities that develop awareness of environmental conservation as a fruitful orchard inserted in the school space. A fruitful orchard in the school environment aims to further strengthen agriculture in rural areas, as many students come from family properties and thus create ways for teachers to be engaged in this activity as well, as some come from the city to teach in the area. rural, having little knowledge about this area. In this sense, the objective of this study was to implement a didactic fruitful orchard in the Municipal Elementary School Alegria do Saber, as a multidisciplinary education space in the city of Paragominas - PA. The method used in this research is discursive investigative, based on a case and field study on the implementation of a didactic orchard in a rural school. The project to implement the educational orchard was developed from October 2019 to March 2021, with the following steps: Implementation of the orchard (Land clearing; Area Preparation and Soil Analysis; Species Choices and Seedling Preparation; Soil correction, planting and cultural treatments); Technical training in managing the school orchard and; Focus group on the evaluation of the implantation of the school orchard in the community. The physical space of the school orchard with fruit trees, as a product generated by the master's research, introduced in the school's political-pedagogical project an inter and multidisciplinary and interdisciplinary approach for teachers, contributing to improve pedagogical practices and plural education for the community, in addition to guaranteeing a diversified school lunch, rich in vitamins provided by the cultivation of fruits. It was possible to promote the training of the school community on orchard management techniques, which served not only for the care of fruit trees at school, but also enabled the extension of learning, through techniques that will serve in the daily lives of students and parents. The experience becomes a fundamental pillar for the propagation of environmental education within the school unit, which now has a specific space where students can develop inter and multidisciplinary learning activities.
author_additional SILVA, Rosana Cardoso Rodrigues da
author_additionalStr SILVA, Rosana Cardoso Rodrigues da
format Dissertação
author COUTINHO, Alessandra Lima
title Pomar em escola rural como espaço de educação multidisciplinar no município de Paragominas, Pará
title_short Pomar em escola rural como espaço de educação multidisciplinar no município de Paragominas, Pará
title_full Pomar em escola rural como espaço de educação multidisciplinar no município de Paragominas, Pará
title_fullStr Pomar em escola rural como espaço de educação multidisciplinar no município de Paragominas, Pará
title_full_unstemmed Pomar em escola rural como espaço de educação multidisciplinar no município de Paragominas, Pará
title_sort pomar em escola rural como espaço de educação multidisciplinar no município de paragominas, pará
publisher Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará
publishDate 2023
url https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/450
_version_ 1799147384626741248
score 11.653393