Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Hidrovia do Amazonas: riscos à navegação no trecho de Santana (Amapá) à Belém (Pará), no período de 1986 a 2006

Brazil has more than 40,000 km of viable inland navigation waterways, one that is exclusively practiced in rivers, involving vessels carrying a variety of loads. However, it is obvious that this potential has been underutilized, because it is also an area that suffers of lack of studies that contrib...

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Autor principal: CRIZANTO, Aline Cavalcante
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2019
Assuntos:
Acesso em linha: http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1771
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spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-17712019-08-30T03:02:40Z Hidrovia do Amazonas: riscos à navegação no trecho de Santana (Amapá) à Belém (Pará), no período de 1986 a 2006 CRIZANTO, Aline Cavalcante SILVEIRA, Odete Fátima Machado da http://lattes.cnpq.br/9671710605343277 Hidrovias Navegação fluvial Sistema de Informação Geográfica Acidentes a navegação e Capitania dos Portos da Amazônia Oriental CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::OCEANOGRAFIA Brazil has more than 40,000 km of viable inland navigation waterways, one that is exclusively practiced in rivers, involving vessels carrying a variety of loads. However, it is obvious that this potential has been underutilized, because it is also an area that suffers of lack of studies that contribute to its sustainable use. Among the relevant aspects concerning the use of waterways, there is the safety of navigation. A waterway can be considered viable if it is endowed with structures that ensure safe conditions to who use it, what makes this theme a relevant aspect to be studied. The improvement in the use of a waterway means a breakthrough in the development of the region in which it finds itself. Remarkably, within a regional context, the need for studies on the stretch of the waterway of the Amazon, that connects the cities of Belém-PA and Santana-AP. Thus, this work was developed under the perspective of changing the importance of this waterway, and as a tool for multitemporal understanding between the years of 1986 and 2006. The data obtained in industry surveys of the Port of Eastern Amazonia (CPAOR), and using Geographic Information System (GIS) were used for the spatial distribution of incidents recorded, beyond the boundaries of the existing shoreline at different times (1986, 2006), required for visual interpretation of existing physiographic changes, which may serve for future verification of the relationship of these changes with the occurrence of accidents. O Brasil possui mais de 40.000 km de hidrovias viáveis à navegação interior, aquela que é exclusivamente praticada em rios, envolvendo embarcações que transportam diversas cargas. No entanto, se percebe que este potencial tem sido subaproveitado, também porque se trata de um setor carente de estudos que contribuam para a sua utilização sustentável. Dentre os aspectos relevantes quanto ao uso de hidrovias, destaca-se a segurança da navegação. Uma hidrovia só pode ser considerada viável se esta estiver dotada de estruturas que garantam condições seguras aos que nela trafegam, o que faz do tema um aspecto relevante a ser estudado. A melhoria nas condições de uso de uma hidrovia significa um avanço no desenvolvimento da região em que esta se encontra. É notável, dentro de um contexto regional, a necessidade de estudos no trecho da hidrovia do Amazonas, que interliga as cidades de Santana-AP e Belém-PA. Assim, o presente trabalho foi elaborado, sob a perspectiva de mudança quanto à importância deste modal hidroviário, tendo como ferramenta para análise multitemporal compreendida no intervalo de tempo entre 1986 a 2006. Os dados obtidos no setor de inquéritos da Capitania dos Portos da Amazônia Oriental (CPAOR), e a utilização do Sistema de Informação Geográfica (SIG) foram utilizados para a espacialização das ocorrências registradas, além da delimitação da linha de costa existente nas diferentes épocas (1986 e 2006), necessária para interpretação visual da mudanças fisiográficas existentes, o que pode servir para futura constatação da relação dessas mudanças com a ocorrência de acidentes. 2019-08-29T17:41:31Z 2019-08-29T17:41:31Z 2011-02 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação CRIZANTO, Aline Cavalcante. Hidrovia do Amazonas: riscos à navegação no trecho de Santana (Amapá) à Belém (Pará), no período de 1986 a 2006. Orientador: Odete Fátima Machado da Silveira. 2011. 72 f. Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado em Oceanografia) - Faculdade de Oceanografia, Instituto de Geociências, Universidade Federal do Pará, Belém, 2011. Disponível em: http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1771. Acesso em:. http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1771 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
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description Brazil has more than 40,000 km of viable inland navigation waterways, one that is exclusively practiced in rivers, involving vessels carrying a variety of loads. However, it is obvious that this potential has been underutilized, because it is also an area that suffers of lack of studies that contribute to its sustainable use. Among the relevant aspects concerning the use of waterways, there is the safety of navigation. A waterway can be considered viable if it is endowed with structures that ensure safe conditions to who use it, what makes this theme a relevant aspect to be studied. The improvement in the use of a waterway means a breakthrough in the development of the region in which it finds itself. Remarkably, within a regional context, the need for studies on the stretch of the waterway of the Amazon, that connects the cities of Belém-PA and Santana-AP. Thus, this work was developed under the perspective of changing the importance of this waterway, and as a tool for multitemporal understanding between the years of 1986 and 2006. The data obtained in industry surveys of the Port of Eastern Amazonia (CPAOR), and using Geographic Information System (GIS) were used for the spatial distribution of incidents recorded, beyond the boundaries of the existing shoreline at different times (1986, 2006), required for visual interpretation of existing physiographic changes, which may serve for future verification of the relationship of these changes with the occurrence of accidents.
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