Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

As dificuldades em trabalhar a leitura literária em sala de aula

This article deals with the difficulties faced by teachers when working on literary reading in the classroom. We know that one of the greatest difficulties that teachers encounter within schools is the reading, or rather, the lack of it. Seeking to understand how and why children and young people go...

ver descrição completa

Autor principal: COSTA, Mailsa Sebastiana Ferreira da
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2019
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2399
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-2399
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-23992022-07-08T14:15:00Z As dificuldades em trabalhar a leitura literária em sala de aula COSTA, Mailsa Sebastiana Ferreira da SOUZA, Nilo Carlos Pereira de http://lattes.cnpq.br/4245210444172181 Escola Leitura literária Dificuldades School Literary Reading Difficulties CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This article deals with the difficulties faced by teachers when working on literary reading in the classroom. We know that one of the greatest difficulties that teachers encounter within schools is the reading, or rather, the lack of it. Seeking to understand how and why children and young people go through various phases of schooling without building a taste for reading will surely lead to many causes. In this case, the main objective of this study is to carry out a reflection about the literary reading in the classroom in order to perceive within the educational process the main problems that prevent the formation of new readers. That is, our focus is the method of approach that predominates in public schools, their failures and contributions in dealing with work with the literary text. To do so, we will have a dialogue with some authors who have the reading as a central point in their research, such as: Lajolo (1982), Soares (2001), Freire (1995), Candido (2004) and Todorov (2009). As much as the bibliographic research base, our study aims to contribute to the expansion and the deepening of the questions that involve the mediation and the formation of new readers in the schools. O presente artigo trata das dificuldades enfrentadas pelos professores ao se trabalhar a leitura literária em sala de aula. Sabemos que uma das maiores dificuldades que os professores encontram dentro das escolas diz respeito à leitura, ou melhor, à falta dela. Buscar entender como e porque crianças e jovens passam por várias fases do ensino escolar sem construir o gosto pela leitura certamente nos levará a muitas causas. Nesse caso, o objetivo central desse estudo é realizar uma reflexão a respeito da leitura literária em sala de aula para se perceber dentro do processo educacional os principais problemas que impedem a formação de novos leitores. Ou seja, nosso foco é o método de abordagem que predomina nas escolas públicas, suas falhas e contribuições em se tratando do trabalho com o texto literário. Para tanto, faremos o diálogo com alguns autores que tem a leitura como ponto central em suas pesquisas, tais como: Lajolo (1982), Soares (2001), Freire (1995), Candido (2004) e Todorov (2009). Tanto como base a pesquisa bibliográfica, nosso estudo visa contribuir para a ampliação e o aprofundamento das questões que envolvem a mediação e a formação de novos leitores nas escolas. 2019-11-06T12:51:09Z 2019-11-06T12:51:09Z 2019-06-19 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação COSTA, Mailsa Sebastiana Ferreira da. As dificuldades em trabalhar a leitura literária em sala de aula. Orientador: Nilo Carlos Pereira de Souza. 2019. 18 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação, Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2019. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2399. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2399 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Escola
Leitura literária
Dificuldades
School
Literary Reading
Difficulties
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Escola
Leitura literária
Dificuldades
School
Literary Reading
Difficulties
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
COSTA, Mailsa Sebastiana Ferreira da
As dificuldades em trabalhar a leitura literária em sala de aula
topic_facet Escola
Leitura literária
Dificuldades
School
Literary Reading
Difficulties
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This article deals with the difficulties faced by teachers when working on literary reading in the classroom. We know that one of the greatest difficulties that teachers encounter within schools is the reading, or rather, the lack of it. Seeking to understand how and why children and young people go through various phases of schooling without building a taste for reading will surely lead to many causes. In this case, the main objective of this study is to carry out a reflection about the literary reading in the classroom in order to perceive within the educational process the main problems that prevent the formation of new readers. That is, our focus is the method of approach that predominates in public schools, their failures and contributions in dealing with work with the literary text. To do so, we will have a dialogue with some authors who have the reading as a central point in their research, such as: Lajolo (1982), Soares (2001), Freire (1995), Candido (2004) and Todorov (2009). As much as the bibliographic research base, our study aims to contribute to the expansion and the deepening of the questions that involve the mediation and the formation of new readers in the schools.
author_additional SOUZA, Nilo Carlos Pereira de
author_additionalStr SOUZA, Nilo Carlos Pereira de
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author COSTA, Mailsa Sebastiana Ferreira da
title As dificuldades em trabalhar a leitura literária em sala de aula
title_short As dificuldades em trabalhar a leitura literária em sala de aula
title_full As dificuldades em trabalhar a leitura literária em sala de aula
title_fullStr As dificuldades em trabalhar a leitura literária em sala de aula
title_full_unstemmed As dificuldades em trabalhar a leitura literária em sala de aula
title_sort as dificuldades em trabalhar a leitura literária em sala de aula
publishDate 2019
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2399
_version_ 1787154890535993344
score 11.753896