/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
A prática da leitura no 4º ano do ensino fundamental: análise na perspectiva de professores e alunos
Reading practices in schools is a theoretical interest theme as Angela Kleiman (2000), Luiz Carlos Cagliari (1997), Paulo Freire (1988) Irandé Antunes (2003) among others, making it clear that it is relevant and it needs to be debated. Based on the theories of the above authors, this study examined...
Autor principal: | PONTE, Luciana Moura |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3054 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-3054 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-30542020-03-06T03:04:01Z A prática da leitura no 4º ano do ensino fundamental: análise na perspectiva de professores e alunos PONTE, Luciana Moura SILVA, Fábio Colins da http://lattes.cnpq.br/4404734777828009 Leitura Práticas de leitura Ensino Fundamental Reading Reading practices Elementary school CNPQ::CIÊNCIAS HUMANAS::EDUCAÇÃO Reading practices in schools is a theoretical interest theme as Angela Kleiman (2000), Luiz Carlos Cagliari (1997), Paulo Freire (1988) Irandé Antunes (2003) among others, making it clear that it is relevant and it needs to be debated. Based on the theories of the above authors, this study examined the process that involves teaching reading in primary school and aimed to show how they are carried out the reading practices in three classes of the 4th year of elementary school. As a methodological option, we opted for a qualitative research method. Data collection instrument was used observations in the classroom, interviews with teachers and questionnaires given to students. For the analysis of the data was made the triangulation of information from the instruments used, allowing us to explain the factors that underpin the way reading is developed by a professor at the 4th year of elementary school. On the results, we note that in general the practice of reading done by the teachers was developed sporadically and without due attention to the practice. Reading was developed mechanized without context or meaning in/to the lives of students summing up to the fact copy the text to after doing the exercise. In this sense it becomes necessary to review the way that reading is developed in the classroom to teach students to like the act of reading, but that students need to like reading that they are in schools and, above all, it is valid the contextualization of the text read so that you can make pleasant reading, interesting, attractive, and that makes sense for those who are reading. As práticas de leitura nas escolas é um tema de interesse de teóricos como Ângela Kleiman (2000), Luiz Carlos Cagliari, (1997), Paulo Freire, (1988) Irandé Antunes, (2003) dentre outros, deixando claro que o assunto é pertinente e precisa ser debatido. Fundamentada nas teorias dos autores supracitados, o presente trabalho mostrou como são realizadas as práticas de leitura no 4º ano do ensino fundamental. Como opção metodológica, optou-se pelo método de pesquisa Qualiquantitativa. Como instrumento de coleta de dados foi o diário de campo e os questionários aplicados aos alunos. Para a análise dos dados foi feita a triangulação das informações obtidas a partir dos instrumentos utilizados, nos permitindo explicar os fatores que sustentam a forma com que a leitura é desenvolvida pela professora do 4º ano do ensino fundamental. Sobre os resultados, observamos que em geral a prática de leitura é realizada pelas professoras, o que não há, é o tempo necessário para desenvolvê-la. Neste sentido torna-se necessário que se veja a forma com que a leitura é desenvolvida na sala de aula para ensinar os alunos a gostarem do ato de ler, mas para isso os alunos precisam gostar da leitura que eles encontram nas escolas e, sobretudo, é válido a contextualização do texto lido para que assim se possa tornar a leitura prazerosa, interessante, atraente e que faça sentido para quem está lendo. 2020-02-25T01:31:29Z 2020-02-25T01:31:29Z 2016-05-31 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação PONTE, Luciana Moura. A prática da leitura no 4º ano do ensino fundamental: análise na perspectiva de professores e alunos. Orientador: Fábio Colins da Silva. 2016. 73 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Integrada em Educação em Ciências, Matemática e Linguagens) – Faculdade de Educação Matemática e Científica, Instituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará, Belém, 2016. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3054. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3054 por Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
language |
por |
topic |
Leitura Práticas de leitura Ensino Fundamental Reading Reading practices Elementary school CNPQ::CIÊNCIAS HUMANAS::EDUCAÇÃO |
spellingShingle |
Leitura Práticas de leitura Ensino Fundamental Reading Reading practices Elementary school CNPQ::CIÊNCIAS HUMANAS::EDUCAÇÃO PONTE, Luciana Moura A prática da leitura no 4º ano do ensino fundamental: análise na perspectiva de professores e alunos |
topic_facet |
Leitura Práticas de leitura Ensino Fundamental Reading Reading practices Elementary school CNPQ::CIÊNCIAS HUMANAS::EDUCAÇÃO |
description |
Reading practices in schools is a theoretical interest theme as Angela Kleiman (2000), Luiz Carlos Cagliari (1997), Paulo Freire (1988) Irandé Antunes (2003) among others, making it
clear that it is relevant and it needs to be debated. Based on the theories of the above authors, this study examined the process that involves teaching reading in primary school and aimed to show how they are carried out the reading practices in three classes of the 4th year of elementary school. As a methodological option, we opted for a qualitative research method.
Data collection instrument was used observations in the classroom, interviews with teachers and questionnaires given to students. For the analysis of the data was made the triangulation of information from the instruments used, allowing us to explain the factors that underpin the way reading is developed by a professor at the 4th year of elementary school. On the results, we note that in general the practice of reading done by the teachers was developed sporadically and without due attention to the practice. Reading was developed mechanized
without context or meaning in/to the lives of students summing up to the fact copy the text to
after doing the exercise. In this sense it becomes necessary to review the way that reading is
developed in the classroom to teach students to like the act of reading, but that students need
to like reading that they are in schools and, above all, it is valid the contextualization of the
text read so that you can make pleasant reading, interesting, attractive, and that makes sense
for those who are reading. |
author_additional |
SILVA, Fábio Colins da |
author_additionalStr |
SILVA, Fábio Colins da |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
PONTE, Luciana Moura |
title |
A prática da leitura no 4º ano do ensino fundamental: análise na perspectiva de professores e alunos |
title_short |
A prática da leitura no 4º ano do ensino fundamental: análise na perspectiva de professores e alunos |
title_full |
A prática da leitura no 4º ano do ensino fundamental: análise na perspectiva de professores e alunos |
title_fullStr |
A prática da leitura no 4º ano do ensino fundamental: análise na perspectiva de professores e alunos |
title_full_unstemmed |
A prática da leitura no 4º ano do ensino fundamental: análise na perspectiva de professores e alunos |
title_sort |
prática da leitura no 4º ano do ensino fundamental: análise na perspectiva de professores e alunos |
publishDate |
2020 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3054 |
_version_ |
1787154978602745856 |
score |
11.755432 |