Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

A prática da leitura no 4º ano do ensino fundamental: análise na perspectiva de professores e alunos

Reading practices in schools is a theoretical interest theme as Angela Kleiman (2000), Luiz Carlos Cagliari (1997), Paulo Freire (1988) Irandé Antunes (2003) among others, making it clear that it is relevant and it needs to be debated. Based on the theories of the above authors, this study examined...

ver descrição completa

Autor principal: PONTE, Luciana Moura
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Idioma: por
Publicado em: 2020
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3054
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-3054
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-30542020-03-06T03:04:01Z A prática da leitura no 4º ano do ensino fundamental: análise na perspectiva de professores e alunos PONTE, Luciana Moura SILVA, Fábio Colins da http://lattes.cnpq.br/4404734777828009 Leitura Práticas de leitura Ensino Fundamental Reading Reading practices Elementary school CNPQ::CIÊNCIAS HUMANAS::EDUCAÇÃO Reading practices in schools is a theoretical interest theme as Angela Kleiman (2000), Luiz Carlos Cagliari (1997), Paulo Freire (1988) Irandé Antunes (2003) among others, making it clear that it is relevant and it needs to be debated. Based on the theories of the above authors, this study examined the process that involves teaching reading in primary school and aimed to show how they are carried out the reading practices in three classes of the 4th year of elementary school. As a methodological option, we opted for a qualitative research method. Data collection instrument was used observations in the classroom, interviews with teachers and questionnaires given to students. For the analysis of the data was made the triangulation of information from the instruments used, allowing us to explain the factors that underpin the way reading is developed by a professor at the 4th year of elementary school. On the results, we note that in general the practice of reading done by the teachers was developed sporadically and without due attention to the practice. Reading was developed mechanized without context or meaning in/to the lives of students summing up to the fact copy the text to after doing the exercise. In this sense it becomes necessary to review the way that reading is developed in the classroom to teach students to like the act of reading, but that students need to like reading that they are in schools and, above all, it is valid the contextualization of the text read so that you can make pleasant reading, interesting, attractive, and that makes sense for those who are reading. As práticas de leitura nas escolas é um tema de interesse de teóricos como Ângela Kleiman (2000), Luiz Carlos Cagliari, (1997), Paulo Freire, (1988) Irandé Antunes, (2003) dentre outros, deixando claro que o assunto é pertinente e precisa ser debatido. Fundamentada nas teorias dos autores supracitados, o presente trabalho mostrou como são realizadas as práticas de leitura no 4º ano do ensino fundamental. Como opção metodológica, optou-se pelo método de pesquisa Qualiquantitativa. Como instrumento de coleta de dados foi o diário de campo e os questionários aplicados aos alunos. Para a análise dos dados foi feita a triangulação das informações obtidas a partir dos instrumentos utilizados, nos permitindo explicar os fatores que sustentam a forma com que a leitura é desenvolvida pela professora do 4º ano do ensino fundamental. Sobre os resultados, observamos que em geral a prática de leitura é realizada pelas professoras, o que não há, é o tempo necessário para desenvolvê-la. Neste sentido torna-se necessário que se veja a forma com que a leitura é desenvolvida na sala de aula para ensinar os alunos a gostarem do ato de ler, mas para isso os alunos precisam gostar da leitura que eles encontram nas escolas e, sobretudo, é válido a contextualização do texto lido para que assim se possa tornar a leitura prazerosa, interessante, atraente e que faça sentido para quem está lendo. 2020-02-25T01:31:29Z 2020-02-25T01:31:29Z 2016-05-31 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação PONTE, Luciana Moura. A prática da leitura no 4º ano do ensino fundamental: análise na perspectiva de professores e alunos. Orientador: Fábio Colins da Silva. 2016. 73 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Integrada em Educação em Ciências, Matemática e Linguagens) – Faculdade de Educação Matemática e Científica, Instituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará, Belém, 2016. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3054. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3054 por Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
language por
topic Leitura
Práticas de leitura
Ensino Fundamental
Reading
Reading practices
Elementary school
CNPQ::CIÊNCIAS HUMANAS::EDUCAÇÃO
spellingShingle Leitura
Práticas de leitura
Ensino Fundamental
Reading
Reading practices
Elementary school
CNPQ::CIÊNCIAS HUMANAS::EDUCAÇÃO
PONTE, Luciana Moura
A prática da leitura no 4º ano do ensino fundamental: análise na perspectiva de professores e alunos
topic_facet Leitura
Práticas de leitura
Ensino Fundamental
Reading
Reading practices
Elementary school
CNPQ::CIÊNCIAS HUMANAS::EDUCAÇÃO
description Reading practices in schools is a theoretical interest theme as Angela Kleiman (2000), Luiz Carlos Cagliari (1997), Paulo Freire (1988) Irandé Antunes (2003) among others, making it clear that it is relevant and it needs to be debated. Based on the theories of the above authors, this study examined the process that involves teaching reading in primary school and aimed to show how they are carried out the reading practices in three classes of the 4th year of elementary school. As a methodological option, we opted for a qualitative research method. Data collection instrument was used observations in the classroom, interviews with teachers and questionnaires given to students. For the analysis of the data was made the triangulation of information from the instruments used, allowing us to explain the factors that underpin the way reading is developed by a professor at the 4th year of elementary school. On the results, we note that in general the practice of reading done by the teachers was developed sporadically and without due attention to the practice. Reading was developed mechanized without context or meaning in/to the lives of students summing up to the fact copy the text to after doing the exercise. In this sense it becomes necessary to review the way that reading is developed in the classroom to teach students to like the act of reading, but that students need to like reading that they are in schools and, above all, it is valid the contextualization of the text read so that you can make pleasant reading, interesting, attractive, and that makes sense for those who are reading.
author_additional SILVA, Fábio Colins da
author_additionalStr SILVA, Fábio Colins da
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author PONTE, Luciana Moura
title A prática da leitura no 4º ano do ensino fundamental: análise na perspectiva de professores e alunos
title_short A prática da leitura no 4º ano do ensino fundamental: análise na perspectiva de professores e alunos
title_full A prática da leitura no 4º ano do ensino fundamental: análise na perspectiva de professores e alunos
title_fullStr A prática da leitura no 4º ano do ensino fundamental: análise na perspectiva de professores e alunos
title_full_unstemmed A prática da leitura no 4º ano do ensino fundamental: análise na perspectiva de professores e alunos
title_sort prática da leitura no 4º ano do ensino fundamental: análise na perspectiva de professores e alunos
publishDate 2020
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3054
_version_ 1787154978602745856
score 11.755432