/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
A ética do cuidar e educar na primeiríssima infância
The present study focuses on the ethics of caring and educating in early childhood. It aims to contribute to the understanding of care as ethics as synonymous with the in separability of caring for and educating infants and Young children. It brings together conceptions about care and the child a...
Autor principal: | MIRANDA, Thayná Marcely Guimarães de |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3180 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-3180 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-31802022-07-07T14:24:18Z A ética do cuidar e educar na primeiríssima infância MIRANDA, Thayná Marcely Guimarães de BAHIA, Celi da Costa Silva http://lattes.cnpq.br/2958323350917968 https://orcid.org/0000-0002-3104-2647 Cuidar e Educar Ética Educação infantil Care and educate Ethic Child education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PRE-ESCOLAR The present study focuses on the ethics of caring and educating in early childhood. It aims to contribute to the understanding of care as ethics as synonymous with the in separability of caring for and educating infants and Young children. It brings together conceptions about care and the child and how they have manifested from the eighteenth century to the current context. It traces a historical panorama about the conceptions of care and children, as well as using records that present qualitative data collected in a daycare center in the peripheral district of Belém: Unit of Early Childhood Education Wilson Bahia, thad had as subjects of investigation the group the Maternal IB and the irrespective teachers. The methodology used consist do faction research, thus, analysis was performed from records, based on the bibliographica l survey about the care that reverberates in the day care center. To do so, the first section was developed for conceptions of care and the evolution of this term concomitant with the conception of infant and toddler. Since care whit the sehas a greater focus on child care centers, a second section was built to present care in the instituition. At the end, the results are presented in a fourth section, after the methodology, where one can observe some atitudes of care with the small, in the dependencies of UEI Wilson Bahia. Thus, care is now manifested as ethics, while attending to the physical need infants and Young children. O presente estudo enfoca A ÉTICA DO CUIDAR E EDUCAR NA PRIMEIRÍSSIMA INFÂNCIA. Objetiva contribuir para a compreensão do cuidado enquanto ética como sinônimo da indissociabilidade do cuidar e educar bebês e crianças pequenas. Reúne concepções acerca do cuidado e da criança e de que forma se manifestaram desde o século XVIII até o contexto vigente. Traça um panorama histórico acerca das concepções de cuidado e de criança, bem como se utiliza de registros que apresentam dados qualitativos coletados em uma creche no bairro periférico de Belém: Unidade de Educação Infantil Wilson Bahia, que teve como sujeitos de investigação a turma do Maternal I B e suas respectivas professoras. A metodologia utilizada consistiu na pesquisa-ação, assim, realizou-se uma análise a partir de registros, fundamentada no levantamento bibliográfico acerca do cuidado que reverbera na creche. Para tanto, a primeira seção foi desenvolvida para situar sobre as concepções de cuidado e a evolução deste termo concomitante com a concepção de bebê e criança pequena. Uma vez que o cuidado com estes possui maior enfoque nas creches, uma segunda seção foi construída para apresentar o cuidado na instituição. Ao final, os resultados são apresentados em uma quarta seção, após a metodologia, onde pode-se observar algumas atitudes de cuidados com os pequenos, nas dependências da UEI Wilson Bahia. Assim, os aprimoramentos ora se manifestam enquanto ética, ora enquanto atendimento às necessidades físicas dos bebês e crianças pequenas. 2020-10-07T20:00:09Z 2020-10-07T20:00:09Z 2019-01-07 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação MIRANDA, Thayná Marcely Guimarães de. A ética do cuidar e educar na primeiríssima infância. Orientadora: Celi da Costa Silva Bahia. 2020. 52 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação, Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2019. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3180. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3180 Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Cuidar e Educar Ética Educação infantil Care and educate Ethic Child education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PRE-ESCOLAR |
spellingShingle |
Cuidar e Educar Ética Educação infantil Care and educate Ethic Child education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PRE-ESCOLAR MIRANDA, Thayná Marcely Guimarães de A ética do cuidar e educar na primeiríssima infância |
topic_facet |
Cuidar e Educar Ética Educação infantil Care and educate Ethic Child education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PRE-ESCOLAR |
description |
The present study focuses on the ethics of caring and educating in early childhood. It
aims to contribute to the understanding of care as ethics as synonymous with the in
separability of caring for and educating infants and Young children. It brings together
conceptions about care and the child and how they have manifested from the
eighteenth century to the current context. It traces a historical panorama about the
conceptions of care and children, as well as using records that present qualitative
data collected in a daycare center in the peripheral district of Belém: Unit of Early
Childhood Education Wilson Bahia, thad had as subjects of investigation the group
the Maternal IB and the irrespective teachers. The methodology used consist do
faction research, thus, analysis was performed from records, based on the
bibliographica l survey about the care that reverberates in the day care center. To do
so, the first section was developed for conceptions of care and the evolution of this
term concomitant with the conception of infant and toddler. Since care whit the sehas
a greater focus on child care centers, a second section was built to present care in
the instituition. At the end, the results are presented in a fourth section, after the
methodology, where one can observe some atitudes of care with the small, in the
dependencies of UEI Wilson Bahia. Thus, care is now manifested as ethics, while
attending to the physical need infants and Young children. |
author_additional |
BAHIA, Celi da Costa Silva |
author_additionalStr |
BAHIA, Celi da Costa Silva |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
MIRANDA, Thayná Marcely Guimarães de |
title |
A ética do cuidar e educar na primeiríssima infância |
title_short |
A ética do cuidar e educar na primeiríssima infância |
title_full |
A ética do cuidar e educar na primeiríssima infância |
title_fullStr |
A ética do cuidar e educar na primeiríssima infância |
title_full_unstemmed |
A ética do cuidar e educar na primeiríssima infância |
title_sort |
ética do cuidar e educar na primeiríssima infância |
publishDate |
2020 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3180 |
_version_ |
1787155002304757760 |
score |
11.753735 |