/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
O estágio supervisionado: experiências vividas e a aquisição de competências para uma ação pedagógica transformadora
The circulation of scientific knowledge acts in the construction of a culture of knowledge and feeds it recurrently, so that it makes it pass through the historical space-time where the concrete experience was lived, carries forward what was looked at, heard and written, leads to so many pairs an...
Autor principal: | GONÇALO, Dulcilene Pereira do Couto |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3188 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-3188 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-31882022-07-07T15:34:50Z O estágio supervisionado: experiências vividas e a aquisição de competências para uma ação pedagógica transformadora GONÇALO, Dulcilene Pereira do Couto OLIVEIRA, Sônia Maria Maia http://lattes.cnpq.br/0360323192870657 Prática da reflexão Relação teoria-prática-teoria Identidade do professor Prática transformadora Practice of reflection Relationship theory-practice-theory Identity of the teacher Concrete subjects Transformative practice CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM The circulation of scientific knowledge acts in the construction of a culture of knowledge and feeds it recurrently, so that it makes it pass through the historical space-time where the concrete experience was lived, carries forward what was looked at, heard and written, leads to so many pairs and instances that can not be measured. This communication of the lived, and shared of the learned, is the inspiration that served as fuel for this Report of Experience to be produced, and proposed as Work of Completion of the Course of Pedagogy of the UFPA, campus Bethlehem. The situations targeted in the present report and taken to the reflective analysis, were extracted from the experiences observed in the supervised stage in elementary education, carried out in a public school unit, namely, Casa Inês Santa Inês School. This school was the stage of the educational interventions that had the objective of collaborating with the development of the mathematical learning of the children of the 3rd year of elementary school. However, the purpose of this Report of Experience goes beyond the simple narrative of this intervention, has the function of putting in focus elements that have stood out to the investigative action of the observer and are here problematized, in the occasion to raise discussions about the value of the dialogical relation between the theory and practice in the pedagogical practice of the teacher, as well as the considerations about the Practice of Reflection and its strength in the formation of the teaching identity, promoting a critical posture of this professional of education that considers the concrete subjects of the educational act, and thus acquired competences for a transforming pedagogical action. A circulação do saber científico age na construção de uma cultura do conhecimento e a alimenta recorrentemente, de modo que a faz perpassar o espaço-tempo histórico onde foi vivida a experiência concreta, leva avante o que se olhou, ouviu e escreveu, leva a tantos pares e a instâncias que não podem ser medidas. Essa comunicação do vivido, e partilha do aprendido, é a inspiração que serviu de combustível para que este Relato de Experiência fosse produzido, e proposto como Trabalho de Conclusão do Curso de Pedagogia da UFPA, campus Belém. As situações postas como alvo no presente relato e levadas a análise reflexiva, foram extraídas das vivências observadas no estágio supervisionado no ensino fundamental, realizado em uma unidade escolar pública de ensino, a saber, Escola Casa da Criança Santa Inês. Esta escola foi palco das intervenções educativas que tinham o objetivo de colaborar com o desenvolvimento da aprendizagem matemática das crianças do 3º ano do ensino fundamental. Contudo, a finalidade deste Relato de Experiência ultrapassa a simples narrativa desta intervenção, tem a função de colocar em foco elementos que se destacaram à ação investigativa do observador e são aqui problematizados, no ensejo de suscitar discussões sobre o valor da relação dialógica entre a teoria e a prática no fazer pedagógico do professor, bem como as considerações sobre a Prática da Reflexão e sua força na formação da identidade docente, promovendo uma postura crítica deste profissional da educação que considere os sujeitos concretos do ato educativo, e assim adquiria competências para uma ação pedagógica transformadora 2020-10-14T16:48:39Z 2020-10-14T16:48:39Z 2018-08-02 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação GONÇALO, Dulcilene Pereira do Couto. O estágio supervisionado: experiências vividas e a aquisição de competências para uma ação pedagógica transformadora. Orientadora: Sônia Maria Maia Oliveira. 2020. 89 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação, Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2018. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3188. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3188 Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Prática da reflexão Relação teoria-prática-teoria Identidade do professor Prática transformadora Practice of reflection Relationship theory-practice-theory Identity of the teacher Concrete subjects Transformative practice CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
spellingShingle |
Prática da reflexão Relação teoria-prática-teoria Identidade do professor Prática transformadora Practice of reflection Relationship theory-practice-theory Identity of the teacher Concrete subjects Transformative practice CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM GONÇALO, Dulcilene Pereira do Couto O estágio supervisionado: experiências vividas e a aquisição de competências para uma ação pedagógica transformadora |
topic_facet |
Prática da reflexão Relação teoria-prática-teoria Identidade do professor Prática transformadora Practice of reflection Relationship theory-practice-theory Identity of the teacher Concrete subjects Transformative practice CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
description |
The circulation of scientific knowledge acts in the construction of a culture of knowledge and
feeds it recurrently, so that it makes it pass through the historical space-time where the
concrete experience was lived, carries forward what was looked at, heard and written, leads to
so many pairs and instances that can not be measured. This communication of the lived, and
shared of the learned, is the inspiration that served as fuel for this Report of Experience to be
produced, and proposed as Work of Completion of the Course of Pedagogy of the UFPA,
campus Bethlehem. The situations targeted in the present report and taken to the reflective
analysis, were extracted from the experiences observed in the supervised stage in elementary
education, carried out in a public school unit, namely, Casa Inês Santa Inês School. This
school was the stage of the educational interventions that had the objective of collaborating
with the development of the mathematical learning of the children of the 3rd year of
elementary school. However, the purpose of this Report of Experience goes beyond the
simple narrative of this intervention, has the function of putting in focus elements that have
stood out to the investigative action of the observer and are here problematized, in the
occasion to raise discussions about the value of the dialogical relation between the theory and
practice in the pedagogical practice of the teacher, as well as the considerations about the
Practice of Reflection and its strength in the formation of the teaching identity, promoting a
critical posture of this professional of education that considers the concrete subjects of the
educational act, and thus acquired competences for a transforming pedagogical action. |
author_additional |
OLIVEIRA, Sônia Maria Maia |
author_additionalStr |
OLIVEIRA, Sônia Maria Maia |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
GONÇALO, Dulcilene Pereira do Couto |
title |
O estágio supervisionado: experiências vividas e a aquisição de competências para uma ação pedagógica transformadora |
title_short |
O estágio supervisionado: experiências vividas e a aquisição de competências para uma ação pedagógica transformadora |
title_full |
O estágio supervisionado: experiências vividas e a aquisição de competências para uma ação pedagógica transformadora |
title_fullStr |
O estágio supervisionado: experiências vividas e a aquisição de competências para uma ação pedagógica transformadora |
title_full_unstemmed |
O estágio supervisionado: experiências vividas e a aquisição de competências para uma ação pedagógica transformadora |
title_sort |
o estágio supervisionado: experiências vividas e a aquisição de competências para uma ação pedagógica transformadora |
publishDate |
2020 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3188 |
_version_ |
1787155003789541376 |
score |
11.755432 |