Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

A Formação inicial do professor alfabetizador: experiências autobiográficas no PIBID

This article presents the trajectory of the formation of a graduate student in the Pedagogy course, especially with regard to participation as a fellow in the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (PIBID), specifically in the subproject Interdisciplinary Practices of Literacy an...

ver descrição completa

Autor principal: SILVA, Anderson André Alves da
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Idioma: por
Publicado em: 2022
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3824
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-3824
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-38242022-02-12T03:05:32Z A Formação inicial do professor alfabetizador: experiências autobiográficas no PIBID SILVA, Anderson André Alves da CARDOSO, Maria Gorete Rodrigues http://lattes.cnpq.br/2012685775215935 Formação inicial Iniciação à docência Alfabetização e letramento Teaching initiation Teaching practices Literacy and literacy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This article presents the trajectory of the formation of a graduate student in the Pedagogy course, especially with regard to participation as a fellow in the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (PIBID), specifically in the subproject Interdisciplinary Practices of Literacy and Literacy in Elementary Education developed at the Municipal School of Elementary Education Júlia Quadros Peinado, located in Bragança municipality, Rio Caeté region, state of Pará. The object of study is the literacy and literacy experience lived in the formative course of initiation to teaching at PIBID. The general objective is to analyze the contributions of the PIBID subproject to the initial training of the literacy teacher. The article sought to answer the following problem questions: What lessons did PIBID provide about the literacy and literacy process in the initial cycle of elementary school? What theoretical and practical knowledge about literacy and literacy has been provided by PIBID? What was it possible to learn about the practice of literacy and literacy with literacy teachers at the PIBID field school? What didactic-pedagogical experiments in literacy and literacy were offered to the groups of early years of elementary school in the rural school? The research follows a qualitative approach, anchored in the methodology of autobiographical research, the data collection was carried out in the daily coexistence with school agents, during the eighteen months of the project's duration. The theoretical basis of the work was built from the bibliographic studies carried out during the theoretical-methodological training meetings proposed by the subproject (PIBID). The results point to the fact that literacy does not have a relevant concern in view of the daily pedagogical practices of literacy teachers and literacy is still very much centered on mechanized reading and writing activities. O presente Trabalho de Conclusão de Curso (TCC) apresenta a trajetória de formação de um licenciando do curso de Pedagogia, do Campus de Bragança da Universidade Federal do Pará, no que concerne à participação como bolsista no Programa Institucional de Bolsa de Iniciação a Docência (PIBID), no subprojeto Práticas Interdisciplinares de Alfabetização e Letramento no Ensino Fundamental, desenvolvido na Escola Municipal de Ensino Fundamental Júlia Quadros Peinado, situada no município de Bragança, na região do Rio Caeté, Nordeste Paraense. O objeto de pesquisa é a experiência de alfabetização e letramento vivenciada no percurso formativo de iniciação à docência no PIBID. O objetivo geral é analisar as contribuições do subprojeto PIBID para a formação inicial do professor alfabetizador. O trabalho procurou responder às seguintes questões-problema: Que aprendizagens o PIBID proporcionou sobre o processo de alfabetização e de letramento no ciclo inicial do Ensino Fundamental? Que conhecimentos teóricos e práticos sobre alfabetização e letramento foram oportunizados pelo PIBID? O que foi possível conhecer sobre a prática da alfabetização e de letramento junto às professoras alfabetizadoras da escola-campo do PIBID? Que experimentações didático-pedagógicas foram oportunizadas junto às turmas de anos iniciais do Ensino Fundamental? A pesquisa segue uma abordagem qualitativa, ancorada na metodologia da pesquisa autobiográfica. A coleta de dados foi realizada na convivência cotidiana com os agentes escolares, no decorrer de dezoito meses de vigência do projeto. A fundamentação teórica do trabalho foi construída a partir dos estudos bibliográficos realizados durante os encontros de formação teórico-metodológica no subprojeto (PIBID). Os resultados apontam para o fato de o letramento não possuir uma preocupação relevante perante as práticas pedagógicas cotidianas das professoras alfabetizadoras e a alfabetização ainda se encontra muito centrada em atividades mecanizadas de leitura e escrita. 2022-02-11T22:37:42Z 2022-02-11T22:37:42Z 2021-01-29 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SILVA, Anderson André Alves da. A Formação inicial do professor alfabetizador: experiências autobiográficas no PIBID. Orientadora: Maria Gorete Rodrigues Cardoso. 2021. 39 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Educação Faculdade de. Campus Universitário de Bragança, Universidade Federal do Pará, Bragança-PA, 2021. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3824. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3824 por Acesso Aberto
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
language por
topic Formação inicial
Iniciação à docência
Alfabetização e letramento
Teaching initiation
Teaching practices
Literacy and literacy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Formação inicial
Iniciação à docência
Alfabetização e letramento
Teaching initiation
Teaching practices
Literacy and literacy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
SILVA, Anderson André Alves da
A Formação inicial do professor alfabetizador: experiências autobiográficas no PIBID
topic_facet Formação inicial
Iniciação à docência
Alfabetização e letramento
Teaching initiation
Teaching practices
Literacy and literacy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This article presents the trajectory of the formation of a graduate student in the Pedagogy course, especially with regard to participation as a fellow in the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (PIBID), specifically in the subproject Interdisciplinary Practices of Literacy and Literacy in Elementary Education developed at the Municipal School of Elementary Education Júlia Quadros Peinado, located in Bragança municipality, Rio Caeté region, state of Pará. The object of study is the literacy and literacy experience lived in the formative course of initiation to teaching at PIBID. The general objective is to analyze the contributions of the PIBID subproject to the initial training of the literacy teacher. The article sought to answer the following problem questions: What lessons did PIBID provide about the literacy and literacy process in the initial cycle of elementary school? What theoretical and practical knowledge about literacy and literacy has been provided by PIBID? What was it possible to learn about the practice of literacy and literacy with literacy teachers at the PIBID field school? What didactic-pedagogical experiments in literacy and literacy were offered to the groups of early years of elementary school in the rural school? The research follows a qualitative approach, anchored in the methodology of autobiographical research, the data collection was carried out in the daily coexistence with school agents, during the eighteen months of the project's duration. The theoretical basis of the work was built from the bibliographic studies carried out during the theoretical-methodological training meetings proposed by the subproject (PIBID). The results point to the fact that literacy does not have a relevant concern in view of the daily pedagogical practices of literacy teachers and literacy is still very much centered on mechanized reading and writing activities.
author_additional CARDOSO, Maria Gorete Rodrigues
author_additionalStr CARDOSO, Maria Gorete Rodrigues
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author SILVA, Anderson André Alves da
title A Formação inicial do professor alfabetizador: experiências autobiográficas no PIBID
title_short A Formação inicial do professor alfabetizador: experiências autobiográficas no PIBID
title_full A Formação inicial do professor alfabetizador: experiências autobiográficas no PIBID
title_fullStr A Formação inicial do professor alfabetizador: experiências autobiográficas no PIBID
title_full_unstemmed A Formação inicial do professor alfabetizador: experiências autobiográficas no PIBID
title_sort formação inicial do professor alfabetizador: experiências autobiográficas no pibid
publishDate 2022
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3824
_version_ 1787155104409845760
score 11.755432