Artigo

A importância do projeto de extensão na formação do discente em saúde do idoso

Aim: Qualitatively analyze the importance of student participation in a community outreach project for the construction of academic knowledge. Methodology: Qualitative research with a narrative approach about lived and reported experiences. The research is based on the target group of the outreach p...

ver descrição completa

Autor principal: FERREIRA, Mikele Dutra
Outros Autores: SOUZA, Talita Santos de
Grau: Artigo
Publicado em: 2022
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3984
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-3984
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-39842023-09-21T03:06:41Z A importância do projeto de extensão na formação do discente em saúde do idoso The importance of the extension project in the training of students in health of the elderly FERREIRA, Mikele Dutra SOUZA, Talita Santos de MAGALHÃES, Mauricio Oliveira http://lattes.cnpq.br/7766377002832983 https://orcid.org/ 0000-0002-7857-021X Métodos de ensino Formação acadêmica Saúde do idoso Modalidades de fisioterapia Teaching Health of the elderly Physical therapy modalities CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FISIOTERAPIA Aim: Qualitatively analyze the importance of student participation in a community outreach project for the construction of academic knowledge. Methodology: Qualitative research with a narrative approach about lived and reported experiences. The research is based on the target group of the outreach project, which is composed of elderly men and woman living at the assisted living attended at a philanthropic institution in Belém, Pará, Brazil. The selection process to include students in the outreach program took place after the launch of a public notice and consisted of analyzing letters of intent. After registrations and selection, the seven open positions were filled. Data collection was performed through a self-report questionnaire made available via Google Forms to assess the student's experience in the extension project Results: The self-report questionnaire provided the construction of categories that guide data presentation. When asked for a reflection about their own practical learning during the experience, students stated the opportunity to put in practice and improve the skills acquired in university. Regarding the identification of new professional perspectives, students reportedly identified several instructional approaches consistent with the progressive student development throughout the undergraduate course. Conclusions: Our qualitative research approach based on student narrative experiences revealed that the active participation in outreach programs is useful for hands-on learning and skill practice, and expands professional perspectives, thus enabling greater skill and qualifications for managing elderly patients in a future professional setting. Objetivo: Compreender as experiências dos discentes no projeto de extensão intitulado “Cuidado interprofissional a saúde do idoso para prevenir quedas”. Metodologia: Pesquisa qualitativa de abordagem narrativa sobre experiências vividas e relatadas, fala sobre o grupo alvo do presente projeto de extensão que compõe-se de idosos comunitários atendidos em uma instituição filantrópica em Belém, Pará, Brasil. A qual atende idosos, de ambos os gêneros. A seleção dos discentes para a participação do projeto de extensão ocorreu a partir de lançamento de edital e foram analisadas por cartas de intenção. As vagas foram preenchidas à medida que as inscrições foram realizadas, até completar a quantidade pré estabelecida (07 vagas). A coleta de dados foi realizada através de um questionário de autorrelato disponibilizado via Google Forms para avaliar a vivência do discente no projeto de extensão. As questões propostas aos discentes sobre a experiência vivida no projeto de extensão constituíram-se de 07 (sete) questões subjetivas. Resultados: O estudo do questionário de autorrelato proporcionou a construção de categorias que estabelece a apresentação dos dados como atitude reflexiva sobre seu próprio aprendizado prático do discente-extensionista; nesta categoria, demonstram atitude reflexiva sobre o aprendizado ao apresentar aperfeiçoamento de habilidades para colocar em prática o conhecimento adquirido na faculdade. Já na categoria ll, Identificar novas perspectivas profissionais; Os discentes extensionistas, identificaram novas perspectivas profissionais através de diversas didáticas concordantes ao desenvolvimento progressivo do aluno no trajeto da graduação. Conclusão: O trajeto da pesquisa qualitativa de abordagem narrativa, evidenciou-se que a experiência vivida colabora com o aprendizado prático, e amplia perspectivas profissionais, tornando-as, desse modo, o discente mais habilitado para o mercado de trabalho no atendimento de pacientes idosos. 2022-04-13T19:14:29Z 2022-04-13T19:14:29Z 2021-12-11 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo FERREIRA, Mikele Dutra; SOUZA, Talita Santos de. A importância do projeto de extensão na formação do discente em saúde do idoso. Orientador: Maurício Oliveira Magalhães. 2021. 17 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Fisioterapia) - Faculdade de Fisioterapia, Instituto de Ciências da Saúde, Universidade Federal do Pará, Belém, 2021. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3984. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3984 Acesso Aberto
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Métodos de ensino
Formação acadêmica
Saúde do idoso
Modalidades de fisioterapia
Teaching
Health of the elderly
Physical therapy modalities
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FISIOTERAPIA
spellingShingle Métodos de ensino
Formação acadêmica
Saúde do idoso
Modalidades de fisioterapia
Teaching
Health of the elderly
Physical therapy modalities
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FISIOTERAPIA
FERREIRA, Mikele Dutra
A importância do projeto de extensão na formação do discente em saúde do idoso
topic_facet Métodos de ensino
Formação acadêmica
Saúde do idoso
Modalidades de fisioterapia
Teaching
Health of the elderly
Physical therapy modalities
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FISIOTERAPIA
description Aim: Qualitatively analyze the importance of student participation in a community outreach project for the construction of academic knowledge. Methodology: Qualitative research with a narrative approach about lived and reported experiences. The research is based on the target group of the outreach project, which is composed of elderly men and woman living at the assisted living attended at a philanthropic institution in Belém, Pará, Brazil. The selection process to include students in the outreach program took place after the launch of a public notice and consisted of analyzing letters of intent. After registrations and selection, the seven open positions were filled. Data collection was performed through a self-report questionnaire made available via Google Forms to assess the student's experience in the extension project Results: The self-report questionnaire provided the construction of categories that guide data presentation. When asked for a reflection about their own practical learning during the experience, students stated the opportunity to put in practice and improve the skills acquired in university. Regarding the identification of new professional perspectives, students reportedly identified several instructional approaches consistent with the progressive student development throughout the undergraduate course. Conclusions: Our qualitative research approach based on student narrative experiences revealed that the active participation in outreach programs is useful for hands-on learning and skill practice, and expands professional perspectives, thus enabling greater skill and qualifications for managing elderly patients in a future professional setting.
author_additional MAGALHÃES, Mauricio Oliveira
author_additionalStr MAGALHÃES, Mauricio Oliveira
format Artigo
author FERREIRA, Mikele Dutra
author2 SOUZA, Talita Santos de
author2Str SOUZA, Talita Santos de
title A importância do projeto de extensão na formação do discente em saúde do idoso
title_short A importância do projeto de extensão na formação do discente em saúde do idoso
title_full A importância do projeto de extensão na formação do discente em saúde do idoso
title_fullStr A importância do projeto de extensão na formação do discente em saúde do idoso
title_full_unstemmed A importância do projeto de extensão na formação do discente em saúde do idoso
title_sort importância do projeto de extensão na formação do discente em saúde do idoso
publishDate 2022
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3984
_version_ 1787238413299089408
score 11.753896