Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

O bullying e suas interferências no processo de ensino - aprendizagem

Among the forms of violence that manifest themselves in the school context, bullying stands out as a phenomenon that implies physical and/or verbal violence practices, occurring recurrently and intentionally against one or more victims. Given this, this Course Conclusion Paper (TCC) discusses the re...

ver descrição completa

Autor principal: QUARESMA, Maria Cristina de Almeida
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Idioma: por
Publicado em: 2022
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3990
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-3990
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-39902022-04-15T03:05:43Z O bullying e suas interferências no processo de ensino - aprendizagem QUARESMA, Maria Cristina de Almeida LOBATO, Vívian da Silva http://lattes.cnpq.br/8153247121237657 Bullying Escola Alunos School Students CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Among the forms of violence that manifest themselves in the school context, bullying stands out as a phenomenon that implies physical and/or verbal violence practices, occurring recurrently and intentionally against one or more victims. Given this, this Course Conclusion Paper (TCC) discusses the relationship of bullying and its interference in the teaching and learning process. In this way, the theoretical support used is anchored in some scholars who discuss the theme present in the educational context, such as Fante (2005), Gomes (2012), Calhau (2009), Pereira (2002). Bibliographic research is adopted as a methodological procedure, which consists of readings through materials already prepared, including dissertations, articles, books and theses, which create subsidies for the construction of new works on the proposed theme. Thus, the general objective of this study addresses the ways in which bullying manifests itself, and then analyzes how it affects the teaching-learning process of students who are victims of this practice. In other words, through this work it was possible to understand that school violence has always existed and that it can cause damage to the victim's life, it happens both physically and psychologically and as it is something very harmful to the educational environment, it needs to be fought. Since it interferes with the victim's teaching and learning process and consequently harms other areas of their lives, so it is of great importance to make the prevention of this violence more rigorous in our schools. Dentre as formas de violência que se manifestam no contexto escolar, o bullying se destaca sendo um fenômeno que insinua práticas de violência física e, ou verbal, sucedendo de forma recorrente e intencional contra uma ou mais vítimas. Diante disto, o presente Trabalho de Conclusão de Curso (TCC) discute sobre a relação do bullying e suas interferências no processo de ensino e aprendizagem. Desta maneira, o aporte teórico utilizado ancora-se em alguns estudiosos que discutem a temática presente no contexto educacional como Fante (2005), Gomes (2012), Calhau (2009), Pereira (2002). Adota-se como procedimento metodológico a pesquisa bibliográfica, onde consiste em leituras por meio de materiais já elaborados, entre estes, dissertações, artigos, livros e teses, que criam subsídios para a construção de novos trabalhos acerca da temática proposta. Sendo assim, o objetivo geral deste estudo aborda as formas pelas quais o bullying se manifesta, e em seguida, faz a análise de como isso afeta no processo de ensino aprendizagem dos educandos, vítimas desta prática. Ou seja, por meio deste trabalho foi possível entender que a violência escolar sempre existiu e que pode acarretar danos á vida da vítima, ela acontece tanto de forma física como psicológica e por ser algo muito prejudicial ao meio educacional precisa ser combatido. Uma vez que, ele interfere no processo de ensino e aprendizagem da vítima e consequentemente prejudica as demais áreas de suas vidas, por isso é de grande importância fazer a prevenção dessa violência com maior rigor em nossas escolas. 2022-04-14T16:59:59Z 2022-04-14T16:59:59Z 2021-11-27 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação QUARESMA, Maria Cristina de Almeida. O Bullying e suas interferências no processo de ensino - aprendizagem. Orientadora: Vivian da Silva Lobato. 2021. 51 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2021. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3990. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3990 por Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
language por
topic Bullying
Escola
Alunos
School
Students
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Bullying
Escola
Alunos
School
Students
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
QUARESMA, Maria Cristina de Almeida
O bullying e suas interferências no processo de ensino - aprendizagem
topic_facet Bullying
Escola
Alunos
School
Students
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description Among the forms of violence that manifest themselves in the school context, bullying stands out as a phenomenon that implies physical and/or verbal violence practices, occurring recurrently and intentionally against one or more victims. Given this, this Course Conclusion Paper (TCC) discusses the relationship of bullying and its interference in the teaching and learning process. In this way, the theoretical support used is anchored in some scholars who discuss the theme present in the educational context, such as Fante (2005), Gomes (2012), Calhau (2009), Pereira (2002). Bibliographic research is adopted as a methodological procedure, which consists of readings through materials already prepared, including dissertations, articles, books and theses, which create subsidies for the construction of new works on the proposed theme. Thus, the general objective of this study addresses the ways in which bullying manifests itself, and then analyzes how it affects the teaching-learning process of students who are victims of this practice. In other words, through this work it was possible to understand that school violence has always existed and that it can cause damage to the victim's life, it happens both physically and psychologically and as it is something very harmful to the educational environment, it needs to be fought. Since it interferes with the victim's teaching and learning process and consequently harms other areas of their lives, so it is of great importance to make the prevention of this violence more rigorous in our schools.
author_additional LOBATO, Vívian da Silva
author_additionalStr LOBATO, Vívian da Silva
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author QUARESMA, Maria Cristina de Almeida
title O bullying e suas interferências no processo de ensino - aprendizagem
title_short O bullying e suas interferências no processo de ensino - aprendizagem
title_full O bullying e suas interferências no processo de ensino - aprendizagem
title_fullStr O bullying e suas interferências no processo de ensino - aprendizagem
title_full_unstemmed O bullying e suas interferências no processo de ensino - aprendizagem
title_sort o bullying e suas interferências no processo de ensino - aprendizagem
publishDate 2022
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3990
_version_ 1787155144737030144
score 11.753735