Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

O pensamento combinatório de estudantes do 6º ano do ensino fundamental

The teaching of mathematics, in the perspective of this research, goes beyond learning to apply formulas in problem situations. It is necessary to develop skills to refute results, question certain calculation procedures and relate different ways of solving a problem. Thus, the value of the corre...

ver descrição completa

Autor principal: NASCIMENTO, Ailton Gomes do
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Idioma: por
Publicado em: 2022
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4272
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4272
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-42722022-07-30T03:05:48Z O pensamento combinatório de estudantes do 6º ano do ensino fundamental NASCIMENTO, Ailton Gomes do SILVA, Fabio Colins da http://lattes.cnpq.br/4404734777828009 Análise combinatória Ensino fundamental Combinatorial analysis CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA The teaching of mathematics, in the perspective of this research, goes beyond learning to apply formulas in problem situations. It is necessary to develop skills to refute results, question certain calculation procedures and relate different ways of solving a problem. Thus, the value of the correct answer gives way to the resolution process. In this sense, this research aims to propose mathematics activities for students in the 6th year of elementary school on combinatorial thinking to investigate the development of combinatorial reasoning and the concept of combination through personal strategies. The theoretical discussion that underlies the analyzes is based, mainly, on the studies of Hazzan; Borba, Aquino and others. The research took an exploratory qualitative approach and was developed in a public school in the municipal network of Benevides (PA) with students from the 6th year of elementary school during the mathematics classes of the workshops of the federal government project called Novo Mais Educação. The empirical material was built from the records of the resolutions of the proposed activities and this material was used in the analysis in an interpretative way. The research pointed out that the process of interpreting the strategies used by students to solve combinatorial problems allows the teacher to perceive the mathematical knowledge mobilized in the resolutions and, mainly, the understanding of the mathematical language. O ensino de Matemática, na perspectiva dessa pesquisa, vai além de aprender a aplicar fórmulas em situações problemas. É necessário desenvolver habilidades que permitam refutar resultados, questionar determinados procedimentos de cálculo e relacionar diferentes caminhos de resolução de um problema. Assim, o valor da resposta correta cede espaço para o processo de resolução. Nesse sentido, esta pesquisa tem como objetivo propor atividades de matemática para alunos do 6o ano do Ensino Fundamental sobre pensamento combinatório para investigar o desenvolvimento do raciocínio combinatório e o conceito de combinação por meio de estratégias pessoais. A discussão teórica que fundamenta as análises está pautada, principalmente, nos estudos de Hazzan; Borba, Aquino, entre outros. A pesquisa assumiu uma abordagem qualitativa do tipo exploratória e foi desenvolvida em uma escola pública da rede municipal de Benevides (PA) com alunos do 6° ano do Ensino Fundamental durante as aulas de Matemática das oficinas do projeto do governo federal intitulado Novo Mais Educação. O material empírico foi construído a partir dos registros das resoluções das atividades propostas e esse material foi utilizado na análise de forma interpretativa. A pesquisa apontou que o processo de interpretação das estratégias utilizadas pelos estudantes para resolver problemas de combinatória possibilita ao professor perceber o conhecimento matemático mobilizado nas resoluções e, principalmente, a compreensão sobre a linguagem matemática. 2022-07-29T11:53:54Z 2022-07-29T11:53:54Z 2020-02-18 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação NASCIMENTO, Ailton Gomes do. O pensamento combinatório de estudantes do 6º ano do ensino fundamental. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Matemática, Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2020. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4272. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4272 por Acesso Aberto 1 DVD
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
language por
topic Análise combinatória
Ensino fundamental
Combinatorial analysis
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
spellingShingle Análise combinatória
Ensino fundamental
Combinatorial analysis
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
NASCIMENTO, Ailton Gomes do
O pensamento combinatório de estudantes do 6º ano do ensino fundamental
topic_facet Análise combinatória
Ensino fundamental
Combinatorial analysis
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
description The teaching of mathematics, in the perspective of this research, goes beyond learning to apply formulas in problem situations. It is necessary to develop skills to refute results, question certain calculation procedures and relate different ways of solving a problem. Thus, the value of the correct answer gives way to the resolution process. In this sense, this research aims to propose mathematics activities for students in the 6th year of elementary school on combinatorial thinking to investigate the development of combinatorial reasoning and the concept of combination through personal strategies. The theoretical discussion that underlies the analyzes is based, mainly, on the studies of Hazzan; Borba, Aquino and others. The research took an exploratory qualitative approach and was developed in a public school in the municipal network of Benevides (PA) with students from the 6th year of elementary school during the mathematics classes of the workshops of the federal government project called Novo Mais Educação. The empirical material was built from the records of the resolutions of the proposed activities and this material was used in the analysis in an interpretative way. The research pointed out that the process of interpreting the strategies used by students to solve combinatorial problems allows the teacher to perceive the mathematical knowledge mobilized in the resolutions and, mainly, the understanding of the mathematical language.
author_additional SILVA, Fabio Colins da
author_additionalStr SILVA, Fabio Colins da
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author NASCIMENTO, Ailton Gomes do
title O pensamento combinatório de estudantes do 6º ano do ensino fundamental
title_short O pensamento combinatório de estudantes do 6º ano do ensino fundamental
title_full O pensamento combinatório de estudantes do 6º ano do ensino fundamental
title_fullStr O pensamento combinatório de estudantes do 6º ano do ensino fundamental
title_full_unstemmed O pensamento combinatório de estudantes do 6º ano do ensino fundamental
title_sort o pensamento combinatório de estudantes do 6º ano do ensino fundamental
publishDate 2022
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4272
_version_ 1787155224176099328
score 11.753735