Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Modelagem matemática na resolução de problemas do cotidiano

The general objective of this work was to investigate in the teaching of Mathematics the contributions of Mathematical Modeling in solving everyday problems. Specifically, we sought to historically contextualize mathematical modeling; conceptualize and define modeling in mathematics education and, f...

ver descrição completa

Autor principal: SILVA, Arlan Oliveira
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2022
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4459
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4459
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-44592022-09-20T03:05:40Z Modelagem matemática na resolução de problemas do cotidiano SILVA, Arlan Oliveira BARROS, Osvaldo dos Santos http://lattes.cnpq.br/8886478452699437 Matemática Modelagem matemática Educação matemática Cotidiano Mathematical modeling Mathematics education Daily CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA The general objective of this work was to investigate in the teaching of Mathematics the contributions of Mathematical Modeling in solving everyday problems. Specifically, we sought to historically contextualize mathematical modeling; conceptualize and define modeling in mathematics education and, finally, verify the applicability of mathematical modeling in students' daily lives. It started with a bibliographic and qualitative research, whose collection of materials and information was based on articles, books, magazines and scientific publications on this subject. The analysis was descriptive, allowing the researcher to reduce the distance between theory and data, seeking to describe certain characteristics of the phenomenon studied. The results showed that Mathematical Modeling is a critical and creative way of acting in the reality of everyday life, allows greater student participation and is a current, open, flexible and dynamic methodology, being able to transform mathematics classes into spaces for construction. collective knowledge, done in a meaningful and enjoyable way. In this way, it is possible to affirm that there are already alternatives and possibilities of experiments that can be carried out inside the classroom, even with challenges, which are to overcome the theoretical study as a single basis, and to show the applicability of mathematical knowledge from the dialogue, allowing new learning methodologies in the classroom, relating mathematical knowledge to the students' daily lives. O objetivo geral deste trabalho foi investigar no ensino de Matemática as contribuições da Modelagem Matemática na resolução de problemas do cotidiano. Especificamente buscou-se contextualizar historicamente a modelagem matemática; conceituar e definir a modelagem na educação matemática e por fim verificar a aplicabilidade da modelagem matemática no cotidiano dos alunos. Partiu-se de uma pesquisa bibliográfica e qualitativa, cuja coleta de materiais e informações se deu a partir de artigos, livros, revistas e publicações científicas sobre este assunto. A análise foi descritiva, permitindo ao pesquisador reduzir a distância entre a teoria e os dados, buscando descrever determinadas características do fenômeno estudado. Os resultados demonstraram que a Modelagem Matemática é uma forma crítica e criativa de atuação na realidade do cotidiano, permite maior participação dos alunos e se mostra uma metodologia atual, aberta, flexível e dinâmica, sendo capaz de transformar as aulas de matemática em espaços de construção coletiva do conhecimento, feito de maneira significativa e agradável. Desta forma, é possível afirmar que já existem alternativas e possibilidades de experimentos que podem ser realizados dentro de sala de aula, mesmo havendo desafios, que sejam o de ultrapassar o estudo teórico como base única, e mostrar a aplicabilidade do conhecimento matemático a partir do diálogo, permitindo novas metodologias de aprendizagem em sala de aula, relacionando o conhecimento matemático ao cotidiano dos alunos. 2022-09-19T11:44:03Z 2022-09-19T11:44:03Z 2022-09-01 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SILVA, Arlan Oliveira. Modelagem matemática na resolução de problemas do cotidiano. Orientador: Osvaldo dos Santos Barros. 2022. 33 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Acará, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4459. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4459 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Matemática
Modelagem matemática
Educação matemática
Cotidiano
Mathematical modeling
Mathematics education
Daily
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
spellingShingle Matemática
Modelagem matemática
Educação matemática
Cotidiano
Mathematical modeling
Mathematics education
Daily
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
SILVA, Arlan Oliveira
Modelagem matemática na resolução de problemas do cotidiano
topic_facet Matemática
Modelagem matemática
Educação matemática
Cotidiano
Mathematical modeling
Mathematics education
Daily
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The general objective of this work was to investigate in the teaching of Mathematics the contributions of Mathematical Modeling in solving everyday problems. Specifically, we sought to historically contextualize mathematical modeling; conceptualize and define modeling in mathematics education and, finally, verify the applicability of mathematical modeling in students' daily lives. It started with a bibliographic and qualitative research, whose collection of materials and information was based on articles, books, magazines and scientific publications on this subject. The analysis was descriptive, allowing the researcher to reduce the distance between theory and data, seeking to describe certain characteristics of the phenomenon studied. The results showed that Mathematical Modeling is a critical and creative way of acting in the reality of everyday life, allows greater student participation and is a current, open, flexible and dynamic methodology, being able to transform mathematics classes into spaces for construction. collective knowledge, done in a meaningful and enjoyable way. In this way, it is possible to affirm that there are already alternatives and possibilities of experiments that can be carried out inside the classroom, even with challenges, which are to overcome the theoretical study as a single basis, and to show the applicability of mathematical knowledge from the dialogue, allowing new learning methodologies in the classroom, relating mathematical knowledge to the students' daily lives.
author_additional BARROS, Osvaldo dos Santos
author_additionalStr BARROS, Osvaldo dos Santos
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author SILVA, Arlan Oliveira
title Modelagem matemática na resolução de problemas do cotidiano
title_short Modelagem matemática na resolução de problemas do cotidiano
title_full Modelagem matemática na resolução de problemas do cotidiano
title_fullStr Modelagem matemática na resolução de problemas do cotidiano
title_full_unstemmed Modelagem matemática na resolução de problemas do cotidiano
title_sort modelagem matemática na resolução de problemas do cotidiano
publishDate 2022
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4459
_version_ 1787155299947249664
score 11.753735