Artigo

O uso do Tangram no ensino e aprendizagem de geometria plana no ensino fundamental II

The general objective of this work was to analyze the use of Tangram as a pedagogical strategy in the teaching and learning of mathematics for Elementary School II. The specific objectives were: to characterize and define Tangram; to observe Tangram as a teaching resource and to relate Tangram and t...

ver descrição completa

Autor principal: SILVA, Renato Cardoso da
Grau: Artigo
Publicado em: 2022
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4495
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4495
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-44952022-09-21T03:00:41Z O uso do Tangram no ensino e aprendizagem de geometria plana no ensino fundamental II SILVA, Renato Cardoso da CORDEIRO, Sebastião Martins Siqueira http://lattes.cnpq.br/6473574128276776 Matemática Geometria plana Tangram Ensino fundamental II Mathematics Full geometry CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA::GEOMETRIA E TOPOLOGIA The general objective of this work was to analyze the use of Tangram as a pedagogical strategy in the teaching and learning of mathematics for Elementary School II. The specific objectives were: to characterize and define Tangram; to observe Tangram as a teaching resource and to relate Tangram and the teaching of mathematics (geometry) in elementary school II. A bibliographical, descriptive and qualitative research was carried out that sought to identify the learning of applied mathematics in elementary school II, using the Tangram. in books, magazines, scientific articles and academic productions, resulting in important points for the study and discussion of the theme. Thus, from the authors consulted, it was observed that the use and applicability of Tangram in the teaching and learning of mathematics in elementary school II proved, according to the experiences of teachers in the classroom, in addition to being playful, valuable to awaken a greater stimulating logical and mathematical reasoning, as well as contributing to the associability of students, who, working in groups, can help each other, clarifying issues and making collective decisions. Thus, it is understood that the use of Tangram in elementary school II is relevant for the learning of Mathematics students. O objetivo geral deste trabalho foi analisar o uso do Tangram como estratégia pedagógica no ensino e aprendizagem da matemática para o Ensino Fundamental II. Os objetivos específicos foram: caracterizar e definir o Tangram; observar o Tangram enquanto recurso didático e relacionar o Tangram e o ensino da matemática (geometria) no ensino fundamental II. Foi feita uma pesquisa bibliográfica, descritiva e qualitativa que buscou identificar a aprendizagem da matemática aplicada no ensino fundamental II, com o uso do Tangram em livros, revistas, artigos científicos e produções acadêmicas, resultando em pontos importantes para o estudo e discussão do tema. Desse modo, a partir dos autores consultados, observou-se que uso e a aplicabilidade do Tangram no ensino e aprendizagem da matemática no ensino fundamental II se mostrou, segundo experiências de professores em sala de aula, além de lúdico, valioso para despertar um maior estímulo ao raciocínio lógico e matemático, além de contribuir também para associabilidade dos alunos, que trabalhando em grupo, podem se ajudar mutuamente, esclarecendo questões e tomando decisões coletivas. Assim entende-se que o uso do Tangram no ensino fundamental II é relevante para o aprendizado do aluno de Matemática. 2022-09-20T11:37:06Z 2022-09-20T11:37:06Z 2022-08-26 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo SILVA, Renato Cardoso da. O uso do Tangram no ensino e aprendizagem de geometria plana no ensino fundamental II. Orientador: Sebastião Martins Siqueira Cordeiro. 2022. 24 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Acará, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4495. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4495 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Matemática
Geometria plana
Tangram
Ensino fundamental II
Mathematics
Full geometry
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA::GEOMETRIA E TOPOLOGIA
spellingShingle Matemática
Geometria plana
Tangram
Ensino fundamental II
Mathematics
Full geometry
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA::GEOMETRIA E TOPOLOGIA
SILVA, Renato Cardoso da
O uso do Tangram no ensino e aprendizagem de geometria plana no ensino fundamental II
topic_facet Matemática
Geometria plana
Tangram
Ensino fundamental II
Mathematics
Full geometry
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA::GEOMETRIA E TOPOLOGIA
description The general objective of this work was to analyze the use of Tangram as a pedagogical strategy in the teaching and learning of mathematics for Elementary School II. The specific objectives were: to characterize and define Tangram; to observe Tangram as a teaching resource and to relate Tangram and the teaching of mathematics (geometry) in elementary school II. A bibliographical, descriptive and qualitative research was carried out that sought to identify the learning of applied mathematics in elementary school II, using the Tangram. in books, magazines, scientific articles and academic productions, resulting in important points for the study and discussion of the theme. Thus, from the authors consulted, it was observed that the use and applicability of Tangram in the teaching and learning of mathematics in elementary school II proved, according to the experiences of teachers in the classroom, in addition to being playful, valuable to awaken a greater stimulating logical and mathematical reasoning, as well as contributing to the associability of students, who, working in groups, can help each other, clarifying issues and making collective decisions. Thus, it is understood that the use of Tangram in elementary school II is relevant for the learning of Mathematics students.
author_additional CORDEIRO, Sebastião Martins Siqueira
author_additionalStr CORDEIRO, Sebastião Martins Siqueira
format Artigo
author SILVA, Renato Cardoso da
title O uso do Tangram no ensino e aprendizagem de geometria plana no ensino fundamental II
title_short O uso do Tangram no ensino e aprendizagem de geometria plana no ensino fundamental II
title_full O uso do Tangram no ensino e aprendizagem de geometria plana no ensino fundamental II
title_fullStr O uso do Tangram no ensino e aprendizagem de geometria plana no ensino fundamental II
title_full_unstemmed O uso do Tangram no ensino e aprendizagem de geometria plana no ensino fundamental II
title_sort o uso do tangram no ensino e aprendizagem de geometria plana no ensino fundamental ii
publishDate 2022
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4495
_version_ 1787155302342197248
score 11.753735