/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Ensino de História frente à pandemia: desafios e perspectivas no município de Altamira-Pará
The present work aims to analyze and understand how history teaching is happening in the city of Altamira, Pará, identifying and highlighting the challenges faced by history teachers of the public school system (final years) during the pandemic caused by the coronavirus (Sars-CoV-2). Through this re...
Autor principal: | SANTOS, Thalia Karolayne Pereira dos |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4886 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4886 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-48862023-01-06T03:06:25Z Ensino de História frente à pandemia: desafios e perspectivas no município de Altamira-Pará SANTOS, Thalia Karolayne Pereira dos NUNES, Francivaldo Alves http://lattes.cnpq.br/4125313573133140 https://orcid.org/0000-0002-2750-0625 Pandemia Educação Ensino de História Pandemic Education History teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DO BRASIL::HISTORIA REGIONAL DO BRASIL The present work aims to analyze and understand how history teaching is happening in the city of Altamira, Pará, identifying and highlighting the challenges faced by history teachers of the public school system (final years) during the pandemic caused by the coronavirus (Sars-CoV-2). Through this research, I intend to demonstrate the main difficulties and how teachers have been adapting to the new forms of online teaching. For this, it was necessary to investigate how the pandemic affected history teaching in the city; and to identify the difficulties caused by remote teaching, as well as to analyze how history teaching is developing in Altamira, in the state of Pará. In this sense, this is a qualitative research with a bibliographical approach, which is used to compose the theoretical basis from the careful and systematic evaluation of books, periodicals, documents, texts, maps, photos, manuscripts, and even material available on the Internet, etc. In general, the research had its objective reached, which was to perceive the knowledge of teachers and collaborate to improve this knowledge, encourage students to reflect about the contents covered in the History component, and that there is diversification in the classes with the help of technology, enrich the knowledge not only with digital tools, but also transform them into cultural tools, and encourage interdisciplinarity in the school environment. O presente trabalho tem como objetivo analisar e compreender como está acontecendo o ensino de história no município de Altamira Pará, identificando e destacando quais foram os desafios enfrentados pelos professores de história da rede pública de ensino (anos finais), durante a pandemia causada pelo coronavírus (Sars-CoV-2). Através desta pesquisa pretendo demonstrar as principais dificuldades e como os docentes foram se adaptando com as novas formas de ensino online. Para isso, foi necessário investigar como a pandemia afetou o ensino de história no município; e identificar as dificuldades ocasionadas devido ao ensino remoto, bem como analisar como o ensino de história está se desenvolvendo em Altamira, no estado do Pará. Nesse sentido, trata-se de uma pesquisa de cunho qualitativo, contando com trabalho a pesquisa de cunho bibliográfico que é utilizada para compor a fundamentação teórica a partir da avaliação atenta e sistemática de livros, periódicos, documentos, textos, mapas, fotos, manuscritos e, até mesmo, de material disponibilizado na internet etc. De maneira geral, a pesquisa teve seu objetivo alcançado, que foi perceber os saberes dos professores e colaborar para um aprimoramento desses saberes, incentivar que os discentes reflitam os conteúdos abordados no componente de História, e que haja diversificação nas aulas com auxílio da tecnologia, enriquecer os saberes não só com ferramentas digitais, mas também transformá-las em ferramentas culturais, bem como incentivar a interdisciplinaridade no ambiente escolar. 2023-01-04T23:21:55Z 2023-01-04T23:21:55Z 2022-12-15 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SANTOS, Thalia Karolayne Pereira dos. Ensino de História frente à pandemia: desafios e perspectivas no município de Altamira-Pará. Orientador: Francivaldo Alves Nunes. 2023. 33 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em História) – Campus Universitário de Ananindeua, Universidade Federal do Pará, Ananindeua, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4886. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4886 Acesso Aberto Disponível na internet via Sagitta |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Pandemia Educação Ensino de História Pandemic Education History teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DO BRASIL::HISTORIA REGIONAL DO BRASIL |
spellingShingle |
Pandemia Educação Ensino de História Pandemic Education History teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DO BRASIL::HISTORIA REGIONAL DO BRASIL SANTOS, Thalia Karolayne Pereira dos Ensino de História frente à pandemia: desafios e perspectivas no município de Altamira-Pará |
topic_facet |
Pandemia Educação Ensino de História Pandemic Education History teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DO BRASIL::HISTORIA REGIONAL DO BRASIL |
description |
The present work aims to analyze and understand how history teaching is happening in the city of Altamira, Pará, identifying and highlighting the challenges faced by history teachers of the public school system (final years) during the pandemic caused by the coronavirus (Sars-CoV-2). Through this research, I intend to demonstrate the main difficulties and how teachers have been adapting to the new forms of online teaching. For this, it was necessary to investigate how the pandemic affected history teaching in the city; and to identify the difficulties caused by remote teaching, as well as to analyze how history teaching is developing in Altamira, in the state of Pará. In this sense, this is a qualitative research with a bibliographical approach, which is used to compose the theoretical basis from the careful and systematic evaluation of books, periodicals, documents, texts, maps, photos, manuscripts, and even material available on the Internet, etc. In general, the research had its objective reached, which was to perceive the knowledge of teachers and collaborate to improve this knowledge, encourage students to reflect about the contents covered in the History component, and that there is diversification in the classes with the help of technology, enrich the knowledge not only with digital tools, but also transform them into cultural tools, and encourage interdisciplinarity in the school environment. |
author_additional |
NUNES, Francivaldo Alves |
author_additionalStr |
NUNES, Francivaldo Alves |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
SANTOS, Thalia Karolayne Pereira dos |
title |
Ensino de História frente à pandemia: desafios e perspectivas no município de Altamira-Pará |
title_short |
Ensino de História frente à pandemia: desafios e perspectivas no município de Altamira-Pará |
title_full |
Ensino de História frente à pandemia: desafios e perspectivas no município de Altamira-Pará |
title_fullStr |
Ensino de História frente à pandemia: desafios e perspectivas no município de Altamira-Pará |
title_full_unstemmed |
Ensino de História frente à pandemia: desafios e perspectivas no município de Altamira-Pará |
title_sort |
ensino de história frente à pandemia: desafios e perspectivas no município de altamira-pará |
publishDate |
2023 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4886 |
_version_ |
1787155382543581184 |
score |
11.753735 |