Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Matemática financeira do ensino médio com o uso da calculadora HP 12c em Smartphones

Financial Mathematics plays an important role in people's lives, for this reason this work aims to propose to high school teachers the use of DICTs (Digital Information and Communication Technologies) in the teaching of financial mathematics, in order to understand how financial Technological resour...

ver descrição completa

Autor principal: SILVA, Patrícia da Silva Vaz da
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4932
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4932
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-49322023-01-26T22:04:21Z Matemática financeira do ensino médio com o uso da calculadora HP 12c em Smartphones SILVA, Patrícia da Silva Vaz da FONTINELE, Laila Conceição http://lattes.cnpq.br/6496332340254962 Matemática financeira Ensino médio Educação financeira Aplicativo Smartphone Financial mathematics High school Financial education Application CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Financial Mathematics plays an important role in people's lives, for this reason this work aims to propose to high school teachers the use of DICTs (Digital Information and Communication Technologies) in the teaching of financial mathematics, in order to understand how financial Technological resources can help in the teachinglearning process of high school financial Mathematics content. From this, it was decided to use a smartphone application for the HP 12C financial calculator, as a didactic resource. For this, a bibliographic review of works aimed at this context was carried out, prioritizing those that used technological resources such as: calculator and applications for teaching Financial Mathematics in schools. Therefore, we approach basic concepts such as interest, percentage, interest rates and subjects such as capitalization schemes, equivalent and proportional rates, discounts and amortization systems, all of these in order to cover the daily lives of students, working on issues such as loans , overdraft, cash or installment purchases, use of credit card, debt amortization and others. In this way, sequential activities were elaborated to the contents containing contextualized problem-situations, followed by solutions without and with the use of the HP 12C application. A Matemática Financeira possui um importante papel na vida das pessoas, por esse motivo este trabalho tem como objetivo propor aos professores do ensino médio o uso de TDICs (Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação) no ensino de matemática financeira, a fim de compreender como os recursos tecnológicos podem auxiliar no processo de ensino-aprendizagem de conteúdos de Matemática financeira do ensino médio. A partir disso, optou-se pela utilização de aplicativo em smartphone da calculadora financeira HP 12C, como recurso didático. Para isso, fezse uma revisão bibliográfica de trabalhos voltados para este contexto, priorizando aqueles que utilizassem recursos tecnológicos como: calculadora e aplicativos para o ensino de Matemática Financeira nas escolas. Sendo assim, realizamos uma abordagem de conceitos básicos como juros, porcentagem, taxas de juros até assuntos como regimes de capitalização, taxas equivalentes e proporcionais, descontos e sistemas de amortização, todos esses de forma a abranger o cotidiano dos alunos, trabalhando questões como empréstimos, cheque especial, compras à vista ou a prazo, o uso do cartão de crédito, amortização de dívidas e outros. Deste modo, elaboraram-se atividades seqüenciais aos conteúdos contendo situaçõesproblemas contextualizadas, seguidas de solução sem e com a utilização do aplicativo HP 12C. 2023-01-12T20:57:19Z 2023-01-12T20:57:19Z 2022-12-15 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SILVA, Patrícia da Silva Vaz da. Matemática financeira do ensino médio com o uso da calculadora HP 12c em Smartphones. Orientadora: Laila Conceição Fontinele. 2022. 80 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Acará, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4932. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4932 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Matemática financeira
Ensino médio
Educação financeira
Aplicativo
Smartphone
Financial mathematics
High school
Financial education
Application
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
spellingShingle Matemática financeira
Ensino médio
Educação financeira
Aplicativo
Smartphone
Financial mathematics
High school
Financial education
Application
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
SILVA, Patrícia da Silva Vaz da
Matemática financeira do ensino médio com o uso da calculadora HP 12c em Smartphones
topic_facet Matemática financeira
Ensino médio
Educação financeira
Aplicativo
Smartphone
Financial mathematics
High school
Financial education
Application
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description Financial Mathematics plays an important role in people's lives, for this reason this work aims to propose to high school teachers the use of DICTs (Digital Information and Communication Technologies) in the teaching of financial mathematics, in order to understand how financial Technological resources can help in the teachinglearning process of high school financial Mathematics content. From this, it was decided to use a smartphone application for the HP 12C financial calculator, as a didactic resource. For this, a bibliographic review of works aimed at this context was carried out, prioritizing those that used technological resources such as: calculator and applications for teaching Financial Mathematics in schools. Therefore, we approach basic concepts such as interest, percentage, interest rates and subjects such as capitalization schemes, equivalent and proportional rates, discounts and amortization systems, all of these in order to cover the daily lives of students, working on issues such as loans , overdraft, cash or installment purchases, use of credit card, debt amortization and others. In this way, sequential activities were elaborated to the contents containing contextualized problem-situations, followed by solutions without and with the use of the HP 12C application.
author_additional FONTINELE, Laila Conceição
author_additionalStr FONTINELE, Laila Conceição
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author SILVA, Patrícia da Silva Vaz da
title Matemática financeira do ensino médio com o uso da calculadora HP 12c em Smartphones
title_short Matemática financeira do ensino médio com o uso da calculadora HP 12c em Smartphones
title_full Matemática financeira do ensino médio com o uso da calculadora HP 12c em Smartphones
title_fullStr Matemática financeira do ensino médio com o uso da calculadora HP 12c em Smartphones
title_full_unstemmed Matemática financeira do ensino médio com o uso da calculadora HP 12c em Smartphones
title_sort matemática financeira do ensino médio com o uso da calculadora hp 12c em smartphones
publishDate 2023
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4932
_version_ 1787155409318969344
score 11.674752