Artigo

Educação de jovens e adultos: os desafios e dificuldades do ensino da EJA na escola São Miguel no município de Abaetetuba

This work, on the theme "Education of Young and Adults: the challenges and difficulties of teaching EJA" aims to analyze the challenges and difficulties existing in this type of education, aiming to understand this educational context that covers people of different age groups. with numerous barrier...

ver descrição completa

Autor principal: SOUZA, Emília Cristina Caripuna de
Outros Autores: VILHENA, Maria Benedita Gonçalves
Grau: Artigo
Publicado em: 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5090
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-5090
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-50902023-01-19T03:00:49Z Educação de jovens e adultos: os desafios e dificuldades do ensino da EJA na escola São Miguel no município de Abaetetuba SOUZA, Emília Cristina Caripuna de VILHENA, Maria Benedita Gonçalves FALABELO, Raimundo Nonato de Oliveira http://lattes.cnpq.br/0245521381922053 https://orcid.org/0000-0003-1193-8072 Educação Aprendizagem Jovens Adultos Education Learning Young Adults CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This work, on the theme "Education of Young and Adults: the challenges and difficulties of teaching EJA" aims to analyze the challenges and difficulties existing in this type of education, aiming to understand this educational context that covers people of different age groups. with numerous barriers that make it difficult to return to the school environment and the acquisition of an effective literacy process. It was formulated as research questions to be investigated: what are the challenges and difficulties faced by EJA teachers and students? How is the teaching of EJA in São Miguel school, in its methodological aspects? Is the reality of the students being taken into account in the construction of the curriculum? As a reference, the study of official normative documents and Paulo Freire's theories on youth and adult education was used. The methodology used was of the Qualitative Research type and the techniques for data colleagues were participant observation and semi-structured interviews. As a result, this study shows how relevant Youth and Adult Education is for the achievement of student autonomy and also for their social life in addition to their training. Analyzing this study, it is right to say that Young and Adult Education came from a long trajectory with many obstacles that hampered its effectiveness for some time, but that from the moment it was established in the legislation, there was an advance in relation to the policies educational programs for Young and Adult Education. Este trabalho, sobre o tema “Educação de Jovens e Adultos: os desafios e dificuldades do ensino da EJA” tem como objetivo de analisar os desafios e dificuldades existentes nesta modalidade de ensino, visando o entendimento desse contexto educacional que abrange pessoas de faixas etárias diferenciadas com inúmeras barreiras que dificultam o retorno ao ambiente escolar e a aquisição de um efetivo processo de alfabetização. Formulou-se como questões de pesquisa a serem investigadas: quais os desafios e dificuldades enfrentados pelos professores e educandos da EJA? Como está sendo o ensino da EJA na escola São Miguel, em seus aspectos metodológicos? A realidade dos alunos está sendo levada em consideração na construção do currículo? Como referencial, lançou-se mão do estudo dos documentos normativos oficiais e das teorias de Paulo Freire sobre a educação de jovens e adultos. A metodologia utilizada foi do tipo Pesquisa Qualitativa e as técnicas para colegas de dados foram a observação participante e entrevistas semiestruturadas. Como resultados, este estudo mostra o quanto a Educação de Jovens e Adultos é relevante para a conquista da autonomia do aluno e também para sua vida social além de sua formação. Analisar esse estudo é certo falar que a Educação de Jovens e adultos veio de uma longa trajetória com muitos entraves que dificultaram a sua efetividade por algum tempo, mas que a partir do momento em que se firmou na legislação, houve um avanço em relação as políticas educacionais para a Educação de Jovens e Adultos. 2023-01-18T14:07:06Z 2023-01-18T14:07:06Z 2022-10-14 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo VILHENA, Maria Benedita Gonçalves; SOUZA, Emília Cristina Caripuna de. Educação de jovens e adultos: os desafios e dificuldades do ensino da EJA na escola São Miguel no município de Abaetetuba. Orientador: Raimundo Nonato de Oliveira Falabelo. 2022. 27 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica – PARFOR, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5090. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5090 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Educação
Aprendizagem
Jovens
Adultos
Education
Learning
Young
Adults
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Educação
Aprendizagem
Jovens
Adultos
Education
Learning
Young
Adults
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
SOUZA, Emília Cristina Caripuna de
Educação de jovens e adultos: os desafios e dificuldades do ensino da EJA na escola São Miguel no município de Abaetetuba
topic_facet Educação
Aprendizagem
Jovens
Adultos
Education
Learning
Young
Adults
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This work, on the theme "Education of Young and Adults: the challenges and difficulties of teaching EJA" aims to analyze the challenges and difficulties existing in this type of education, aiming to understand this educational context that covers people of different age groups. with numerous barriers that make it difficult to return to the school environment and the acquisition of an effective literacy process. It was formulated as research questions to be investigated: what are the challenges and difficulties faced by EJA teachers and students? How is the teaching of EJA in São Miguel school, in its methodological aspects? Is the reality of the students being taken into account in the construction of the curriculum? As a reference, the study of official normative documents and Paulo Freire's theories on youth and adult education was used. The methodology used was of the Qualitative Research type and the techniques for data colleagues were participant observation and semi-structured interviews. As a result, this study shows how relevant Youth and Adult Education is for the achievement of student autonomy and also for their social life in addition to their training. Analyzing this study, it is right to say that Young and Adult Education came from a long trajectory with many obstacles that hampered its effectiveness for some time, but that from the moment it was established in the legislation, there was an advance in relation to the policies educational programs for Young and Adult Education.
author_additional FALABELO, Raimundo Nonato de Oliveira
author_additionalStr FALABELO, Raimundo Nonato de Oliveira
format Artigo
author SOUZA, Emília Cristina Caripuna de
author2 VILHENA, Maria Benedita Gonçalves
author2Str VILHENA, Maria Benedita Gonçalves
title Educação de jovens e adultos: os desafios e dificuldades do ensino da EJA na escola São Miguel no município de Abaetetuba
title_short Educação de jovens e adultos: os desafios e dificuldades do ensino da EJA na escola São Miguel no município de Abaetetuba
title_full Educação de jovens e adultos: os desafios e dificuldades do ensino da EJA na escola São Miguel no município de Abaetetuba
title_fullStr Educação de jovens e adultos: os desafios e dificuldades do ensino da EJA na escola São Miguel no município de Abaetetuba
title_full_unstemmed Educação de jovens e adultos: os desafios e dificuldades do ensino da EJA na escola São Miguel no município de Abaetetuba
title_sort educação de jovens e adultos: os desafios e dificuldades do ensino da eja na escola são miguel no município de abaetetuba
publishDate 2023
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5090
_version_ 1787155414180167680
score 11.653393