/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Elaboração de gibi como instrumento de educação celíaca
Raising awareness about celiac disease is directly related to the quality of life of celiacs. Celiac and celiac caregivers are routinely misunderstood for adopting strict glutenfree diets. This lack of empathy is directly related to emotional problems, social exc...
Autor principal: | SIMÕES, Amanda Antunes Lucas |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5199 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-5199 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-51992023-02-01T03:06:34Z Elaboração de gibi como instrumento de educação celíaca SIMÕES, Amanda Antunes Lucas BEZERRA, Carolina Vieira http://lattes.cnpq.br/4220877664593885 https://orcid.org/0000-0002-0243-8941 Doença celíaca Glúten Educação nas escolas Gibi Celiac disease Gluten Education in schools Comic book CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::NUTRICAO Raising awareness about celiac disease is directly related to the quality of life of celiacs. Celiac and celiac caregivers are routinely misunderstood for adopting strict glutenfree diets. This lack of empathy is directly related to emotional problems, social exclusion and depression. This work aimed to develop a comic book with a celiac theme to sensitize children and adults, generating a more empathic attitude towards the celiac condition. This work was approved by the Ethics Committee of the Federal University of Pará (n° 899,717). For the construction of the script, an online questionnaire was created to collect stories experienced by celiacs that they deemed important to be contacted in the comic book format. The answers were transcribed to Excel to select the themes that would be considered in the script, after the script was built, it was sent to a cartoonist. A fictional character was created (Lina) to package the plot of the comic book. A total of 39 depositions were collected, with themes ranging from diagnostic situations to social life. The comic was organized into 7 episodes (Lina and her discovery; visit to the nutritionist; changes; birthday party; go to the supermarket; I want to stay home; Mom's graduation), which narrated the difficult diagnosis, the steps to confirm the disease , the details when buying food in supermarkets and restaurants, the frustrations and difficulties and some routine situations in birthday parties. The final structure of the comic book consisted of 80 figures and 20 pages, paper size a3. We can conclude that sharing real stories is an interesting way to disseminate information and since they are real, the impact on empathy ends up being more positive. The comic book's narrative provides the reader with an approach to celiac reality, showing that such common and simple currently situations can be a torment in the life of celiac patients and their family unit and that we can help them in this disease management with positive and empathetic attitudes. Sensibilizar as pessoas sobre a doença celíaca tem direta relação com a qualidade de vida de celíacos. Cuidadores de celíacos e celíacos são rotineiramente incompreendidos por adotarem a rigorosa alimentação sem glúten. Esta falta de empatia está diretamente relacionada a agravos emocionais, exclusão social e depressão. Este trabalho teve como objetivo desenvolver um gibi com a temática celíaca para sensibilizar crianças e adultos, gerando uma postura mais empática frente a condição celíaca. O presente trabalho faz parte de um projeto de extensão que possui aprovação do comitê de ética da Universidade Federal do Pará (n° 899.717). Para a construção do roteiro foi elaborado um questionário online para coletar histórias vividas pelos celíacos que eles julgassem importantes para serem contatadas em formato de gibi. As respostas foram transcritas para o Excel para a seleção das temáticas que seriam consideradas no roteiro, após a construção do roteiro o mesmo foi enviado a um cartunista. Uma personagem fictícia foi criada (Lina) para embalar o enredo do gibi. Ao total foram coletadas 39 histórias, com temáticas que variaram desde situações de diagnóstico até o convívio social. O gibi foi organizado em 7 episódios (Lina e sua descoberta; visita ao nutricionista; mudanças; festinha de aniversário; ida ao supermercado; quero ficar em casa; formatura da mamãe), que narraram o diagnóstico difícil, as etapas para confirmação da doença, os detalhes no momento da compra de alimentos, as frustrações e dificuldades e algumas situações rotineiras de festinha de aniversário e o comer fora de casa. O formato final do gibi constou de 80 figuras e 20 páginas, tamanho a3. Podemos concluir que compartilhar histórias reais é uma via interessante de divulgar a informação e como são reais o impacto sobre a empatia acaba sendo mais positivo. A narrativa do gibi oportuniza ao leitor uma aproximação a realidade celíaca, mostrando que, situações tão comuns e simples do dia a dia podem ser um tormento na vida do celíaco e de sua unidade familiar e que nós podemos auxiliá-los nesse manejo da doença com atitudes positivas e empáticas. 2023-01-31T14:29:24Z 2023-01-31T14:29:24Z 2021 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SIMÕES, Amanda Antunes Lucas. Elaboração de gibi como instrumento de educação celíaca. Orientadora: Carolina Vieira Bezerra. 2021. 61 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Nutrição) - Faculdade de Nutrição, Instituto de Ciências da Saúde, Universidade Federal do Pará, Belém, 2021. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5199. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5199 Acesso Aberto Disponível na Internet via correio eletrônico: bibsaude@ufpa.br |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Doença celíaca Glúten Educação nas escolas Gibi Celiac disease Gluten Education in schools Comic book CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::NUTRICAO |
spellingShingle |
Doença celíaca Glúten Educação nas escolas Gibi Celiac disease Gluten Education in schools Comic book CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::NUTRICAO SIMÕES, Amanda Antunes Lucas Elaboração de gibi como instrumento de educação celíaca |
topic_facet |
Doença celíaca Glúten Educação nas escolas Gibi Celiac disease Gluten Education in schools Comic book CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::NUTRICAO |
description |
Raising awareness about celiac disease is directly related to the quality of life of
celiacs. Celiac and celiac caregivers are routinely misunderstood for adopting strict
glutenfree diets. This lack of empathy is directly related to emotional problems,
social exclusion and depression. This work aimed to develop a comic book with a
celiac theme to sensitize children and adults, generating a more empathic attitude
towards the celiac condition. This work was approved by the Ethics Committee of the
Federal University of Pará (n° 899,717). For the construction of the script, an online
questionnaire was created to collect stories experienced by celiacs that they deemed
important to be contacted in the comic book format. The answers were transcribed to
Excel to select the themes that would be considered in the script, after the script was
built, it was sent to a cartoonist. A fictional character was created (Lina) to package
the plot of the comic book. A total of 39 depositions were collected, with themes
ranging from diagnostic situations to social life. The comic was organized into 7
episodes (Lina and her discovery; visit to the nutritionist; changes; birthday party; go
to the supermarket; I want to stay home; Mom's graduation), which narrated the
difficult diagnosis, the steps to confirm the disease , the details when buying food in
supermarkets and restaurants, the frustrations and difficulties and some routine
situations in birthday parties. The final structure of the comic book consisted of 80
figures and 20 pages, paper size a3. We can conclude that sharing real stories is an
interesting way to disseminate information and since they are real, the impact on
empathy ends up being more positive. The comic book's narrative provides the
reader with an approach to celiac reality, showing that such common and simple
currently situations can be a torment in the life of celiac patients and their family unit
and that we can help them in this disease management with positive and empathetic
attitudes. |
author_additional |
BEZERRA, Carolina Vieira |
author_additionalStr |
BEZERRA, Carolina Vieira |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
SIMÕES, Amanda Antunes Lucas |
title |
Elaboração de gibi como instrumento de educação celíaca |
title_short |
Elaboração de gibi como instrumento de educação celíaca |
title_full |
Elaboração de gibi como instrumento de educação celíaca |
title_fullStr |
Elaboração de gibi como instrumento de educação celíaca |
title_full_unstemmed |
Elaboração de gibi como instrumento de educação celíaca |
title_sort |
elaboração de gibi como instrumento de educação celíaca |
publishDate |
2023 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5199 |
_version_ |
1787155428519444480 |
score |
11.755432 |