Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Educação inclusiva e desenvolvimento sóciocognitivo

The inclusion of children with multiple disabilities in regular education classrooms brings with them situation many challenges. The interest in elaborating this work with the theme Education Inclusive and socio-cognitive development arose from the need to understand ho the teaching-learning process...

ver descrição completa

Autor principal: SILVA, Maria Santana da Costa da
Outros Autores: COUTO, Maria Valner Fonteles do
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5287
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-5287
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-52872023-02-28T03:06:43Z Educação inclusiva e desenvolvimento sóciocognitivo SILVA, Maria Santana da Costa da COUTO, Maria Valner Fonteles do FALABELO, Raimundo Nonato de Oliveira http://lattes.cnpq.br/0245521381922053 https://orcid.org/0000-0003-1193-8072 Deficiência múltipla Desenvolvimento sociocognitivo Inclusão Multiple disability Sociocognitive development Inclusion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The inclusion of children with multiple disabilities in regular education classrooms brings with them situation many challenges. The interest in elaborating this work with the theme Education Inclusive and socio-cognitive development arose from the need to understand ho the teaching-learning process and what repertoires of knowledge are taught to them and which are learned from an inclusive perspective. Supported by this objective, and with the intention to support the reflections, we raised the following issue: is the school prepared to receive these students? Does the government support or not the school with financial resources for the permanence of these students? Are teachers qualified to receive these students? At school what is happening is inclusion or integration? Within this perspective, the process The methodological framework of this work is based on a bibliographical and field research with a qualitative approach, using as data collection technique, semi-structured interview and non-participant observation. Thus, the inclusion process presents many obstacles, especially in the public school in the rural area and the challenges imposed due to this reality are diverse such as teacher training, lack of resources and precariousness of teaching. A inclusão da criança com deficiência múltipla nas salas de aulas do ensino regular traz em sua conjuntura muitos desafios. O interesse em elaborar esse trabalho com o tema Educação Inclusiva e Desenvolvimento sociocognitivo surgiu da necessidade de compreender como se dá o processo de ensino aprendizagem e quais repertórios de conhecimentos lhes são ensinados e quais aprendidos por uma perspectiva inclusiva. Respaldado por este objetivo, e com o intuito de dar suporte para as reflexões, levantamos a seguinte problemática: a escola está preparada para receber esses alunos? O governo apoia ou não a escola com recursos financeiros para a permanência desses alunos? Os professores estão capacitados para receber esses alunos? Na escola o que está acontecendo é inclusão ou integração? Dentro desta perspectiva o processo metodológico deste trabalho está fundamentado numa pesquisa de caráter bibliográfico e pesquisa de campo com abordagem qualitativa, utilizando-se como técnica de coleta de dados, entrevista semiestruturada e observação não participante. Assim, o processo de inclusão apresenta muitos entraves especialmente na escola pública da zona rural e os desafios impostos por essa realidade são diversos como a formação docente, a falta de recursos e precariedade do ensino. 2023-02-27T18:50:43Z 2023-02-27T18:50:43Z 2022-12-28 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SILVA, Maria Santana da Costa da; COUTO, Maria Valner Fonteles do. Educação inclusiva e desenvolvimento sóciocognitivo. Orientador: Raimundo Nonato de Oliveira Falabelo. 2022. 25 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica – PARFOR, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5287. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5287 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Deficiência múltipla
Desenvolvimento sociocognitivo
Inclusão
Multiple disability
Sociocognitive development
Inclusion
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Deficiência múltipla
Desenvolvimento sociocognitivo
Inclusão
Multiple disability
Sociocognitive development
Inclusion
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
SILVA, Maria Santana da Costa da
Educação inclusiva e desenvolvimento sóciocognitivo
topic_facet Deficiência múltipla
Desenvolvimento sociocognitivo
Inclusão
Multiple disability
Sociocognitive development
Inclusion
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The inclusion of children with multiple disabilities in regular education classrooms brings with them situation many challenges. The interest in elaborating this work with the theme Education Inclusive and socio-cognitive development arose from the need to understand ho the teaching-learning process and what repertoires of knowledge are taught to them and which are learned from an inclusive perspective. Supported by this objective, and with the intention to support the reflections, we raised the following issue: is the school prepared to receive these students? Does the government support or not the school with financial resources for the permanence of these students? Are teachers qualified to receive these students? At school what is happening is inclusion or integration? Within this perspective, the process The methodological framework of this work is based on a bibliographical and field research with a qualitative approach, using as data collection technique, semi-structured interview and non-participant observation. Thus, the inclusion process presents many obstacles, especially in the public school in the rural area and the challenges imposed due to this reality are diverse such as teacher training, lack of resources and precariousness of teaching.
author_additional FALABELO, Raimundo Nonato de Oliveira
author_additionalStr FALABELO, Raimundo Nonato de Oliveira
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author SILVA, Maria Santana da Costa da
author2 COUTO, Maria Valner Fonteles do
author2Str COUTO, Maria Valner Fonteles do
title Educação inclusiva e desenvolvimento sóciocognitivo
title_short Educação inclusiva e desenvolvimento sóciocognitivo
title_full Educação inclusiva e desenvolvimento sóciocognitivo
title_fullStr Educação inclusiva e desenvolvimento sóciocognitivo
title_full_unstemmed Educação inclusiva e desenvolvimento sóciocognitivo
title_sort educação inclusiva e desenvolvimento sóciocognitivo
publishDate 2023
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5287
_version_ 1787155443789856768
score 11.753735