/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Educação inclusiva e desenvolvimento sóciocognitivo
The inclusion of children with multiple disabilities in regular education classrooms brings with them situation many challenges. The interest in elaborating this work with the theme Education Inclusive and socio-cognitive development arose from the need to understand ho the teaching-learning process...
Autor principal: | SILVA, Maria Santana da Costa da |
---|---|
Outros Autores: | COUTO, Maria Valner Fonteles do |
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5287 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-5287 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-52872023-02-28T03:06:43Z Educação inclusiva e desenvolvimento sóciocognitivo SILVA, Maria Santana da Costa da COUTO, Maria Valner Fonteles do FALABELO, Raimundo Nonato de Oliveira http://lattes.cnpq.br/0245521381922053 https://orcid.org/0000-0003-1193-8072 Deficiência múltipla Desenvolvimento sociocognitivo Inclusão Multiple disability Sociocognitive development Inclusion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The inclusion of children with multiple disabilities in regular education classrooms brings with them situation many challenges. The interest in elaborating this work with the theme Education Inclusive and socio-cognitive development arose from the need to understand ho the teaching-learning process and what repertoires of knowledge are taught to them and which are learned from an inclusive perspective. Supported by this objective, and with the intention to support the reflections, we raised the following issue: is the school prepared to receive these students? Does the government support or not the school with financial resources for the permanence of these students? Are teachers qualified to receive these students? At school what is happening is inclusion or integration? Within this perspective, the process The methodological framework of this work is based on a bibliographical and field research with a qualitative approach, using as data collection technique, semi-structured interview and non-participant observation. Thus, the inclusion process presents many obstacles, especially in the public school in the rural area and the challenges imposed due to this reality are diverse such as teacher training, lack of resources and precariousness of teaching. A inclusão da criança com deficiência múltipla nas salas de aulas do ensino regular traz em sua conjuntura muitos desafios. O interesse em elaborar esse trabalho com o tema Educação Inclusiva e Desenvolvimento sociocognitivo surgiu da necessidade de compreender como se dá o processo de ensino aprendizagem e quais repertórios de conhecimentos lhes são ensinados e quais aprendidos por uma perspectiva inclusiva. Respaldado por este objetivo, e com o intuito de dar suporte para as reflexões, levantamos a seguinte problemática: a escola está preparada para receber esses alunos? O governo apoia ou não a escola com recursos financeiros para a permanência desses alunos? Os professores estão capacitados para receber esses alunos? Na escola o que está acontecendo é inclusão ou integração? Dentro desta perspectiva o processo metodológico deste trabalho está fundamentado numa pesquisa de caráter bibliográfico e pesquisa de campo com abordagem qualitativa, utilizando-se como técnica de coleta de dados, entrevista semiestruturada e observação não participante. Assim, o processo de inclusão apresenta muitos entraves especialmente na escola pública da zona rural e os desafios impostos por essa realidade são diversos como a formação docente, a falta de recursos e precariedade do ensino. 2023-02-27T18:50:43Z 2023-02-27T18:50:43Z 2022-12-28 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SILVA, Maria Santana da Costa da; COUTO, Maria Valner Fonteles do. Educação inclusiva e desenvolvimento sóciocognitivo. Orientador: Raimundo Nonato de Oliveira Falabelo. 2022. 25 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica – PARFOR, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5287. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5287 Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Deficiência múltipla Desenvolvimento sociocognitivo Inclusão Multiple disability Sociocognitive development Inclusion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Deficiência múltipla Desenvolvimento sociocognitivo Inclusão Multiple disability Sociocognitive development Inclusion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO SILVA, Maria Santana da Costa da Educação inclusiva e desenvolvimento sóciocognitivo |
topic_facet |
Deficiência múltipla Desenvolvimento sociocognitivo Inclusão Multiple disability Sociocognitive development Inclusion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The inclusion of children with multiple disabilities in regular education classrooms brings with them situation many challenges. The interest in elaborating this work with the theme Education Inclusive and socio-cognitive development arose from the need to understand ho the teaching-learning process and what repertoires of knowledge are taught to them and which are learned from an inclusive perspective. Supported by this objective, and with the intention to support the reflections, we raised the following issue: is the school prepared to receive these students? Does the government support or not the school with financial resources for the permanence of these students? Are teachers qualified to receive these students? At school what is happening is inclusion or integration? Within this perspective, the process The methodological framework of this work is based on a bibliographical and field research with a qualitative approach, using as data collection technique, semi-structured interview and non-participant observation. Thus, the inclusion process presents many obstacles, especially in the public school in the rural area and the challenges imposed due to this reality are diverse such as teacher training, lack of resources and precariousness of teaching. |
author_additional |
FALABELO, Raimundo Nonato de Oliveira |
author_additionalStr |
FALABELO, Raimundo Nonato de Oliveira |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
SILVA, Maria Santana da Costa da |
author2 |
COUTO, Maria Valner Fonteles do |
author2Str |
COUTO, Maria Valner Fonteles do |
title |
Educação inclusiva e desenvolvimento sóciocognitivo |
title_short |
Educação inclusiva e desenvolvimento sóciocognitivo |
title_full |
Educação inclusiva e desenvolvimento sóciocognitivo |
title_fullStr |
Educação inclusiva e desenvolvimento sóciocognitivo |
title_full_unstemmed |
Educação inclusiva e desenvolvimento sóciocognitivo |
title_sort |
educação inclusiva e desenvolvimento sóciocognitivo |
publishDate |
2023 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5287 |
_version_ |
1787155443789856768 |
score |
11.753735 |