/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
O processo de construção do PPPQ da escola quilombola Fernando Nunes Rodrigues
The article has as its theme “The construction process of the PPPQ of the Fernando Nunes Rodrigues Quilombola School”. The research problem is: How was the School's PPPQ built taking into account the dialogue of the remaining community in order to meet what the Laws determine? General objective: R...
Autor principal: | LIMA, Marciele Nascimento de |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5356 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-5356 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-53562023-03-08T03:05:50Z O processo de construção do PPPQ da escola quilombola Fernando Nunes Rodrigues LIMA, Marciele Nascimento de AMARAL, Assunção José Pureza http://lattes.cnpq.br/2950887958552733 Projeto político pedagógico Escola quilombola Quilombolas - Educação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS The article has as its theme “The construction process of the PPPQ of the Fernando Nunes Rodrigues Quilombola School”. The research problem is: How was the School's PPPQ built taking into account the dialogue of the remaining community in order to meet what the Laws determine? General objective: Reflect what PPPQ is in the conception of the authors and actors of the school. The methodological approach guided a field research in a bibliographical, descriptive and documental way, with content analysis and data treatment in a qualitative way. Approached authors: Alves (1992); Amaral (2008); Arroyo (2013); Ferreira (1975); Marçal (2001); Marks (1990); Sacristan (2017); Vasconcelos (1999); Veiga (1992/2013a/b); and Vergara (2007). The results of the investigation indicate that it was possible to deepen the subject with authors and the law that guarantees the quilombola teaching, as well as it allowed me to understand that the PPPQ was built even with little participation of the school teachers. However, it took into account the dialogue of the remaining community collectively in an attempt to require appropriate means to carry out its intentionality, capable of affecting lives, knowledge, actions, culture and knowledge; and the laws in force so that the pedagogical practices legitimize the history, the local culture, the way of life of the quilombola community of which the school is a part. And yet, it allowed me a significant learning and understanding that laws alone, even contemplated in a PPPQ do not guarantee that Afro-Brazilian History and Culture is effectively worked in classes, but it is a challenge and responsibility of professionals to do so. O artigo tem como tema “O processo de construção do PPPQ da Escola Quilombola Fernando Nunes Rodrigues”. O problema de pesquisa é: Como o PPPQ da Escola foi construído levando em conta o diálogo da comunidade remanescente de modo a atender o que determinam as Leis? Objetivo geral: Refletir o que vem a ser PPPQ na concepção dos autores e atores da escola. A abordagem metodológica direcionou uma pesquisa de campo de forma bibliográfica, descritiva e documental, com análise de conteúdo e tratamento de dados de forma qualitativa. Autores abordados: Alves (1992); Amaral (2008); Arroyo (2013); Ferreira (1975); Marçal (2001); Marques (1990); Sacristán (2017); Vasconcelos (1999); Veiga (1992/2013a/b); e Vergara (2007). Os resultados da investigação apontam que foi possível aprofundar o assunto com autores e lei que garante o ensino quilombola, bem como possibilitou-me entender que o PPPQ foi construído ainda que com pouca participação dos professores da escola. Contudo, levou em conta o diálogo da comunidade remanescente coletivamente na tentativa de requerer meios cabíveis à efetivação de sua intencionalidade, capaz de afetar vidas, saberes, fazeres, cultura e conhecimentos; e as leis vigentes para que as práticas pedagógicas legitimem a história, a cultura local, o modo de vida da comunidade quilombola a qual a escola faz parte. E ainda, permitiu-me uma aprendizagem significativa e entendimento de que as leis por si só, mesmo contemplado em um PPPQ não garantem que a História e Cultura Afro-brasileira seja trabalhada efetivamente nas aulas, mas é um desafio e responsabilidade dos profissionais fazer. 2023-03-07T13:22:12Z 2023-03-07T13:22:12Z 2022-12-27 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação LIMA, Marciele Nascimento de. O processo de construção do PPPQ da escola quilombola Fernando Nunes Rodrigues. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Pedagogia, Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5356. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5356 Acesso Aberto Disponível via internet no e-mail: bibufpacastanhal@gmail.com |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Projeto político pedagógico Escola quilombola Quilombolas - Educação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
spellingShingle |
Projeto político pedagógico Escola quilombola Quilombolas - Educação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS LIMA, Marciele Nascimento de O processo de construção do PPPQ da escola quilombola Fernando Nunes Rodrigues |
topic_facet |
Projeto político pedagógico Escola quilombola Quilombolas - Educação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
description |
The article has as its theme “The construction process of the PPPQ of the Fernando Nunes Rodrigues
Quilombola School”. The research problem is: How was the School's PPPQ built taking into account the
dialogue of the remaining community in order to meet what the Laws determine? General objective: Reflect
what PPPQ is in the conception of the authors and actors of the school. The methodological approach guided a
field research in a bibliographical, descriptive and documental way, with content analysis and data treatment in a
qualitative way. Approached authors: Alves (1992); Amaral (2008); Arroyo (2013); Ferreira (1975); Marçal
(2001); Marks (1990); Sacristan (2017); Vasconcelos (1999); Veiga (1992/2013a/b); and Vergara (2007). The
results of the investigation indicate that it was possible to deepen the subject with authors and the law that
guarantees the quilombola teaching, as well as it allowed me to understand that the PPPQ was built even with
little participation of the school teachers. However, it took into account the dialogue of the remaining community
collectively in an attempt to require appropriate means to carry out its intentionality, capable of affecting lives,
knowledge, actions, culture and knowledge; and the laws in force so that the pedagogical practices legitimize the
history, the local culture, the way of life of the quilombola community of which the school is a part. And yet, it
allowed me a significant learning and understanding that laws alone, even contemplated in a PPPQ do not
guarantee that Afro-Brazilian History and Culture is effectively worked in classes, but it is a challenge and
responsibility of professionals to do so. |
author_additional |
AMARAL, Assunção José Pureza |
author_additionalStr |
AMARAL, Assunção José Pureza |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
LIMA, Marciele Nascimento de |
title |
O processo de construção do PPPQ da escola quilombola Fernando Nunes Rodrigues |
title_short |
O processo de construção do PPPQ da escola quilombola Fernando Nunes Rodrigues |
title_full |
O processo de construção do PPPQ da escola quilombola Fernando Nunes Rodrigues |
title_fullStr |
O processo de construção do PPPQ da escola quilombola Fernando Nunes Rodrigues |
title_full_unstemmed |
O processo de construção do PPPQ da escola quilombola Fernando Nunes Rodrigues |
title_sort |
o processo de construção do pppq da escola quilombola fernando nunes rodrigues |
publishDate |
2023 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5356 |
_version_ |
1787155451741208576 |
score |
11.753735 |