Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Leitura literária: uma prática como recurso para alfaletrar

In recent centuries we have experienced a society that has practices and instruments that are in creasingly mandatory in writing and reading for subjects to be inserted into it. Literature, thro ugh literary reading is a mechanism that enables the teaching of children in the process of liter acy....

ver descrição completa

Autor principal: SILVA, Gilmara Raiza Mota da
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5360
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-5360
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-53602023-03-08T03:05:36Z Leitura literária: uma prática como recurso para alfaletrar SILVA, Gilmara Raiza Mota da SILVA, Ivana de Oliveira Gomes e http://lattes.cnpq.br/3583569831062339 Literatura Leitura Alfabetização Literature Reading Literacy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS In recent centuries we have experienced a society that has practices and instruments that are in creasingly mandatory in writing and reading for subjects to be inserted into it. Literature, thro ugh literary reading is a mechanism that enables the teaching of children in the process of liter acy. The choice for the theme is justified by participating in the BLALLET study group (Toy Library and Literacy and Literacy Laboratory), the project develops monitoring from readings and studies on the theme literacy and literacy. The theme is of social relevance, because there is no debate in the Pedagogy course on Literature, as a methodology to contribute to the child 's learning in literacy. The aim of the study is to reflect on the importance of children's literatu re, from literary reading in the teaching of children in the process of literacy, thus contributing to the teaching process. The methodology consisted of bibliographic research, based on a qua litative approach, thus, GIL (2010, p.50) and MINAYO (2001, p. 14) were used. Among authors and authors who discuss the subject, we used CADEMARTORI (2010), COELHO (2000), LAJOLO (1993), ZILBERMAN (1995). In the first chapter, it brings the path of Literature. The next chapter covers literacy and literacy. The third chapter, brings what it says about literature in the RCN. Therefore, children’s literature contributes to the process of literacy and school literacy of children, because the literature promotes knowledge, possibilities, skills and languages according to their levels of understanding to the child. Nos últimos séculos vivenciamos uma sociedade que tem na escrita e na leitura práticas e instrumentos cada vez mais obrigatórios para os sujeitos serem nela inseridos. A literatura, por meio leitura literária é um mecanismo que possibilita no ensino de crianças em processo de alfabetização. A escolha pelo tema, justifica-se por participar do grupo de estudos BLALLET (Brinquedoteca e Laboratório de Alfabetização e Letramento), o projeto desenvolve monitoria a partir de leituras e estudos sobre a temática alfabetização e letramento. O tema é de relevância social, pois não há um debate no curso de Pedagogia sobre a Literatura, como metodologia para contribuir na aprendizagem da criança na alfabetização. O objetivo do estudo é refletir sobre a importância da literatura infantil, a partir da leitura literária no ensino de crianças em processo de alfabetização, assim, contribuir no processo de ensino. A metodologia consistiu em pesquisa bibliográfica, a partir de uma abordagem qualitativa, dessa forma, utilizou-se GIL (2010, p.50) e MINAYO (2001, p. 14). Dentre autoras e autores que discutem o assunto, utilizasse CADEMARTORI (2010), COELHO (2000), LAJOLO (1993), ZILBERMAN (1995). No primeiro capítulo, traz o percurso da Literatura. O capítulo seguinte, aborda sobre alfabetização e letramento. O terceiro capítulo, traz o que diz sobre a literatura no RCN. Portanto, a literatura infantil contribui para o processo de alfabetização e letramento escolar das crianças, pois, a literatura promove para a criança conhecimentos, possibilidades, habilidades e linguagens de acordo com seus níveis de compreensão. 2023-03-07T14:43:03Z 2023-03-07T14:43:03Z 2022-12-19 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SILVA, Gilmara Raiza Mota da. Leitura literária: uma prática como recurso para alfaletrar. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Pedagogia, Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5360. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5360 Acesso Aberto Disponível via internet no e-mail: bibufpacastanhal@gmail.com
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Literatura
Leitura
Alfabetização
Literature
Reading
Literacy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
spellingShingle Literatura
Leitura
Alfabetização
Literature
Reading
Literacy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
SILVA, Gilmara Raiza Mota da
Leitura literária: uma prática como recurso para alfaletrar
topic_facet Literatura
Leitura
Alfabetização
Literature
Reading
Literacy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
description In recent centuries we have experienced a society that has practices and instruments that are in creasingly mandatory in writing and reading for subjects to be inserted into it. Literature, thro ugh literary reading is a mechanism that enables the teaching of children in the process of liter acy. The choice for the theme is justified by participating in the BLALLET study group (Toy Library and Literacy and Literacy Laboratory), the project develops monitoring from readings and studies on the theme literacy and literacy. The theme is of social relevance, because there is no debate in the Pedagogy course on Literature, as a methodology to contribute to the child 's learning in literacy. The aim of the study is to reflect on the importance of children's literatu re, from literary reading in the teaching of children in the process of literacy, thus contributing to the teaching process. The methodology consisted of bibliographic research, based on a qua litative approach, thus, GIL (2010, p.50) and MINAYO (2001, p. 14) were used. Among authors and authors who discuss the subject, we used CADEMARTORI (2010), COELHO (2000), LAJOLO (1993), ZILBERMAN (1995). In the first chapter, it brings the path of Literature. The next chapter covers literacy and literacy. The third chapter, brings what it says about literature in the RCN. Therefore, children’s literature contributes to the process of literacy and school literacy of children, because the literature promotes knowledge, possibilities, skills and languages according to their levels of understanding to the child.
author_additional SILVA, Ivana de Oliveira Gomes e
author_additionalStr SILVA, Ivana de Oliveira Gomes e
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author SILVA, Gilmara Raiza Mota da
title Leitura literária: uma prática como recurso para alfaletrar
title_short Leitura literária: uma prática como recurso para alfaletrar
title_full Leitura literária: uma prática como recurso para alfaletrar
title_fullStr Leitura literária: uma prática como recurso para alfaletrar
title_full_unstemmed Leitura literária: uma prática como recurso para alfaletrar
title_sort leitura literária: uma prática como recurso para alfaletrar
publishDate 2023
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5360
_version_ 1787155452340994048
score 11.753735