/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
A afetividade nas práticas pedagógicas de alfabetização e letramento no ensino fundamental
This research aimed to show the importance of the applicability of affectivity in the pedagogical practices of literacy and literacy in the early years of elementary school. For this, a bibliographical research was carried out, where there was a survey of several works by important authors that d...
Autor principal: | COSTA, Carla Gabriela do Lago |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5391 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-5391 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-53912023-03-10T03:05:15Z A afetividade nas práticas pedagógicas de alfabetização e letramento no ensino fundamental COSTA, Carla Gabriela do Lago GOMES, Geise do Socorro Lima http://lattes.cnpq.br/1752787535007263 Alfabetização Letramento Afetividade Literacy Affection Ensino fundamental Elementary school CNPQ::CIENCIAS HUMANAS This research aimed to show the importance of the applicability of affectivity in the pedagogical practices of literacy and literacy in the early years of elementary school. For this, a bibliographical research was carried out, where there was a survey of several works by important authors that deal with literacy and literacy and the relevance of affectivity for education and development, both cognitive and several other skills of children. Based on the analyses, we made some considerations regarding some existing issues and aspects regarding the teaching and learning of reading and writing and about the relationships of social interactions and affectivity in the development of children in Jean Piaget's conceptions, in which, from Based on the given considerations, we analyzed and correlated the value of social interactions and affectivity in teachers' practices for teaching children to read and write. Finally, we can consider that the process of literacy and literacy is quite complex, having several peculiarities to be considered in this process, thus, it is of great importance that teachers recognize and consider these various facets, in which affectivity will be paramount for the children's learning development. Esta pesquisa teve como propósito mostrar a importância da aplicabilidade da afetividade nas práticas pedagógicas de alfabetização e letramento dos anos iniciais do ensino fundamental. Para isto, foi realizada uma pesquisa bibliográfica, onde houve o levantamento de diversas obras de importantes autores que tratam da alfabetização e letramento e da relevância da afetividade para a educação e desenvolvimento tanto cognitivo, como de diversas outras habilidades das crianças. A partir das análises, fizemos algumas considerações com relação à algumas problemáticas e aspectos existentes com relação ao ensino aprendizagem da leitura e escrita e sobre as relações das interações sociais e da afetividade no desenvolvimento das crianças nas concepções de Jean Piaget, na qual, a partir das dadas considerações, analisamos e correlacionamos sobre o valor das interações sociais e da afetividade nas práticas dos docentes para o ensino da leitura e escrita das crianças. Por fim, podemos considerar que o processo de alfabetização e letramento é bastante complexo, possuindo diversas peculiaridades a serem consideradas neste processo, assim, é de grande relevância que os professores reconheçam e considerem estas variadas facetas, na qual, a afetividade será primordial para o desenvolvimento da aprendizagem das crianças. 2023-03-09T16:24:59Z 2023-03-09T16:24:59Z 2022-12-12 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação COSTA, Carla Gabriela do Lago. A afetividade nas práticas pedagógicas de alfabetização e letramento no ensino fundamental. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Pedagogia, Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5391. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5391 Acesso Aberto Disponível via internet no e-mail: bibufpacastanhal@gmail.com |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Alfabetização Letramento Afetividade Literacy Affection Ensino fundamental Elementary school CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
spellingShingle |
Alfabetização Letramento Afetividade Literacy Affection Ensino fundamental Elementary school CNPQ::CIENCIAS HUMANAS COSTA, Carla Gabriela do Lago A afetividade nas práticas pedagógicas de alfabetização e letramento no ensino fundamental |
topic_facet |
Alfabetização Letramento Afetividade Literacy Affection Ensino fundamental Elementary school CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
description |
This research aimed to show the importance of the applicability of affectivity in the
pedagogical practices of literacy and literacy in the early years of elementary school. For
this, a bibliographical research was carried out, where there was a survey of several works
by important authors that deal with literacy and literacy and the relevance of affectivity
for education and development, both cognitive and several other skills of children. Based
on the analyses, we made some considerations regarding some existing issues and aspects
regarding the teaching and learning of reading and writing and about the relationships of
social interactions and affectivity in the development of children in Jean Piaget's
conceptions, in which, from Based on the given considerations, we analyzed and
correlated the value of social interactions and affectivity in teachers' practices for teaching
children to read and write. Finally, we can consider that the process of literacy and literacy
is quite complex, having several peculiarities to be considered in this process, thus, it is
of great importance that teachers recognize and consider these various facets, in which
affectivity will be paramount for the children's learning development. |
author_additional |
GOMES, Geise do Socorro Lima |
author_additionalStr |
GOMES, Geise do Socorro Lima |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
COSTA, Carla Gabriela do Lago |
title |
A afetividade nas práticas pedagógicas de alfabetização e letramento no ensino fundamental |
title_short |
A afetividade nas práticas pedagógicas de alfabetização e letramento no ensino fundamental |
title_full |
A afetividade nas práticas pedagógicas de alfabetização e letramento no ensino fundamental |
title_fullStr |
A afetividade nas práticas pedagógicas de alfabetização e letramento no ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
A afetividade nas práticas pedagógicas de alfabetização e letramento no ensino fundamental |
title_sort |
afetividade nas práticas pedagógicas de alfabetização e letramento no ensino fundamental |
publishDate |
2023 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5391 |
_version_ |
1787155458821193728 |
score |
11.753735 |