Artigo

A Identidade do professor de língua-cultura inglesa em revistas e sites educacionais

In this paper, we investigate the English language-culture identities presented by the media, we consider the discourses in educational websites and language schools, on which we examine the functioning of media discourses in view of the normative proposals of the BNCC. The construction of the corpu...

ver descrição completa

Autor principal: PINHEIRO, Zamara Rodrigues
Grau: Artigo
Publicado em: 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5445
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-5445
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-54452023-03-28T12:26:21Z A Identidade do professor de língua-cultura inglesa em revistas e sites educacionais PINHEIRO, Zamara Rodrigues LOPES, Lucas Rodrigues http://lattes.cnpq.br/8141687357119122 https://orcid.org/0000-0002-9936-3666 Identidade Língua-cultura inglesa Formação BNCC Nova Escola Identity English language-culture Training CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS In this paper, we investigate the English language-culture identities presented by the media, we consider the discourses in educational websites and language schools, on which we examine the functioning of media discourses in view of the normative proposals of the BNCC. The construction of the corpus of analysis of this work was carried out through the selection of issues and texts from the website of Nova Escola magazine and the website of the Cultura Inglesa school. The development of the research counted contributions from the studies of Coracini (2003; 2013; 2014); Fernandes (2005); Foucault (2002; 2004; 2014); Gregolin (2008); Hall (2021); Lopes (2018). In addition to theorists who contribute in approaches to the use of technologies in language-culture teaching-learning. In this way, the identities of English language-culture teachers have their constitutions according to the displacements made, by themselves, or by the teaching-learning situations they are part of according to the sites used by the research. Thus, we conclude that it is relevant to take into consideration the different discourses that constitute the identity formation of the English language-culture teacher, since this research has shown that the identities of those who appoint themselves as teachers are not fixed and are in constant change, reflecting and affecting the formation and performance of these professionals. Neste trabalho, investigamos as identidades de língua-cultura inglesa apresentadas pela mídia, para isso consideramos, os discursos em sites educacionais e escolas de línguas, sobre os quais examinamos o funcionamento dos discursos midiáticos, tendo em vista as propostas normativas da BNCC. A construção do corpus de análise deste trabalho foi realizada através da seleção de edições e de textos do site da Revista Nova Escola e do site da escola Cultura Inglesa. O desenvolvimento da pesquisa contou com contribuições dos estudos de Coracini (2003; 2013; 2014); Fernandes (2005); Foucault (2002; 2004; 2014); Gregolin (2008); Hall (2021); Lopes (2018). Também contamos com teóricos que contribuem nas abordagens do uso de tecnologias no ensino-aprendizagem de língua-cultura. Desse modo, as identidades dos professores de língua-cultura inglesa têm as constituições conforme os deslocamentos feitos, por si, ou pelas situações de ensino-aprendizagem em que fazem parte de acordo com os sites utilizados pela pesquisa. Concluindo, assim, que é relevante levar em consideração os diferentes discursos que constituem a formação identitária do professor de língua-cultura inglesa, uma vez que, por meio desta pesquisa, percebeu-se que as identidades daqueles que se nomeiam professores não são fixas e estão em constante mudança, refletindo e incidindo na formação e atuação desses profissionais. 2023-03-27T14:45:01Z 2023-03-27T14:45:01Z 2022-12-30 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo PINHEIRO, Zamara Rodrigues. A Identidade do professor de língua-cultura inglesa em revistas e sites educacionais. Orientador: Lucas Rodrigues Lopes. 2022. 22 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras - Língua Inglesa) – Faculdade de Linguagem, Campus Universitário do Tocantins/Cametá, Universidade Federal do Pará, Cametá, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5445. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5445 Acesso Aberto Disponível na internet via correio eletrônico: bibcameta@ufpa.br
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Identidade
Língua-cultura inglesa
Formação
BNCC
Nova Escola
Identity
English language-culture
Training
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
spellingShingle Identidade
Língua-cultura inglesa
Formação
BNCC
Nova Escola
Identity
English language-culture
Training
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
PINHEIRO, Zamara Rodrigues
A Identidade do professor de língua-cultura inglesa em revistas e sites educacionais
topic_facet Identidade
Língua-cultura inglesa
Formação
BNCC
Nova Escola
Identity
English language-culture
Training
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description In this paper, we investigate the English language-culture identities presented by the media, we consider the discourses in educational websites and language schools, on which we examine the functioning of media discourses in view of the normative proposals of the BNCC. The construction of the corpus of analysis of this work was carried out through the selection of issues and texts from the website of Nova Escola magazine and the website of the Cultura Inglesa school. The development of the research counted contributions from the studies of Coracini (2003; 2013; 2014); Fernandes (2005); Foucault (2002; 2004; 2014); Gregolin (2008); Hall (2021); Lopes (2018). In addition to theorists who contribute in approaches to the use of technologies in language-culture teaching-learning. In this way, the identities of English language-culture teachers have their constitutions according to the displacements made, by themselves, or by the teaching-learning situations they are part of according to the sites used by the research. Thus, we conclude that it is relevant to take into consideration the different discourses that constitute the identity formation of the English language-culture teacher, since this research has shown that the identities of those who appoint themselves as teachers are not fixed and are in constant change, reflecting and affecting the formation and performance of these professionals.
author_additional LOPES, Lucas Rodrigues
author_additionalStr LOPES, Lucas Rodrigues
format Artigo
author PINHEIRO, Zamara Rodrigues
title A Identidade do professor de língua-cultura inglesa em revistas e sites educacionais
title_short A Identidade do professor de língua-cultura inglesa em revistas e sites educacionais
title_full A Identidade do professor de língua-cultura inglesa em revistas e sites educacionais
title_fullStr A Identidade do professor de língua-cultura inglesa em revistas e sites educacionais
title_full_unstemmed A Identidade do professor de língua-cultura inglesa em revistas e sites educacionais
title_sort identidade do professor de língua-cultura inglesa em revistas e sites educacionais
publishDate 2023
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5445
_version_ 1787155482621771776
score 11.653393