/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Um estudo inicial do uso de HQs na aula de matemática
In this work we will present three proposals for the use of comics (comics) involving mathematics, as we found several studies indicating that this resource is involved in a significant amount of elements that help in learning and made us conceive as a central objective to build material for teacher...
Autor principal: | SOUSA, Davison Renan Abreu de |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5566 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-5566 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-55662024-02-09T14:49:26Z Um estudo inicial do uso de HQs na aula de matemática SOUSA, Davison Renan Abreu de NASCIMENTO, João Batista do http://lattes.cnpq.br/5423496151598527 Educação matemática Histórias em quadrinhos Ensino CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA In this work we will present three proposals for the use of comics (comics) involving mathematics, as we found several studies indicating that this resource is involved in a significant amount of elements that help in learning and made us conceive as a central objective to build material for teacher training in mathematics involving this feature. The material produced deals with the Numbering System, Combinatorial and Pythagorean Theorem contents and, transversally, an important part in the structuring of the comic book character, brings themes from the cultural context of Pará, respectively, legend of Curupira, Causo\Visagem and Crab Bragantino. The most underlying methodological construction in each proposal is to mathematically base the teaching action so that it promotes a class that makes the reading of comics by the students integrate into a teaching and learning process. In addition, we aim to involve teachers in a brief historical description of comics in society and their use as a didactic resource. For this, as a theoretical reference we used the works of VERGUEIRO (2004, 2013 and 2017), which discusses comics in the classroom and brings the pioneers in the study in Brazil, including academic research, as well as NETO (2013 and 2015), who addresses comics and educational practices, among others. And the methodology we used the most was based on the bibliographic study of comics as a didactic resource and the mathematics content of the proposals. Neste trabalho iremos apresentar três propostas no uso das histórias em quadrinhos (HQs) envolvendo matemática, pois achamos diversos estudos indicando ser esse recurso envolvido num quantitativo expressivo de elementos que ajudam na aprendizagem e nos fez conceber por objetivo central construir material para capacitação docente em matemática envolvendo esse recurso. O produzido versa nos conteúdos Sistema de Numeração, Combinatória e Teorema de Pitágoras e transversalmente, parte importante na estruturação de personagem de HQ, trazem temas do contexto cultural paraense, respectivamente, lenda do Curupira, Causo\Visagem e Caranguejo bragantino. A construção metodológica mais subjacente em cada proposta é fundamentar matematicamente a ação docente para que promova aula que faça com que a leitura da história em quadrinhos pelos discentes se integre num processo de ensino e aprendizagem. Complementarmente temos por objetivo envolver docente numa breve descrição histórica das histórias em quadrinhos na sociedade e seu uso como recurso didático. Para isso, como referencial teórico utilizamos obras de VERGUEIRO (2004, 2013 e 2017) que discute a HQs na sala de aula e traz os pioneiros no estudo no Brasil, incluindo pesquisas acadêmicas, bem como NETO (2013 e 2015), que aborda as histórias em quadrinhos e práticas educativas, entre outros. E a metodologia que mais utilizamos se baseou no estudo bibliográfico de HQ como recurso didático e dos conteúdos de matemática das propostas. 2023-04-25T12:49:38Z 2023-04-25T12:49:38Z 2022 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SOUSA, Davison Renan Abreu de. Um estudo inicial do uso de HQs na aula de matemática. Orientador: João Batista do Nascimento. 2022. 99 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Matemática, Instituto de Ciências Exatas e Naturais, Universidade Federal do Pará, Belém, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/5566. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5566 Acesso Aberto 1 CD ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Educação matemática Histórias em quadrinhos Ensino CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
spellingShingle |
Educação matemática Histórias em quadrinhos Ensino CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA SOUSA, Davison Renan Abreu de Um estudo inicial do uso de HQs na aula de matemática |
topic_facet |
Educação matemática Histórias em quadrinhos Ensino CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
In this work we will present three proposals for the use of comics (comics) involving mathematics, as we found several studies indicating that this resource is involved in a significant amount of elements that help in learning and made us conceive as a central objective to build material for teacher training in mathematics involving this feature. The material produced deals with the Numbering System, Combinatorial and Pythagorean Theorem contents and, transversally, an important part in the structuring of the comic book character, brings themes from the cultural context of Pará, respectively, legend of Curupira, Causo\Visagem and Crab Bragantino. The most underlying methodological construction in each proposal is to mathematically base the teaching action so that it promotes a class that makes the reading of comics by the students integrate into a teaching and learning process. In addition, we aim to involve teachers in a brief historical description of comics in society and their use as a didactic resource. For this, as a theoretical reference we used the works of VERGUEIRO (2004, 2013 and 2017), which discusses comics in the classroom and brings the pioneers in the study in Brazil, including academic research, as well as NETO (2013 and 2015), who addresses comics and educational practices, among others. And the methodology we used the most was based on the bibliographic study of comics as a didactic resource and the mathematics content of the proposals. |
author_additional |
NASCIMENTO, João Batista do |
author_additionalStr |
NASCIMENTO, João Batista do |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
SOUSA, Davison Renan Abreu de |
title |
Um estudo inicial do uso de HQs na aula de matemática |
title_short |
Um estudo inicial do uso de HQs na aula de matemática |
title_full |
Um estudo inicial do uso de HQs na aula de matemática |
title_fullStr |
Um estudo inicial do uso de HQs na aula de matemática |
title_full_unstemmed |
Um estudo inicial do uso de HQs na aula de matemática |
title_sort |
um estudo inicial do uso de hqs na aula de matemática |
publishDate |
2023 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5566 |
_version_ |
1796836680277164032 |
score |
11.753735 |