/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
A Prática reflexiva no ensino de língua estrangeira: reflexões docentes
This article aims at approaching aspects of the reflective practice of teaching action - reflective teaching – and It proposes analyzes of the possible changes that this practice can cause in the teaching action in the context of teaching-learning of a foreign language. The motivation for this resea...
Autor principal: | FERREIRA, Synndy Emilly dos Santos |
---|---|
Outros Autores: | FERREIRA, Ellen Cristina da Silva |
Grau: | Artigo |
Publicado em: |
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5698 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-5698 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-56982023-05-16T03:05:45Z A Prática reflexiva no ensino de língua estrangeira: reflexões docentes FERREIRA, Synndy Emilly dos Santos FERREIRA, Ellen Cristina da Silva BENCHIMOL-BARROS, Silvia Helena http://lattes.cnpq.br/8002163769688750 https://orcid.org/0000-0002-7177-1502 Ensino reflexivo Língua estrangeira Formação docente Reflective teaching Foreign language Teacher training CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS This article aims at approaching aspects of the reflective practice of teaching action - reflective teaching – and It proposes analyzes of the possible changes that this practice can cause in the teaching action in the context of teaching-learning of a foreign language. The motivation for this research originates from the extension project ABC English: opening doors, in which teacher training is a priority aspect and the practice of reflection stands out as a tool to promote the improvement of teaching quality. The study is developed through bibliographic research and It uses as support theoretical references Nóvoa (1992), Schön (1992, 2000), Soisangwarn and Wongwanich (2014), Zeichner (2008), among others. It is hoped that the results of this work may contribute to other research in this area and to the training of undergraduate students by promoting the importance of self-criticism and self-reformulation based on reflective logic. Este artigo tem como objetivo abordar aspectos da prática reflexiva da ação docente – reflective teaching – e propor análises das possíveis mudanças que tal prática pode provocar no fazer docente em contexto de ensino-aprendizagem de língua estrangeira. A motivação para esta pesquisa origina-se no projeto de extensão ABC English: opening doors, no qual a formação de professores é aspecto prioritário e a prática da reflexão destaca-se como ferramenta para promover a melhoria da qualidade de ensino. O estudo desenvolve-se por meio de pesquisa bibliográfica e utiliza como referenciais teóricos de suporte Nóvoa (1992), Schön (1992, 2000), Soisangwarn e Wongwanich (2014), Zeichner (2008), dentre outros. Espera-se que os resultados deste trabalho possam contribuir com outras pesquisas nesta área e com a formação de discentes dos cursos de licenciatura ao fomentar a importância da autocrítica e da autoreformulação baseada na lógica reflexiva. 2023-05-15T20:40:06Z 2023-05-15T20:40:06Z 2022-12-19 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo FERREIRA, Synndy Emilly dos Santos; FERREIRA, Ellen Cristina da Silva; Benchimol-BARROS, Silvia Helena. A Prática reflexiva no ensino de língua estrangeira: reflexões docentes. Revista A Palavrada, n. 18, p. 20-32, jul./dez., 2020. Disponível em:https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5698 . Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5698 Acesso Aberto |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Ensino reflexivo Língua estrangeira Formação docente Reflective teaching Foreign language Teacher training CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
spellingShingle |
Ensino reflexivo Língua estrangeira Formação docente Reflective teaching Foreign language Teacher training CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS FERREIRA, Synndy Emilly dos Santos A Prática reflexiva no ensino de língua estrangeira: reflexões docentes |
topic_facet |
Ensino reflexivo Língua estrangeira Formação docente Reflective teaching Foreign language Teacher training CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
This article aims at approaching aspects of the reflective practice of teaching action - reflective teaching – and It proposes analyzes of the possible changes that this practice can cause in the teaching action in the context of teaching-learning of a foreign language. The motivation for this research originates from the extension project ABC English: opening doors, in which teacher training is a priority aspect and the practice of reflection stands out as a tool to promote the improvement of teaching quality. The study is developed through bibliographic research and It uses as support theoretical references Nóvoa (1992), Schön (1992, 2000), Soisangwarn and Wongwanich (2014), Zeichner (2008), among others. It is hoped that the results of this work may contribute to other research in this area and to the training of undergraduate students by promoting the importance of self-criticism and self-reformulation based on reflective logic. |
author_additional |
BENCHIMOL-BARROS, Silvia Helena |
author_additionalStr |
BENCHIMOL-BARROS, Silvia Helena |
format |
Artigo |
author |
FERREIRA, Synndy Emilly dos Santos |
author2 |
FERREIRA, Ellen Cristina da Silva |
author2Str |
FERREIRA, Ellen Cristina da Silva |
title |
A Prática reflexiva no ensino de língua estrangeira: reflexões docentes |
title_short |
A Prática reflexiva no ensino de língua estrangeira: reflexões docentes |
title_full |
A Prática reflexiva no ensino de língua estrangeira: reflexões docentes |
title_fullStr |
A Prática reflexiva no ensino de língua estrangeira: reflexões docentes |
title_full_unstemmed |
A Prática reflexiva no ensino de língua estrangeira: reflexões docentes |
title_sort |
prática reflexiva no ensino de língua estrangeira: reflexões docentes |
publishDate |
2023 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5698 |
_version_ |
1787155523608510464 |
score |
11.755432 |