Artigo

A Prática reflexiva no ensino de língua estrangeira: reflexões docentes

This article aims at approaching aspects of the reflective practice of teaching action - reflective teaching – and It proposes analyzes of the possible changes that this practice can cause in the teaching action in the context of teaching-learning of a foreign language. The motivation for this resea...

ver descrição completa

Autor principal: FERREIRA, Synndy Emilly dos Santos
Outros Autores: FERREIRA, Ellen Cristina da Silva
Grau: Artigo
Publicado em: 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5698
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-5698
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-56982023-05-16T03:05:45Z A Prática reflexiva no ensino de língua estrangeira: reflexões docentes FERREIRA, Synndy Emilly dos Santos FERREIRA, Ellen Cristina da Silva BENCHIMOL-BARROS, Silvia Helena http://lattes.cnpq.br/8002163769688750 https://orcid.org/0000-0002-7177-1502 Ensino reflexivo Língua estrangeira Formação docente Reflective teaching Foreign language Teacher training CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS This article aims at approaching aspects of the reflective practice of teaching action - reflective teaching – and It proposes analyzes of the possible changes that this practice can cause in the teaching action in the context of teaching-learning of a foreign language. The motivation for this research originates from the extension project ABC English: opening doors, in which teacher training is a priority aspect and the practice of reflection stands out as a tool to promote the improvement of teaching quality. The study is developed through bibliographic research and It uses as support theoretical references Nóvoa (1992), Schön (1992, 2000), Soisangwarn and Wongwanich (2014), Zeichner (2008), among others. It is hoped that the results of this work may contribute to other research in this area and to the training of undergraduate students by promoting the importance of self-criticism and self-reformulation based on reflective logic. Este artigo tem como objetivo abordar aspectos da prática reflexiva da ação docente – reflective teaching – e propor análises das possíveis mudanças que tal prática pode provocar no fazer docente em contexto de ensino-aprendizagem de língua estrangeira. A motivação para esta pesquisa origina-se no projeto de extensão ABC English: opening doors, no qual a formação de professores é aspecto prioritário e a prática da reflexão destaca-se como ferramenta para promover a melhoria da qualidade de ensino. O estudo desenvolve-se por meio de pesquisa bibliográfica e utiliza como referenciais teóricos de suporte Nóvoa (1992), Schön (1992, 2000), Soisangwarn e Wongwanich (2014), Zeichner (2008), dentre outros. Espera-se que os resultados deste trabalho possam contribuir com outras pesquisas nesta área e com a formação de discentes dos cursos de licenciatura ao fomentar a importância da autocrítica e da autoreformulação baseada na lógica reflexiva. 2023-05-15T20:40:06Z 2023-05-15T20:40:06Z 2022-12-19 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo FERREIRA, Synndy Emilly dos Santos; FERREIRA, Ellen Cristina da Silva; Benchimol-BARROS, Silvia Helena. A Prática reflexiva no ensino de língua estrangeira: reflexões docentes. Revista A Palavrada, n. 18, p. 20-32, jul./dez., 2020. Disponível em:https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5698 . Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5698 Acesso Aberto
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Ensino reflexivo
Língua estrangeira
Formação docente
Reflective teaching
Foreign language
Teacher training
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
spellingShingle Ensino reflexivo
Língua estrangeira
Formação docente
Reflective teaching
Foreign language
Teacher training
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
FERREIRA, Synndy Emilly dos Santos
A Prática reflexiva no ensino de língua estrangeira: reflexões docentes
topic_facet Ensino reflexivo
Língua estrangeira
Formação docente
Reflective teaching
Foreign language
Teacher training
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description This article aims at approaching aspects of the reflective practice of teaching action - reflective teaching – and It proposes analyzes of the possible changes that this practice can cause in the teaching action in the context of teaching-learning of a foreign language. The motivation for this research originates from the extension project ABC English: opening doors, in which teacher training is a priority aspect and the practice of reflection stands out as a tool to promote the improvement of teaching quality. The study is developed through bibliographic research and It uses as support theoretical references Nóvoa (1992), Schön (1992, 2000), Soisangwarn and Wongwanich (2014), Zeichner (2008), among others. It is hoped that the results of this work may contribute to other research in this area and to the training of undergraduate students by promoting the importance of self-criticism and self-reformulation based on reflective logic.
author_additional BENCHIMOL-BARROS, Silvia Helena
author_additionalStr BENCHIMOL-BARROS, Silvia Helena
format Artigo
author FERREIRA, Synndy Emilly dos Santos
author2 FERREIRA, Ellen Cristina da Silva
author2Str FERREIRA, Ellen Cristina da Silva
title A Prática reflexiva no ensino de língua estrangeira: reflexões docentes
title_short A Prática reflexiva no ensino de língua estrangeira: reflexões docentes
title_full A Prática reflexiva no ensino de língua estrangeira: reflexões docentes
title_fullStr A Prática reflexiva no ensino de língua estrangeira: reflexões docentes
title_full_unstemmed A Prática reflexiva no ensino de língua estrangeira: reflexões docentes
title_sort prática reflexiva no ensino de língua estrangeira: reflexões docentes
publishDate 2023
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5698
_version_ 1787155523608510464
score 11.755432