Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

A música como recurso terapêutico na intervenção junto ao idoso com demência institucionalizado

Objectives: The present study aims to verify the benefits of the use of music in mitigating the negative effects of the institutionalization process, and to evaluate which cognitive aspects change by using music as an occupational therapeutic resource. Methods: This is a...

ver descrição completa

Autor principal: MORAIS, Anne Carolina de Carvalho
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5702
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-5702
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-57022023-05-18T03:07:03Z A música como recurso terapêutico na intervenção junto ao idoso com demência institucionalizado Music as an occupational therapeutic resource in intervention with institutionalized elderly with dementia MORAIS, Anne Carolina de Carvalho OMURA, Kátia Maki http://lattes.cnpq.br/0445550750574287 https://orcid.org/0000-0001-5113-5317 Terapia ocupacional Demência Instituição de longa permanência para idosos Idoso Música Occupational therapy Dementia Homes for the aged Aged Music CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONAL Objectives: The present study aims to verify the benefits of the use of music in mitigating the negative effects of the institutionalization process, and to evaluate which cognitive aspects change by using music as an occupational therapeutic resource. Methods: This is a quantitative and qualitative exploratory research, such as an uncontrolled clinical trial conducted in a long­-term care facility. Participated in interventions, elderly in dementia process residing in the institution. As research, tools it was used the Mini Mental State Exam. Results: The study included three institutionalized elderly, 2 women and 1 man, with an average age of 82.3 years (SD = 8.2, range = 72­92), with 0 to 3 years of schooling according to the Mini. Mental State Examination (MMSE) and all participants mentioned enjoying listening to music. All three participants scored below the MMSE cutoff point, indicating cognitive impairment. This test was applied twice, the first during the initial assessment, and the second after intervention with music. The elderly maintained or performed better in MMSE items after the music intervention. Conclusion: This study suggests that music may have positive effects on some cognitive aspects of institutionalized elderly with dementia, especially regarding temporal, spatial orientation, short-­term memory, and language. In addition, participants were more communicative and interactive. Objetivos: O presente estudo tem o objetivo de verificar os benefícios do uso da música na atenuação dos efeitos negativos advindos do processo de institucionalização, avaliar quais aspectos cognitivos se alteram com o uso da música como recurso terapêutico. Métodos: Pesquisa de caráter quanti-­qualitativo, exploratório, do tipo ensaio clínico não controlado realizado em uma Instituição de Longa Permanência. Participaram das intervenções, idosos em processo demencial que residiam na Instituição. Como instrumento da pesquisa foi utilizado o Mini Exame do Estado Mental. Resultados: Participaram do estudo, três idosos institucionalizados, 2 mulheres e 1 homem, com idade média de 82,3 anos (DP = 8,2, intervalo = 72­92), com escolaridade de 0 a 3 anos de acordo com o Mini Exame do Estado Mental (MEEM), e todos mencionaram gostar de escutar música. Os três participantes obtiveram pontuação inferior ao ponto de corte do MEEM, indicando comprometimento cognitivo. Este teste foi aplicado duas vezes, a primeira durante a avaliação inicial, e a segunda, depois da intervenção com música. Os idosos mantiveram ou apresentaram um melhor desempenho nos itens do MEEM após a intervenção com música. Conclusão: Este estudo sugere que a música pode ter efeitos positivos em alguns aspectos cognitivos dos idosos institucionalizados com demência, principalmente, no que concerne a orientação temporal, espacial, memória de curto prazo, e linguagem. Além disso, os participantes se mostraram mais comunicativos e interativos. 2023-05-16T12:41:18Z 2023-05-16T12:41:18Z 2019 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação MORAIS, Anne Carolina de Carvalho. A música como recurso terapêutico na intervenção junto ao idoso com demência institucionalizado. Orientadora: Kátia Maki Omura. 2019. 21 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Terapia Ocupacional) - Faculdade de Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Instituto de Ciências da Saúde, Universidade Federal do Pará, Belém, 2019. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5702. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5702 Acesso Aberto Disponível na Internet via correio eletrônico: bibsaude@ufpa.br
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Terapia ocupacional
Demência
Instituição de longa permanência para idosos
Idoso
Música
Occupational therapy
Dementia
Homes for the aged
Aged
Music
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONAL
spellingShingle Terapia ocupacional
Demência
Instituição de longa permanência para idosos
Idoso
Música
Occupational therapy
Dementia
Homes for the aged
Aged
Music
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONAL
MORAIS, Anne Carolina de Carvalho
A música como recurso terapêutico na intervenção junto ao idoso com demência institucionalizado
topic_facet Terapia ocupacional
Demência
Instituição de longa permanência para idosos
Idoso
Música
Occupational therapy
Dementia
Homes for the aged
Aged
Music
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONAL
description Objectives: The present study aims to verify the benefits of the use of music in mitigating the negative effects of the institutionalization process, and to evaluate which cognitive aspects change by using music as an occupational therapeutic resource. Methods: This is a quantitative and qualitative exploratory research, such as an uncontrolled clinical trial conducted in a long­-term care facility. Participated in interventions, elderly in dementia process residing in the institution. As research, tools it was used the Mini Mental State Exam. Results: The study included three institutionalized elderly, 2 women and 1 man, with an average age of 82.3 years (SD = 8.2, range = 72­92), with 0 to 3 years of schooling according to the Mini. Mental State Examination (MMSE) and all participants mentioned enjoying listening to music. All three participants scored below the MMSE cutoff point, indicating cognitive impairment. This test was applied twice, the first during the initial assessment, and the second after intervention with music. The elderly maintained or performed better in MMSE items after the music intervention. Conclusion: This study suggests that music may have positive effects on some cognitive aspects of institutionalized elderly with dementia, especially regarding temporal, spatial orientation, short-­term memory, and language. In addition, participants were more communicative and interactive.
author_additional OMURA, Kátia Maki
author_additionalStr OMURA, Kátia Maki
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author MORAIS, Anne Carolina de Carvalho
title A música como recurso terapêutico na intervenção junto ao idoso com demência institucionalizado
title_short A música como recurso terapêutico na intervenção junto ao idoso com demência institucionalizado
title_full A música como recurso terapêutico na intervenção junto ao idoso com demência institucionalizado
title_fullStr A música como recurso terapêutico na intervenção junto ao idoso com demência institucionalizado
title_full_unstemmed A música como recurso terapêutico na intervenção junto ao idoso com demência institucionalizado
title_sort música como recurso terapêutico na intervenção junto ao idoso com demência institucionalizado
publishDate 2023
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5702
_version_ 1787155524204101632
score 11.753735