/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Educação financeira: uma revisão sistemática da literatura
The present study presents the importance of working with financial education and especially with financial indexes in the school environment. The general objective is to map the discussions on financial education in accounting sciences from 2018 to 2022 in the repositories of the Federal University...
Autor principal: | SANTOS, Débora Correa dos |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5936 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-5936 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-59362023-08-08T03:05:24Z Educação financeira: uma revisão sistemática da literatura SANTOS, Débora Correa dos BARROS, Osvaldo dos Santos http://lattes.cnpq.br/8886478452699437 Educação financeira Matemática Revisão sistemática Financial education Mathematics Systematic review CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA The present study presents the importance of working with financial education and especially with financial indexes in the school environment. The general objective is to map the discussions on financial education in accounting sciences from 2018 to 2022 in the repositories of the Federal University of Rio de Janeiro - UFRJ and Federal University of Pará - UFPA. The theoretical framework has the support of (SILVA, 2016), (BARRETO, 2019; COELHO, 2016), (AZEREDO; URIAS; CABRAL, 2018). In the Methodological field, the systematic review technique was used to carry out the descriptive research, which had a primarily qualitative approach. 10 articles are included in the systematic evaluation of the literature after applying the exclusion criteria of direct and clear language, five from each institution analyzed. Ultimately, financial education stems from the knowledge that it is essential for people to become more aware of the opportunities and risks associated with each circumstance, in the sense that they can have a fuller financial education and, consequently, better allocate their financial resources. in order to provide a better quality of life for you. The proposal for a study of this nature contributes to the academic community and the mapping of national scientific production, which can serve as a guide for anyone looking for research material for studies on financial education. O presente estudo apresenta a importância de se trabalhar com a educação financeira e em especial com indexadores financeiros no âmbito escolar. O objetivo geral consiste no mapeamento das discussões sobre a educação financeira em ciências contábeis no período de 2018 a 2022 nos repositórios da Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ e Universidade Federal do Pará – UFPA. O referencial teórico conta com o com o apoio de (SILVA, 2016), (BARRETO, 2019; COELHO, 2016), (AZEREDO; URIAS; CABRAL, 2018). No campo Metodológico utilizou-se a técnica de revisão sistemática para a realização da pesquisa descritiva, que teve abordagem prioritariamente qualitativa. 10 artigos são incluídos na avaliação sistemática da literatura após a aplicação dos critérios de exclusão de uma linguagem direta e clara, sendo cinco de cada instituição analisada. Em última análise, a educação financeira decorre do conhecimento de que é essencial que as pessoas se tornem mais conscientes das oportunidades e riscos associados a cada circunstância, no sentindo de que possam ter uma educação financeira mais plena e, consequentemente, alocar melhor seus recursos de forma a proporcionar uma melhor qualidade de vida para si. A proposta de um estudo desta natureza contribui para a comunidade acadêmica e o mapeamento da produção científica nacional, que pode servir de guia para quem busca material de pesquisa para estudos sobre educação financeira. 2023-08-07T12:24:43Z 2023-08-07T12:24:43Z 2023-05-23 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SANTOS, Débora Correa dos. Educação financeira: uma revisão sistemática da literatura. Orientador: Osvaldo dos Santos Barros. 2023. 24 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Tomé-Açu, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5936. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5936 Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Educação financeira Matemática Revisão sistemática Financial education Mathematics Systematic review CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
spellingShingle |
Educação financeira Matemática Revisão sistemática Financial education Mathematics Systematic review CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA SANTOS, Débora Correa dos Educação financeira: uma revisão sistemática da literatura |
topic_facet |
Educação financeira Matemática Revisão sistemática Financial education Mathematics Systematic review CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The present study presents the importance of working with financial education and especially with financial indexes in the school environment. The general objective is to map the discussions on financial education in accounting sciences from 2018 to 2022 in the repositories of the Federal University of Rio de Janeiro - UFRJ and Federal University of Pará - UFPA. The theoretical framework has the support of (SILVA, 2016), (BARRETO, 2019; COELHO, 2016), (AZEREDO; URIAS; CABRAL, 2018). In the Methodological field, the systematic review technique was used to carry out the descriptive research, which had a primarily qualitative approach. 10 articles are included in the systematic evaluation of the literature after applying the exclusion criteria of direct and clear language, five from each institution analyzed. Ultimately, financial education stems from the knowledge that it is essential for people to become more aware of the opportunities and risks associated with each circumstance, in the sense that they can have a fuller financial education and, consequently, better allocate their financial resources. in order to provide a better quality of life for you. The proposal for a study of this nature contributes to the academic community and the mapping of national scientific production, which can serve as a guide for anyone looking for research material for studies on financial education. |
author_additional |
BARROS, Osvaldo dos Santos |
author_additionalStr |
BARROS, Osvaldo dos Santos |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
SANTOS, Débora Correa dos |
title |
Educação financeira: uma revisão sistemática da literatura |
title_short |
Educação financeira: uma revisão sistemática da literatura |
title_full |
Educação financeira: uma revisão sistemática da literatura |
title_fullStr |
Educação financeira: uma revisão sistemática da literatura |
title_full_unstemmed |
Educação financeira: uma revisão sistemática da literatura |
title_sort |
educação financeira: uma revisão sistemática da literatura |
publishDate |
2023 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5936 |
_version_ |
1787155558711689216 |
score |
11.753896 |