/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
As contribuições da Revista Brasileira de Educação Especial para o ensino de ciências.
This work aims to investigate what has been the focus of scientific productions on science teaching for people with disabilities in the Brazilian Journal of Special Education. It is a qualitative study that addressed the periods of expansion and consolidation of the magazine. Thus, all journal publi...
Autor principal: | MACENA, Pâmila de Cássia Matos |
---|---|
Grau: | Artigo |
Publicado em: |
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6009 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6009 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-60092023-08-22T03:05:15Z As contribuições da Revista Brasileira de Educação Especial para o ensino de ciências. MACENA, Pâmila de Cássia Matos OLIVEIRA, Gláucia Caroline Silva de http://lattes.cnpq.br/5657139166717129 https://orcid.org/0000-0001-5607-5835 Educação Inclusiva Ensino de ciências Levantamento bibliográfico Inclusive Education Inclusion in science teaching Inclusive Education in science teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL This work aims to investigate what has been the focus of scientific productions on science teaching for people with disabilities in the Brazilian Journal of Special Education. It is a qualitative study that addressed the periods of expansion and consolidation of the magazine. Thus, all journal publications from 2005 onwards had their titles analyzed and thus, 20 works were selected. In general, the magazine presented an expansion of the diversity of articles in this area in the last decade and has strongly contemplated the theme that involves the teaching of physics and visual impairment and blindness. It is recommended that other themes can also be strengthened in the journal, such as teaching chemistry, geosciences, environment and sustainability. Throughout this work, it was possible to identify the low academic production on science teaching from an inclusive perspective in the Brazilian Journal of Special Education, taking into account the importance of the theme, which characterizes the need for more work in the area. Este trabalho tem por objetivo, investigar qual tem sido o foco das produções científicas do ensino de ciências para pessoas com deficiências na Revista Brasileira de Educação Especial. É um estudo de natureza qualitativa que abordou os períodos de expansão e consolidação da referida revista. Assim, todas as publicações da revista a partir de 2005 tiveram seus títulos analisados e assim, 20 trabalhos foram selecionados. De forma geral, a revista apresentou uma ampliação da diversidade de artigos nesta área na última década e apresenta fortemente contemplada pela temática que envolve o ensino de física e a deficiência visual e cegueira. Recomenda-se que outras temáticas também possam ser fortalecidas na revista como ensino de química, geociências, meio ambiente e sustentabilidade. Ao longo deste trabalho foi possível identificar a baixa produção acadêmica sobre o ensino de ciências na perspectiva inclusiva na Revista Brasileira de Educação Especial, levando em conta a importância da temática, o que caracteriza a necessidade de mais trabalhos na área. 2023-08-21T18:14:41Z 2023-08-21T18:14:41Z 2023-08-14 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo MACENA, Pâmila de Cássia Matos. As contribuições da Revista Brasileira de Educação Especial para o ensino de ciências. Orientadora: Gláucia Caroline Silva de Oliveira. 2023. 28 f. Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo. (Licenciatura em Ciências Naturais) – Faculdade de Ciências Naturais. Instituto de Estudos Costeiros, Campus Universitário de Bragança, Universidade Federal do Pará, Bragança-PA, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6009. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6009 Acesso Aberto |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Educação Inclusiva Ensino de ciências Levantamento bibliográfico Inclusive Education Inclusion in science teaching Inclusive Education in science teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL |
spellingShingle |
Educação Inclusiva Ensino de ciências Levantamento bibliográfico Inclusive Education Inclusion in science teaching Inclusive Education in science teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL MACENA, Pâmila de Cássia Matos As contribuições da Revista Brasileira de Educação Especial para o ensino de ciências. |
topic_facet |
Educação Inclusiva Ensino de ciências Levantamento bibliográfico Inclusive Education Inclusion in science teaching Inclusive Education in science teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL |
description |
This work aims to investigate what has been the focus of scientific productions on science teaching for people with disabilities in the Brazilian Journal of Special Education. It is a qualitative study that addressed the periods of expansion and consolidation of the magazine. Thus, all journal publications from 2005 onwards had their titles analyzed and thus, 20 works were selected. In general, the magazine presented an expansion of the diversity of articles in this area in the last decade and has strongly contemplated the theme that involves the teaching of physics and visual impairment and blindness. It is recommended that other themes can also be strengthened in the journal, such as teaching chemistry, geosciences, environment and sustainability. Throughout this work, it was possible to identify the low academic production on science teaching from an inclusive perspective in the Brazilian Journal of Special Education, taking into account the importance of the theme, which characterizes the need for more work in the area. |
author_additional |
OLIVEIRA, Gláucia Caroline Silva de |
author_additionalStr |
OLIVEIRA, Gláucia Caroline Silva de |
format |
Artigo |
author |
MACENA, Pâmila de Cássia Matos |
title |
As contribuições da Revista Brasileira de Educação Especial para o ensino de ciências. |
title_short |
As contribuições da Revista Brasileira de Educação Especial para o ensino de ciências. |
title_full |
As contribuições da Revista Brasileira de Educação Especial para o ensino de ciências. |
title_fullStr |
As contribuições da Revista Brasileira de Educação Especial para o ensino de ciências. |
title_full_unstemmed |
As contribuições da Revista Brasileira de Educação Especial para o ensino de ciências. |
title_sort |
as contribuições da revista brasileira de educação especial para o ensino de ciências. |
publishDate |
2023 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6009 |
_version_ |
1787155565227540480 |
score |
11.753735 |