Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Iniciação científica na graduação de medicina da universidade federal do pará: a percepção do acadêmico

Medical education is an important issue throughout the world, raising even more interest in the era of globalization. In Brazil, the discussions around medical education increased dramatically during the construction of the Unified Health System and got even more intensive after the establishm...

ver descrição completa

Autor principal: CARVALHO, Deyvid Brian Cavalcante Carlos de
Outros Autores: CARVALHO, Rodrigo Cavalcante Carlos de
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6076
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6076
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-60762023-08-31T03:05:56Z Iniciação científica na graduação de medicina da universidade federal do pará: a percepção do acadêmico CARVALHO, Deyvid Brian Cavalcante Carlos de CARVALHO, Rodrigo Cavalcante Carlos de AMORIM, Paulo Roberto Alves de http://lattes.cnpq.br/9016377417917097 Educação médica Estudantes de medicina Programas de iniciação científica Escolas médicas Ensino médico Medicina Medical education Medical students Research training programs Medicine schools Medical teaching Medicine CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINA Medical education is an important issue throughout the world, raising even more interest in the era of globalization. In Brazil, the discussions around medical education increased dramatically during the construction of the Unified Health System and got even more intensive after the establishment of the National Curricular Guidelines. However, very little is known about possible relations and mutual influences between medical education and scientific research. In the 2007 edition of the National Examination of Student Performance — ENADE 2007, 30.7% of the students from medical schools had not participated in Scientific Initiation activities (a program of research activities for undergraduate students) during their courses, 31% had no opinion, 39% of them had participated in such activities and 12% had done so informally. For 10.9% of the students there were no Scientific Initiation activities available and 6.5% reported the existence of such activities however on an extra curricular basis. It is noteworthy that in 2003 only 20.9% of the students reported that joining these research activities was important for their medical education while 30.7% of them reported not participating in research activities In the present study we investigated the availability of Scientific Initiation activities in the course of sixth year medical students from Universidade Federal do Pará in Brazil. Special attention was paid to the reasons for enrolling or not in the program. Even with an increased participation of students in the program we identified a great number of reasons why students did not participate although 90% of them consider that participation in the program should be mandatory for medical students in general. A educação médica interessa e repercute em todo o mundo e de forma cada vez mais acentuada, em função da globalização. No Brasil, essa discussão, intensificada com o processo de construção do SUS, foi ampliada a partir das Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina, mas pouco se discute sobre ensino médico e pesquisas. No Enade 2007, 39% dos alunos informaram iniciação científica regulamentar em seu curso; 12% declararam existir sem regulamentação e 6,5% informaram a existência de iniciação científica sem integralização curricular; 10,9% disseram que não é oferecida e 31% não souberam opinar. No último Provão, 20,9% dos alunos responderam que a participação em iniciação científica contribuiu para sua formação e 30,7% declararam não ter participado desse tipo de programa. Este estudo verificou junto aos estudantes do sexto ano de Medicina da Universidade Federal do Pará, a existência de iniciação científica em seus cursos, a participação ou não nessas atividades e os possíveis motivos para a não participação ou sua inexistência. Mesmo sendo crescente o número de alunos de graduação em iniciação científica, ainda são muitas as razões para a não realização ou não participação dos alunos. Mais de 90% dos alunos defendem a obrigatoriedade da iniciação científica na graduação médica, e a falta de estímulo institucional foi apontada como a principal causa da não participação em atividades de pesquisa, fato que coincide com estudos anteriores realizados em outras instituições. 2023-08-30T14:55:32Z 2023-08-30T14:55:32Z 2011 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação CARVALHO, Deyvid Brian Cavalcante Carlos de; CARVALHO, Rodrigo Cavalcante Carlos de. Iniciação Científica na Graduação de Medicina da Universidade Federal do Pará: a percepção do acadêmico. Orientador: Paulo Roberto Alves de Amorim. 2011. 77 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Medicina)-Faculdade de Medicina, Instituto de Ciências da Saúde, Universidade Federal do Pará, Belém, 2011. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6076 . Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6076 Acesso Aberto 1 CD ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Educação médica
Estudantes de medicina
Programas de iniciação científica
Escolas médicas
Ensino médico
Medicina
Medical education
Medical students
Research training programs
Medicine schools
Medical teaching
Medicine
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINA
spellingShingle Educação médica
Estudantes de medicina
Programas de iniciação científica
Escolas médicas
Ensino médico
Medicina
Medical education
Medical students
Research training programs
Medicine schools
Medical teaching
Medicine
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINA
CARVALHO, Deyvid Brian Cavalcante Carlos de
Iniciação científica na graduação de medicina da universidade federal do pará: a percepção do acadêmico
topic_facet Educação médica
Estudantes de medicina
Programas de iniciação científica
Escolas médicas
Ensino médico
Medicina
Medical education
Medical students
Research training programs
Medicine schools
Medical teaching
Medicine
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINA
description Medical education is an important issue throughout the world, raising even more interest in the era of globalization. In Brazil, the discussions around medical education increased dramatically during the construction of the Unified Health System and got even more intensive after the establishment of the National Curricular Guidelines. However, very little is known about possible relations and mutual influences between medical education and scientific research. In the 2007 edition of the National Examination of Student Performance — ENADE 2007, 30.7% of the students from medical schools had not participated in Scientific Initiation activities (a program of research activities for undergraduate students) during their courses, 31% had no opinion, 39% of them had participated in such activities and 12% had done so informally. For 10.9% of the students there were no Scientific Initiation activities available and 6.5% reported the existence of such activities however on an extra curricular basis. It is noteworthy that in 2003 only 20.9% of the students reported that joining these research activities was important for their medical education while 30.7% of them reported not participating in research activities In the present study we investigated the availability of Scientific Initiation activities in the course of sixth year medical students from Universidade Federal do Pará in Brazil. Special attention was paid to the reasons for enrolling or not in the program. Even with an increased participation of students in the program we identified a great number of reasons why students did not participate although 90% of them consider that participation in the program should be mandatory for medical students in general.
author_additional AMORIM, Paulo Roberto Alves de
author_additionalStr AMORIM, Paulo Roberto Alves de
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author CARVALHO, Deyvid Brian Cavalcante Carlos de
author2 CARVALHO, Rodrigo Cavalcante Carlos de
author2Str CARVALHO, Rodrigo Cavalcante Carlos de
title Iniciação científica na graduação de medicina da universidade federal do pará: a percepção do acadêmico
title_short Iniciação científica na graduação de medicina da universidade federal do pará: a percepção do acadêmico
title_full Iniciação científica na graduação de medicina da universidade federal do pará: a percepção do acadêmico
title_fullStr Iniciação científica na graduação de medicina da universidade federal do pará: a percepção do acadêmico
title_full_unstemmed Iniciação científica na graduação de medicina da universidade federal do pará: a percepção do acadêmico
title_sort iniciação científica na graduação de medicina da universidade federal do pará: a percepção do acadêmico
publishDate 2023
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6076
_version_ 1787238429801578496
score 11.755432