Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Peer Instruction para a aprendizagem de estática de um ponto material.

In this paper, we apply the Peer Instruction (Peer Instruction) methodology, in the implementation of understanding the content of One-Point Static Material, developed in a first-year high school class, in a public school in Belém. seek to obtain positive results, in search of a better understanding...

ver descrição completa

Autor principal: MONTEIRO, Hugo Nogueira
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6323
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6323
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-63232024-02-09T12:53:33Z Peer Instruction para a aprendizagem de estática de um ponto material. MONTEIRO, Hugo Nogueira SILVA NETO, Manoel Januário da http://lattes.cnpq.br/7869069020062706 Adequação do ensino de física Estática Aprendizagem significativa Instrução por pares Plickers Adequacy of physics teaching Static Meaningful learning Peer Instruction CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA In this paper, we apply the Peer Instruction (Peer Instruction) methodology, in the implementation of understanding the content of One-Point Static Material, developed in a first-year high school class, in a public school in Belém. seek to obtain positive results, in search of a better understanding of the students, in which they demonstrated difficulty in understanding a certain subject previously addressed. For this, an experiment was developed, which allowed the more detailed approach of the subject and the proof of the physical concepts present in the textbooks, besides holding the class attention, very important factor for a very cautious explanation, allowed the interaction of the students and the curiosity to see in practice the particular theme in question. For data collection, in order to verify the performance of each student, before and after the experiment, we used the Plickers application, available for smartphones and tablets, which allows us to perform the voting system of the alternatives present in the conceptual test questions., designed for student evaluation. In this vote, the percentage of students' hits is verified, if it is between 30% and 70%, the peer instruction methodology is applied, where the teacher asks to form small groups or pairs, preferably with colleagues who have chosen different alternatives and In this way, it allows the interaction between the students having debates in the classroom about the questions presented in the conceptual test, in order to make the second vote. Neste trabalho, aplicamos a metodologia Peer Instruction (instrução por pares), na implementação de compreender o conteúdo de estática de um ponto material, desenvolvida em uma turma de 1° ano integral no ensino médio, numa escola pública de Belém. O objetivo principal foi procurar obter resultados positivos, em busca do melhor entendimento dos alunos, na qual demonstrassem ter dificuldade em compreender determinado assunto abordado anteriormente. Para isso, foi desenvolvido um experimento, onde possibilitou a abordagem mais detalhada do assunto e a comprovação dos conceitos físicos presente nos livros didáticos, além de prender a atenção da turma, fator muito importante para uma explicação bem cautelosa, permitiu a interação dos alunos e a curiosidade de ver acontecer na prática o determinado tema em questão. Para a coleta de dados, a fim de verificar o desempenho de cada aluno, antes e depois do experimento, foi utilizado o aplicativo Plickers, disponível para smartphones e tablets, onde nos possibilita realizar o sistema de votação das alternativas presentes nas questões do teste conceitual, elaborado para a avaliação dos estudantes. Nessa votação, verifica-se o percentual de acertos dos alunos, caso fique entre 30% e 70%, é aplicada a metodologia Peer Instruction, onde o professor pede para formar pequenos grupos ou duplas, de preferência com colegas que tenham escolhido alternativas diferentes e dessa maneira, permite a interação entre os estudantes realizando debates na sala de aula a respeito das questões apresentadas no teste conceitual, para enfim fazer a segunda votação. 2023-11-14T11:52:06Z 2023-11-14T11:52:06Z 2019-12-12 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação MONTEIRO, Hugo Nogueira. Peer Instruction para a aprendizagem de estática de um ponto material. Orientador: Manoel Januário da Silva Neto. 2019. 51 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) – Faculdade de Física, Instituto de Ciências Exatas e Naturais, Universidade Federal do Pará, Belém, 2019. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6323. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6323 Acesso Aberto
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Adequação do ensino de física
Estática
Aprendizagem significativa
Instrução por pares
Plickers
Adequacy of physics teaching
Static
Meaningful learning
Peer Instruction
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
spellingShingle Adequação do ensino de física
Estática
Aprendizagem significativa
Instrução por pares
Plickers
Adequacy of physics teaching
Static
Meaningful learning
Peer Instruction
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
MONTEIRO, Hugo Nogueira
Peer Instruction para a aprendizagem de estática de um ponto material.
topic_facet Adequação do ensino de física
Estática
Aprendizagem significativa
Instrução por pares
Plickers
Adequacy of physics teaching
Static
Meaningful learning
Peer Instruction
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
description In this paper, we apply the Peer Instruction (Peer Instruction) methodology, in the implementation of understanding the content of One-Point Static Material, developed in a first-year high school class, in a public school in Belém. seek to obtain positive results, in search of a better understanding of the students, in which they demonstrated difficulty in understanding a certain subject previously addressed. For this, an experiment was developed, which allowed the more detailed approach of the subject and the proof of the physical concepts present in the textbooks, besides holding the class attention, very important factor for a very cautious explanation, allowed the interaction of the students and the curiosity to see in practice the particular theme in question. For data collection, in order to verify the performance of each student, before and after the experiment, we used the Plickers application, available for smartphones and tablets, which allows us to perform the voting system of the alternatives present in the conceptual test questions., designed for student evaluation. In this vote, the percentage of students' hits is verified, if it is between 30% and 70%, the peer instruction methodology is applied, where the teacher asks to form small groups or pairs, preferably with colleagues who have chosen different alternatives and In this way, it allows the interaction between the students having debates in the classroom about the questions presented in the conceptual test, in order to make the second vote.
author_additional SILVA NETO, Manoel Januário da
author_additionalStr SILVA NETO, Manoel Januário da
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author MONTEIRO, Hugo Nogueira
title Peer Instruction para a aprendizagem de estática de um ponto material.
title_short Peer Instruction para a aprendizagem de estática de um ponto material.
title_full Peer Instruction para a aprendizagem de estática de um ponto material.
title_fullStr Peer Instruction para a aprendizagem de estática de um ponto material.
title_full_unstemmed Peer Instruction para a aprendizagem de estática de um ponto material.
title_sort peer instruction para a aprendizagem de estática de um ponto material.
publishDate 2023
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6323
_version_ 1796836703352127488
score 11.755432