Trabalho de Curso - Graduação - Monografia

A influência do ciclo menstrual na vida escolar segundo discentes de uma escola pública estadual de Bragança (PA)

This research adopted a qualitative approach regarding the multifaceted challenges experienced by individuals who menstruate as perceived by elementary school students in their final years. The study involved data collection through conversational circles, collated via two audio recorders, the metho...

ver descrição completa

Autor principal: XAVIER, Williane da Silva
Grau: Trabalho de Curso - Graduação - Monografia
Publicado em: 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6418
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6418
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-64182025-01-22T12:46:04Z A influência do ciclo menstrual na vida escolar segundo discentes de uma escola pública estadual de Bragança (PA) XAVIER, Williane da Silva SILVA JUNIOR, Sebastião Rodrigues da http://lattes.cnpq.br/3931008488643780 Absorventes Menstruação Precariedade menstrual Menstrual pads Menstruation Menstrual precariousness CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This research adopted a qualitative approach regarding the multifaceted challenges experienced by individuals who menstruate as perceived by elementary school students in their final years. The study involved data collection through conversational circles, collated via two audio recorders, the methods ware applied right after a documentary and illustrative materials exhibition showing the various phases of the menstrual cycle, all data collection were facilitated by two mediator researchers. Seven students, comprising five individuals who menstruate and two who do not, participated in this study. Data analysis was made by transcriptions, meticulous reading, categorization, and a critical interpretative analysis of the statements arising from the conversational circles. The theoretical background for this study draws from UNFPA, UNICEF (2021), Lins, Machado, Escoura (2016), Weeks (2003), Brasil (2021), Pará (2021). The findings of our investigation revealed that the challenges faced by individuals who menstruate transcend the mere absence of sanitary products; these challenges also involve various aspects of their lives, encompassing educational, familial, social, and self-awareness. Our data revealed concerns regarding the inadequate discourse surrounding bodily changes, the insufficient infrastructure within educational institutions for the promotion of menstrual hygiene, the interpersonal and familial repercussions of menstruation, the declining age of menarche, and the students limited understanding of their own bodies. In summation, it is evident that the challenges confronted by individuals who menstruate within the school environment have a direct impact on their academic performance, inciting apprehensions, distress, and negative feelings related to menstruation, drawing attention to a fundamental issue concerning menstruation and the lack of attention within the educational environment. Esse estudo analisa os desafios enfrentados por pessoas que menstruam segundo alunos do Ensino Fundamental anos finais. A pesquisa, de abordagem qualitativa, com construção de dados a partir de uma roda de conversa gravada com o auxílio de dois gravadores de áudio e conduzida por dois pesquisadores mediadores, após a exibição de um documentário e da exposição de ilustrações com as fases do ciclo menstrual. Participaram deste estudo 7 estudantes, sendo 5 pessoas que menstruam e 2 pessoas que não menstruam. A análise de dados foi feita a partir da transcrição, leitura, categorização e análise interpretativa crítica das falas oriundas da roda de conversa. O referencial teórico baseia-se em UNFPA, Unicef (2021), Lins, Machado, Escoura (2016), Weeks (2003), Brasil (2021), Pará (2021). Os resultados indicam que os desafios enfrentados por pessoas que menstruam não se restringem apenas a falta de absorventes higiênicos; perpassam por diferentes âmbitos da vida humana, sendo eles o escolar, familiar, social e de autoconhecimento de seus corpos. Desse modo, mostram inquietações sobre a falta de diálogos acerca das mudanças do corpo humano, a falta de estrutura das instituições de ensino para a realização da higiene menstrual, como a menstruação implica em suas relações interpessoais e familiares, a diminuição da idade da menarca e a falta de conhecimento dos estudantes sobre seus próprios corpos. Conclui-se que os desafios enfrentados por pessoas que menstruam no ambiente escolar influenciam diretamente em seus desempenhos escolares, desencadeando medos, traumas e estigmas negativos acerca da menstruação, aproximando-se dos pilares norteadores da precariedade menstrual. 2023-11-27T19:24:58Z 2023-11-27T19:24:58Z 2023-10-17 Trabalho de Curso - Graduação - Monografia XAVIER, Williane da Silva. A influência do ciclo menstrual na vida escolar segundo discentes de uma escola pública estadual de Bragança (PA). Orientador: Sebastião Rodrigues da Silva Junior. 2023. 60 f. Trabalho de Curso (Graduação em Pedagogia) – Faculdade de Educação. Campus Universitário de Bragança, Universidade Federal do Pará, Bragança-PA, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6418. Acesso em: . https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6418 Acesso Aberto
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Absorventes
Menstruação
Precariedade menstrual
Menstrual pads
Menstruation
Menstrual precariousness
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Absorventes
Menstruação
Precariedade menstrual
Menstrual pads
Menstruation
Menstrual precariousness
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
XAVIER, Williane da Silva
A influência do ciclo menstrual na vida escolar segundo discentes de uma escola pública estadual de Bragança (PA)
topic_facet Absorventes
Menstruação
Precariedade menstrual
Menstrual pads
Menstruation
Menstrual precariousness
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research adopted a qualitative approach regarding the multifaceted challenges experienced by individuals who menstruate as perceived by elementary school students in their final years. The study involved data collection through conversational circles, collated via two audio recorders, the methods ware applied right after a documentary and illustrative materials exhibition showing the various phases of the menstrual cycle, all data collection were facilitated by two mediator researchers. Seven students, comprising five individuals who menstruate and two who do not, participated in this study. Data analysis was made by transcriptions, meticulous reading, categorization, and a critical interpretative analysis of the statements arising from the conversational circles. The theoretical background for this study draws from UNFPA, UNICEF (2021), Lins, Machado, Escoura (2016), Weeks (2003), Brasil (2021), Pará (2021). The findings of our investigation revealed that the challenges faced by individuals who menstruate transcend the mere absence of sanitary products; these challenges also involve various aspects of their lives, encompassing educational, familial, social, and self-awareness. Our data revealed concerns regarding the inadequate discourse surrounding bodily changes, the insufficient infrastructure within educational institutions for the promotion of menstrual hygiene, the interpersonal and familial repercussions of menstruation, the declining age of menarche, and the students limited understanding of their own bodies. In summation, it is evident that the challenges confronted by individuals who menstruate within the school environment have a direct impact on their academic performance, inciting apprehensions, distress, and negative feelings related to menstruation, drawing attention to a fundamental issue concerning menstruation and the lack of attention within the educational environment.
author_additional SILVA JUNIOR, Sebastião Rodrigues da
author_additionalStr SILVA JUNIOR, Sebastião Rodrigues da
format Trabalho de Curso - Graduação - Monografia
author XAVIER, Williane da Silva
title A influência do ciclo menstrual na vida escolar segundo discentes de uma escola pública estadual de Bragança (PA)
title_short A influência do ciclo menstrual na vida escolar segundo discentes de uma escola pública estadual de Bragança (PA)
title_full A influência do ciclo menstrual na vida escolar segundo discentes de uma escola pública estadual de Bragança (PA)
title_fullStr A influência do ciclo menstrual na vida escolar segundo discentes de uma escola pública estadual de Bragança (PA)
title_full_unstemmed A influência do ciclo menstrual na vida escolar segundo discentes de uma escola pública estadual de Bragança (PA)
title_sort influência do ciclo menstrual na vida escolar segundo discentes de uma escola pública estadual de bragança (pa)
publishDate 2023
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6418
_version_ 1829093187999760384
score 11.753735