Artigo

Formação teórico-prática do professor alfabetizador em cursos Pedagogia da UFPA

Considering the various aspects that have been emphasized in contemporary discussions about the training of literacy teachers, this research intends to analyze this training in the context of the Pedagogy courses offered by the Federal University of Pará (UFPA) in the different campuses located in t...

ver descrição completa

Autor principal: SANTOS, Fernanda de Cassia Ribeiro dos
Grau: Artigo
Publicado em: 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6420
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6420
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-64202023-11-28T03:06:40Z Formação teórico-prática do professor alfabetizador em cursos Pedagogia da UFPA SANTOS, Fernanda de Cassia Ribeiro dos CARDOSO, Maria Gorete Rodrigues http://lattes.cnpq.br/2012685775215935 Professor alfabetizador Formação inicial Curso de Pedagogia Alfabetização Letramento Literacy teacher Initial formation Pedagogy Course Literacy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Considering the various aspects that have been emphasized in contemporary discussions about the training of literacy teachers, this research intends to analyze this training in the context of the Pedagogy courses offered by the Federal University of Pará (UFPA) in the different campuses located in the countryside. from the state of Pará. The general objective is to analyze the responses that the Pedagogical Projects of the Courses (PPCs) have given to the new requirements placed on the initial training of literacy teachers in view of the resizing of literacy understood as a broad, complex and multifaceted process of literacy. The research has a qualitative approach and uses methodological procedures typical of bibliographical, documentary and field research for the constitution of data. With regard to bibliographical research, the study was referenced in the following authors: Moraes (2012); Blacksmith (1996); Blacksmith and Teberosky (1986); Kleiman (2008; 1995); Soares (2003; 2004; 2009; 2010); Rua (1984), among others. The collection of documentary data was carried out on the websites of the different academic units/subunits of UFPA and followed the curricular components related to literacy and literacy, which make up the curricular matrix of the Pedagogy PPCs. In addition, an electronic questionnaire was applied to the directors of the courses in question in order to know the perceptions of these subjects about the problem addressed. The results reveal the existence of a very limited number of disciplines dedicated to literacy and literacy studies within the scope of PPCs, in addition to the absence of components that focus on multiliteracies. The directors emphasize the need to update the PPCs, incorporating contemporary concepts and approaches that broaden the perspectives of studies on literacy, as well as creating collaborative partnerships with educational networks, in order to improve the training of licensees. Considerando os variados aspectos que vêm sendo enfatizados nas discussões contemporâneas sobre a formação do professor alfabetizador, esta pesquisa intenciona analisar essa formação no contexto dos cursos de Pedagogia ofertados pela Universidade Federal do Pará (UFPA), nos diferentes campi situados no interior do estado do Pará. O objetivo geral é analisar as respostas que os Projetos Pedagógicos dos Cursos (PPCs) têm dado às novas exigências colocadas à formação inicial dos professores alfabetizadores frente ao redimensionamento da alfabetização compreendida como um amplo, complexo, multifacetado processo de letramento. A pesquisa é de abordagem qualitativa e se utiliza de procedimentos metodológicos próprios das pesquisas bibliográfica, documental e de campo para a constituição dos dados. No que se refere à pesquisa bibliográfica, o estudo se referenciou nos seguintes autores: Moraes (2012); Ferreiro (1996); Ferreiro e Teberosky (1986); Kleiman (2008; 1995); Soares (2003; 2004; 2009; 2010); Street (1984), entre outros. A coleta dos dados documentais foi realizada nos sites das diferentes unidades/subunidades acadêmicas da UFPA e se ateve aos componentes curriculares relacionados ao tema da alfabetização e letramento, que compõem a matriz curricular dos PPCs de Pedagogia. Além disso, foi aplicado um questionário eletrônico aos dirigentes dos cursos em tela para conhecer as percepções desses sujeitos sobre o problema abordado. Os resultados revelam a existência de um número bastante limitado de disciplinas dedicadas aos estudos da alfabetização e do letramento no âmbito dos PPCs, além da ausência de componentes que focalizem os multiletramentos. Os dirigentes enfatizam a necessidade de atualizar os PPCs incorporando novas concepções e abordagens contemporâneas que ampliam as perspectivas dos estudos da alfabetização e dos letramentos, bem como, criar parcerias colaborativas com as redes de ensino, de modo a aprimorar a formação dos graduandos. 2023-11-27T20:18:28Z 2023-11-27T20:18:28Z 2023-10-30 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo SANTOS, Fernanda de Cassia Ribeiro dos. Formação teórico-prática do professor alfabetizador em cursos Pedagogia da UFPA. Orientadora: Maria Gorete Rodrigues Cardoso. 2023. 32 f. Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo (Graduação em Pedagogia) – Faculdade de Educação. Campus Universitário de Bragança, Universidade Federal do Pará, Bragança-PA, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6420. Acesso em: . https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6420 Acesso Aberto
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Professor alfabetizador
Formação inicial
Curso de Pedagogia
Alfabetização
Letramento
Literacy teacher
Initial formation
Pedagogy Course
Literacy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Professor alfabetizador
Formação inicial
Curso de Pedagogia
Alfabetização
Letramento
Literacy teacher
Initial formation
Pedagogy Course
Literacy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
SANTOS, Fernanda de Cassia Ribeiro dos
Formação teórico-prática do professor alfabetizador em cursos Pedagogia da UFPA
topic_facet Professor alfabetizador
Formação inicial
Curso de Pedagogia
Alfabetização
Letramento
Literacy teacher
Initial formation
Pedagogy Course
Literacy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description Considering the various aspects that have been emphasized in contemporary discussions about the training of literacy teachers, this research intends to analyze this training in the context of the Pedagogy courses offered by the Federal University of Pará (UFPA) in the different campuses located in the countryside. from the state of Pará. The general objective is to analyze the responses that the Pedagogical Projects of the Courses (PPCs) have given to the new requirements placed on the initial training of literacy teachers in view of the resizing of literacy understood as a broad, complex and multifaceted process of literacy. The research has a qualitative approach and uses methodological procedures typical of bibliographical, documentary and field research for the constitution of data. With regard to bibliographical research, the study was referenced in the following authors: Moraes (2012); Blacksmith (1996); Blacksmith and Teberosky (1986); Kleiman (2008; 1995); Soares (2003; 2004; 2009; 2010); Rua (1984), among others. The collection of documentary data was carried out on the websites of the different academic units/subunits of UFPA and followed the curricular components related to literacy and literacy, which make up the curricular matrix of the Pedagogy PPCs. In addition, an electronic questionnaire was applied to the directors of the courses in question in order to know the perceptions of these subjects about the problem addressed. The results reveal the existence of a very limited number of disciplines dedicated to literacy and literacy studies within the scope of PPCs, in addition to the absence of components that focus on multiliteracies. The directors emphasize the need to update the PPCs, incorporating contemporary concepts and approaches that broaden the perspectives of studies on literacy, as well as creating collaborative partnerships with educational networks, in order to improve the training of licensees.
author_additional CARDOSO, Maria Gorete Rodrigues
author_additionalStr CARDOSO, Maria Gorete Rodrigues
format Artigo
author SANTOS, Fernanda de Cassia Ribeiro dos
title Formação teórico-prática do professor alfabetizador em cursos Pedagogia da UFPA
title_short Formação teórico-prática do professor alfabetizador em cursos Pedagogia da UFPA
title_full Formação teórico-prática do professor alfabetizador em cursos Pedagogia da UFPA
title_fullStr Formação teórico-prática do professor alfabetizador em cursos Pedagogia da UFPA
title_full_unstemmed Formação teórico-prática do professor alfabetizador em cursos Pedagogia da UFPA
title_sort formação teórico-prática do professor alfabetizador em cursos pedagogia da ufpa
publishDate 2023
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6420
_version_ 1787238526886084608
score 11.653393