/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Clube de leitura Tertúlias do Grão Pará na pandemia: uma vivência na EMEF Novo Tauari
This work presents the process of implementing a reading club during the pandemic period, as a space for training readers, in view of the legitimate encounter between the reader and the reading of children's literature in a municipal school in Ananindeua-PA. The aim was to promote the democratizatio...
Autor principal: | TEIXEIRA, Débora Thaissa Monteiro |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6566 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6566 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-65662024-01-25T03:07:08Z Clube de leitura Tertúlias do Grão Pará na pandemia: uma vivência na EMEF Novo Tauari TEIXEIRA, Débora Thaissa Monteiro LUCIO, Elizabeth Orofino http://lattes.cnpq.br/9802121543478378 https://orcid.org/0000-0002-3446-5530 Literatura infantil Children's literature Alfabetização Literacy Pandemia Pandemic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA CNPQ::OUTROS::CIENCIAS This work presents the process of implementing a reading club during the pandemic period, as a space for training readers, in view of the legitimate encounter between the reader and the reading of children's literature in a municipal school in Ananindeua-PA. The aim was to promote the democratization of children's literature books and train literary readers. The project was developed based on studies on the origin of the reader and the reader community, developed by Lucio (2017). Following the perspective of the training research methodology, under the guidance of studies by Bortolin (2014); Candido (2011); Compagnon (2009); Curia (2012); Freitas (2007); Lucio (2017) and Santos (2014). Allying with the contributions of the discursive perspective discussed by Smolka (2012), also seeking to systematize actions that allow the fruition of the literary text discussed by Abramovich (1997), who acts directly in the literacy processes. The analysis of the results allows us to conclude that, despite the challenges, the actions of the reading club provided the training of those responsible and the children - who had no reading heritage, helping in the insertion of written culture and literacy. Este trabalho apresenta o processo de implementação de um clube de leitura durante o período pandêmico, como um espaço de formação de leitores, tendo em vista o legítimo encontro entre leitor e a leitura de literatura infantil em uma escola municipal de Ananindeua-PA. O objetivo foi promover a democratização do objeto livro de literatura infantil e formar leitores literários. O projeto foi desenvolvido com base nos estudos sobre o nascedouro do leitor e da comunidade leitora, desenvolvidos por Lucio (2017). Seguindo a perspectiva da metodologia da pesquisa formação, sob a orientação de estudos de Bortolin (2014); Candido (2011); Compagnon (2009); Curia (2012); Freitas (2007); Lucio (2017) e Santos (2014). Aliando-se às contribuições da perspectiva discursiva discutidas por Smolka (2012), buscando também sistematizar ações que possibilitam a fruição do texto literário discutido por Abramovich (1997), que atua diretamente nos processos de alfabetização. A análise dos resultados permite-nos concluir que, apesar dos desafios, as ações do clube de leitura proporcionaram a formação dos responsáveis e das crianças - que não tinham heranças de leitura, auxiliando na inserção da cultura escrita e alfabetização. 2024-01-24T14:26:56Z 2024-01-24T14:26:56Z 2022-12-14 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação TEIXEIRA, Débora Thaissa Monteiro. Clube de leitura Tertúlias do Grão Pará na pandemia: uma vivência na EMEF Novo Tauari. Orientadora: Profa. Dra. Elizabeth Orofino Lucio. 2022. 149 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Integrada em Educação em Ciências, Matemáticas e Linguagens) – Faculdade de Educação Matemática e Científica, Instituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará, Belém, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6566. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6566 Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Literatura infantil Children's literature Alfabetização Literacy Pandemia Pandemic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA CNPQ::OUTROS::CIENCIAS |
spellingShingle |
Literatura infantil Children's literature Alfabetização Literacy Pandemia Pandemic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA CNPQ::OUTROS::CIENCIAS TEIXEIRA, Débora Thaissa Monteiro Clube de leitura Tertúlias do Grão Pará na pandemia: uma vivência na EMEF Novo Tauari |
topic_facet |
Literatura infantil Children's literature Alfabetização Literacy Pandemia Pandemic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA CNPQ::OUTROS::CIENCIAS |
description |
This work presents the process of implementing a reading club during the pandemic period, as a space for training readers, in view of the legitimate encounter between the reader and the reading of children's literature in a municipal school in Ananindeua-PA. The aim was to promote the democratization of children's literature books and train literary readers. The project was developed based on studies on the origin of the reader and the reader community, developed by Lucio (2017). Following the perspective of the training research methodology, under the guidance of studies by Bortolin (2014); Candido (2011); Compagnon (2009); Curia (2012); Freitas (2007); Lucio (2017) and Santos (2014). Allying with the contributions of the discursive perspective discussed by Smolka (2012), also seeking to systematize actions that allow the fruition of the literary text discussed by Abramovich (1997), who acts directly in the literacy processes. The analysis of the results allows us to conclude that, despite the challenges, the actions of the reading club provided the training of those responsible and the children - who had no reading heritage, helping in the insertion of written culture and literacy. |
author_additional |
LUCIO, Elizabeth Orofino |
author_additionalStr |
LUCIO, Elizabeth Orofino |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
TEIXEIRA, Débora Thaissa Monteiro |
title |
Clube de leitura Tertúlias do Grão Pará na pandemia: uma vivência na EMEF Novo Tauari |
title_short |
Clube de leitura Tertúlias do Grão Pará na pandemia: uma vivência na EMEF Novo Tauari |
title_full |
Clube de leitura Tertúlias do Grão Pará na pandemia: uma vivência na EMEF Novo Tauari |
title_fullStr |
Clube de leitura Tertúlias do Grão Pará na pandemia: uma vivência na EMEF Novo Tauari |
title_full_unstemmed |
Clube de leitura Tertúlias do Grão Pará na pandemia: uma vivência na EMEF Novo Tauari |
title_sort |
clube de leitura tertúlias do grão pará na pandemia: uma vivência na emef novo tauari |
publishDate |
2024 |
url |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6566 |
_version_ |
1796836713575743488 |
score |
11.753735 |