Artigo

Benefícios de uma aula sobre prismas com a utilização de palitos e jujubas

This study aimed to verify the effectiveness of a class applied to 1st B high school students at E.E.E.F.M Professor Leonardo Negrão on triangular and quadrangular prisms based on their constructions using jelly beans to represent the vertices and toothpicks (tooth and barbecue) to represent the edg...

ver descrição completa

Autor principal: FERNANDES, David Lucas Gomes Leão
Outros Autores: PINHEIRO, Roberto Vinícius Pinheiro
Grau: Artigo
Publicado em: 2024
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6602
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6602
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-66022024-10-31T13:19:52Z Benefícios de uma aula sobre prismas com a utilização de palitos e jujubas FERNANDES, David Lucas Gomes Leão PINHEIRO, Roberto Vinícius Pinheiro CORRÊA, Genivaldo dos Passos http://lattes.cnpq.br/6321452953013620 CARDOSO, Maria Nilzete Barreto Materiais didaticos manipuláveis (mdms) Prismas Matemática Categorias Manipulable teaching materials (mdms) Prismes Mathematics Categories CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA This study aimed to verify the effectiveness of a class applied to 1st B high school students at E.E.E.F.M Professor Leonardo Negrão on triangular and quadrangular prisms based on their constructions using jelly beans to represent the vertices and toothpicks (tooth and barbecue) to represent the edges. For the theoretical framework, the ideas of Torrione (2004), Lorenzato (2003) and (2006) were brought, among others who defend the use of Manipulable Didactic Materials (MDMs) in the classroom. The data were collected using the participant observation method and the cell phone camera to respond to two indicators that guided the research, the first being called 'Class efficiency from the authors' point of view' and the second called 'Class efficiency from the authors' point of view'. of students', where the latter was asked for students to write their opinions on this pedagogical approach used in their notebook. As a result of these indicators, it was possible to observe that the students were interested in learning about triangular and quadrangular prisms such as the use of jelly beans and toothpicks, they remained concentrated during the explanation and built their prisms quickly. Therefore, with the application of this experiment, the present authors infer that using MDMs in teaching mathematics is a valid and efficient pedagogical approach, which should be implemented in teaching. Este estudo objetivou verificar a eficácia de uma aula aplicada para os alunos do 1° B do Ensino Médio da E.E.E.F.M Professor Leonardo Negrão sobre prismas triangulares e quadrangulares a partir de suas construções utilizando jujubas para representar os vértices e palitos de (dente e churrasco) para representar as arestas. Para o arcabouço teórico, foi trazido as ideias de Torrione (2004), Lorenzato (2003) e (2006), dentre outros que defendem o uso de Materiais Didáticos Manipuláveis (MDMs) em sala de aula. Os dados foram coletados utilizando o método da observação participante e a câmera do celular para responder a dois indicativos que nortearam a pesquisa, sendo o primeiro denominado de ‘Eficiência da aula na visão dos autores’ e o segundo intitulado de ‘Eficiência da aula na visão dos alunos’, onde esta última foi solicitado para que os alunos escrevessem em seu caderno suas opiniões sobre essa abordagem pedagógica utilizada. Como resultados desses indicadores foi possível observar que os alunos sentiram interesse em aprender sobre prismas triangulares e quadrangulares como uso de jujubas e palitos, os mesmos se ficaram concentrados durante a explicação e construíram seus prismas com rapidez. Destarte, com a aplicação desse experimento nós presentes autores inferimos que utilizar MDMs no ensino de matemática é uma abordagem pedagógica válida e eficiente, onde a mesma deve ser implantada no ensino. 2024-01-30T12:59:37Z 2024-01-30T12:59:37Z 2023-12-21 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo FERNANDES, David Lucas Gomes Leão; PINHEIRO, Roberto Vinícius Pinheiro. Benefícios de uma aula sobre prismas com a utilização de palitos e jujubas. Orientador: Genivaldo dos Passos Corrêa. 2023. 14 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6602. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6602 Acesso Aberto Disponível na internet via correio eletrônico: bibabaetetuba@ufpa.br
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Materiais didaticos manipuláveis (mdms)
Prismas
Matemática
Categorias
Manipulable teaching materials (mdms)
Prismes
Mathematics
Categories
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
spellingShingle Materiais didaticos manipuláveis (mdms)
Prismas
Matemática
Categorias
Manipulable teaching materials (mdms)
Prismes
Mathematics
Categories
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
FERNANDES, David Lucas Gomes Leão
Benefícios de uma aula sobre prismas com a utilização de palitos e jujubas
topic_facet Materiais didaticos manipuláveis (mdms)
Prismas
Matemática
Categorias
Manipulable teaching materials (mdms)
Prismes
Mathematics
Categories
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
description This study aimed to verify the effectiveness of a class applied to 1st B high school students at E.E.E.F.M Professor Leonardo Negrão on triangular and quadrangular prisms based on their constructions using jelly beans to represent the vertices and toothpicks (tooth and barbecue) to represent the edges. For the theoretical framework, the ideas of Torrione (2004), Lorenzato (2003) and (2006) were brought, among others who defend the use of Manipulable Didactic Materials (MDMs) in the classroom. The data were collected using the participant observation method and the cell phone camera to respond to two indicators that guided the research, the first being called 'Class efficiency from the authors' point of view' and the second called 'Class efficiency from the authors' point of view'. of students', where the latter was asked for students to write their opinions on this pedagogical approach used in their notebook. As a result of these indicators, it was possible to observe that the students were interested in learning about triangular and quadrangular prisms such as the use of jelly beans and toothpicks, they remained concentrated during the explanation and built their prisms quickly. Therefore, with the application of this experiment, the present authors infer that using MDMs in teaching mathematics is a valid and efficient pedagogical approach, which should be implemented in teaching.
author_additional CORRÊA, Genivaldo dos Passos
author_additionalStr CORRÊA, Genivaldo dos Passos
format Artigo
author FERNANDES, David Lucas Gomes Leão
author2 PINHEIRO, Roberto Vinícius Pinheiro
author2Str PINHEIRO, Roberto Vinícius Pinheiro
title Benefícios de uma aula sobre prismas com a utilização de palitos e jujubas
title_short Benefícios de uma aula sobre prismas com a utilização de palitos e jujubas
title_full Benefícios de uma aula sobre prismas com a utilização de palitos e jujubas
title_fullStr Benefícios de uma aula sobre prismas com a utilização de palitos e jujubas
title_full_unstemmed Benefícios de uma aula sobre prismas com a utilização de palitos e jujubas
title_sort benefícios de uma aula sobre prismas com a utilização de palitos e jujubas
publishDate 2024
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6602
_version_ 1829093028597334016
score 11.753896