Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

A pausa como fluência na fala de jovens bilíngues japonês/português do município de Tomé-Açu

This study has as main objective to investigate the prosodic phenomenon related to the fluency in the discursive planning of bilingual speakers. Specifically, to analyze the time and duration of the silent pause in the oral discourse of japanese descendants (sanseis) living in the municipality of To...

ver descrição completa

Autor principal: SILVA, Joyce Moraes da
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2024
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6641
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6641
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-66412024-01-31T03:05:03Z A pausa como fluência na fala de jovens bilíngues japonês/português do município de Tomé-Açu SILVA, Joyce Moraes da CARVALHO, Francisca Maria http://lattes.cnpq.br/4675561460433167 Prosódia Pausa Segunda língua Bilíngue Prosody Pause Second language Bilingual CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA This study has as main objective to investigate the prosodic phenomenon related to the fluency in the discursive planning of bilingual speakers. Specifically, to analyze the time and duration of the silent pause in the oral discourse of japanese descendants (sanseis) living in the municipality of Tomé-Açu, Pará; to compare time and number of pauses in the oral discourse of young Japanese/Portuguese bilinguals and natives of the Portuguese language. It is assumed that young Japanese/Portuguese bilinguals would take longer and present more pauses than native Portuguese speakers. Hume (2008 apud SOARES, 2014) says that the more frequent the access to information acquired from L2, the shorter the pause time for the discursive planning, which would lead to fluent speaking. The material analyzed was composed of spontaneous interviews of the participants that narrated events lived by them. Thus, four students from elementary and middle school, two Japanese/Portuguese bilinguals and two native Portuguese speakers participated in this study. The data showed that the Japanese/Portuguese bilingual participants presented more short, long and extensive pauses than the natives of the Portuguese Language. Este estudo tem como objetivo principal investigar o fenômeno prosódico relacionado à fluência no planejamento discursivo de falantes bilíngues. Especificamente, analisar a quantidade e duração da pausa silenciosa no discurso oral dos descendentes de japonês (sanseis) residentes no município de Tomé-Açu, Pará; comparar tempo e número de pausas no discurso oral dos jovens bilíngues Japonês/Português e nativos da Língua Portuguesa. Pressupõe-se que os jovens bilíngues Japonês/Português levariam mais tempo e apresentariam maior quantidade de pausas silenciosas do que os jovens nativos da Língua Portuguesa. Hume (2008 apud SOARES, 2014) diz que quanto mais frequente é o acesso às informações adquiridas da L2, menor será o tempo de pausa para o planejamento discursivo, o que levaria à fala fluente. O material analisado foi composto de entrevistas espontâneas dos participantes que narraram eventos vividos por eles. Assim sendo, participaram deste estudo quatro estudantes do Ensino Fundamental e Médio, sendo dois bilíngues Japonês/Português e dois nativos da Língua Portuguesa. Os dados apontaram que os participantes bilíngues Japonês/Português apresentaram maior número de pausas extensas do que os nativos da Língua Portuguesa. 2024-01-30T20:27:52Z 2024-01-30T20:27:52Z 2018-05-21 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SILVA, Joyce Moraes da. A pausa como fluência na fala de jovens bilíngues japonês/português do município de Tomé-Açu. Orientadora: Francisca Maria Carvalho. 2018. 53 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras – Língua Portuguesa) – Faculdade de Ciências da Linguagem, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Tomé-Açu, 2018. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6641. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6641 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Prosódia
Pausa
Segunda língua
Bilíngue
Prosody
Pause
Second language
Bilingual
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
spellingShingle Prosódia
Pausa
Segunda língua
Bilíngue
Prosody
Pause
Second language
Bilingual
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
SILVA, Joyce Moraes da
A pausa como fluência na fala de jovens bilíngues japonês/português do município de Tomé-Açu
topic_facet Prosódia
Pausa
Segunda língua
Bilíngue
Prosody
Pause
Second language
Bilingual
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
description This study has as main objective to investigate the prosodic phenomenon related to the fluency in the discursive planning of bilingual speakers. Specifically, to analyze the time and duration of the silent pause in the oral discourse of japanese descendants (sanseis) living in the municipality of Tomé-Açu, Pará; to compare time and number of pauses in the oral discourse of young Japanese/Portuguese bilinguals and natives of the Portuguese language. It is assumed that young Japanese/Portuguese bilinguals would take longer and present more pauses than native Portuguese speakers. Hume (2008 apud SOARES, 2014) says that the more frequent the access to information acquired from L2, the shorter the pause time for the discursive planning, which would lead to fluent speaking. The material analyzed was composed of spontaneous interviews of the participants that narrated events lived by them. Thus, four students from elementary and middle school, two Japanese/Portuguese bilinguals and two native Portuguese speakers participated in this study. The data showed that the Japanese/Portuguese bilingual participants presented more short, long and extensive pauses than the natives of the Portuguese Language.
author_additional CARVALHO, Francisca Maria
author_additionalStr CARVALHO, Francisca Maria
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author SILVA, Joyce Moraes da
title A pausa como fluência na fala de jovens bilíngues japonês/português do município de Tomé-Açu
title_short A pausa como fluência na fala de jovens bilíngues japonês/português do município de Tomé-Açu
title_full A pausa como fluência na fala de jovens bilíngues japonês/português do município de Tomé-Açu
title_fullStr A pausa como fluência na fala de jovens bilíngues japonês/português do município de Tomé-Açu
title_full_unstemmed A pausa como fluência na fala de jovens bilíngues japonês/português do município de Tomé-Açu
title_sort pausa como fluência na fala de jovens bilíngues japonês/português do município de tomé-açu
publishDate 2024
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6641
_version_ 1796836685534724096
score 11.653393