Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Linguagem e gramática no aspecto ideológico

The present work with the "theme and grammar in language ideological aspect: the state school St. Francis of Assisi." Aims to understand the teaching of grammar in English language class in high school. Since the quality of teaching of the Portuguese language has not been very satisfactory in approv...

ver descrição completa

Autor principal: VIEIRA, Claudia Correia
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2024
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6646
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6646
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-66462024-02-01T03:06:01Z Linguagem e gramática no aspecto ideológico VIEIRA, Claudia Correia CALDAS, Carlos Alberto Amorim http://lattes.cnpq.br/0956669284997521 Língua portuguesa Linguagem e Gramática Comunicação textual Ensino nas escolas Linguística Portuguese language Language and Grammar Textual communication Teaching in schools Linguistics CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA The present work with the "theme and grammar in language ideological aspect: the state school St. Francis of Assisi." Aims to understand the teaching of grammar in English language class in high school. Since the quality of teaching of the Portuguese language has not been very satisfactory in approvals (tender, vestibular, Enem) process, trying to understand this issue, was conducted a field study with the students of 1st year and 2nd year high school, the San Francisco public school, to better understand what are the methods used by the teacher to work with the teaching of grammar in the English language classroom. This work is divided for better understanding of readers into four chapters defined below in addition to an introduction to the subject. In the first chapter discusses language is ideology, which is referred to as the instrument of domination, linguistic, cultural productions, and is a language that allows us to store and transmit information. In the second chapter will be covered grammar, and portraying the difficulties to reproduce the written language to oral language. In the third chapter will address the ideological aspect, will a bordado a division classes related to social, economic and cultural aspect is the role played by the school, and ideologies within this. In the last chapter, the conclusion Labour Organisation field, with results of research that was conducted with middle school students school St. Francis of Assisi, an activity of an essay, analyze the students' productions 1st is the 2nd year, noted that students had problems relating to spelling, cohesion problems, informal registration and agreement. This work is a necessary reflection for the teacher of Portuguese pass to see grammar as something much broader than what traditionally has the grammar in our Portuguese language classes. Show that our communication is text and text can be written and oral. Comparing one to the other, one must show the specificities of each of the symbolic representation using to get to communication. O presente trabalho com o “tema linguagem e gramática no aspecto ideológico: na escola estadual São Francisco de Assis”. Tem como objetivo compreender o ensino da gramática na aula de língua portuguesa no ensino médio. Visto que, a qualidade de ensino de língua portuguesa não tem sido muito satisfatória no processo de aprovações de (concurso, vestibular, Enem ), procurando entender essa problemática, foi realizado uma pesquisa de campo, com os alunos do 1º ano e 2º ano do ensino médio, da escola estadual São Francisco, para melhor compreender quais são os métodos utilizados pelo professor para trabalhar o ensino da gramática, na aula de língua portuguesa. Este trabalho está dividido para melhor compreensão dos leitores em quatro capítulos a seguir definidos alem de uma introdução a respeito do tema. No primeiro capitulo aborda linguagem é Ideologia, onde é mencionada como instrumento de dominação as produções, lingüísticas, culturais, e é a linguagem que nos permite guardar e transmitir informações. No segundo capitulo será abordado a gramática, e retratar as dificuldades de se reproduzir na linguagem escrita a linguagem oral. No terceiro capitulo será abordado o aspecto ideológico, será abordadoa divisão de classes referente ao aspecto social, econômico e cultural é o papel desempenhado pela escola, e as ideologias dentro desta. No ultimo capítulo, a conclusão dotrabalho de campo, com resultados dessa pesquisa que foi realizado com os alunos do ensino médio da escola São Francisco de Assis, uma atividade de uma redação, analisarmos as produções dos alunos do 1º é 2º ano,observou que os alunos apresentaram problemas relativos á correção ortográfica, problemas de coesão,registro informal e concordância. Este trabalho é uma reflexão necessária para que o professor de português passe a ver gramática como algo muito mais amplo que aquilo que tradicionalmente se tem como gramática em nossas aulas de língua portuguesa. Mostrar que a nossa comunicação é textual e o texto pode ser escrito e oral. Correlacionando uma ao outro, deve-se mostrar as especificidades de cada um na representação simbólica que utiliza para chegar á comunicação. 2024-01-31T11:47:05Z 2024-01-31T11:47:05Z 2014 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação VIEIRA, Claudia Correia. Linguagem e gramática no aspecto ideológico. Orientador: Carlos Alberto Amorim Caldas. 2014. 40 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras – Língua Portuguesa) – Faculdade de Ciências da Linguagem, Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica – PARFOR, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Tailândia, 2014. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6646. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6646 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Língua portuguesa
Linguagem e Gramática
Comunicação textual
Ensino nas escolas
Linguística
Portuguese language
Language and Grammar
Textual communication
Teaching in schools
Linguistics
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
spellingShingle Língua portuguesa
Linguagem e Gramática
Comunicação textual
Ensino nas escolas
Linguística
Portuguese language
Language and Grammar
Textual communication
Teaching in schools
Linguistics
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
VIEIRA, Claudia Correia
Linguagem e gramática no aspecto ideológico
topic_facet Língua portuguesa
Linguagem e Gramática
Comunicação textual
Ensino nas escolas
Linguística
Portuguese language
Language and Grammar
Textual communication
Teaching in schools
Linguistics
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
description The present work with the "theme and grammar in language ideological aspect: the state school St. Francis of Assisi." Aims to understand the teaching of grammar in English language class in high school. Since the quality of teaching of the Portuguese language has not been very satisfactory in approvals (tender, vestibular, Enem) process, trying to understand this issue, was conducted a field study with the students of 1st year and 2nd year high school, the San Francisco public school, to better understand what are the methods used by the teacher to work with the teaching of grammar in the English language classroom. This work is divided for better understanding of readers into four chapters defined below in addition to an introduction to the subject. In the first chapter discusses language is ideology, which is referred to as the instrument of domination, linguistic, cultural productions, and is a language that allows us to store and transmit information. In the second chapter will be covered grammar, and portraying the difficulties to reproduce the written language to oral language. In the third chapter will address the ideological aspect, will a bordado a division classes related to social, economic and cultural aspect is the role played by the school, and ideologies within this. In the last chapter, the conclusion Labour Organisation field, with results of research that was conducted with middle school students school St. Francis of Assisi, an activity of an essay, analyze the students' productions 1st is the 2nd year, noted that students had problems relating to spelling, cohesion problems, informal registration and agreement. This work is a necessary reflection for the teacher of Portuguese pass to see grammar as something much broader than what traditionally has the grammar in our Portuguese language classes. Show that our communication is text and text can be written and oral. Comparing one to the other, one must show the specificities of each of the symbolic representation using to get to communication.
author_additional CALDAS, Carlos Alberto Amorim
author_additionalStr CALDAS, Carlos Alberto Amorim
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author VIEIRA, Claudia Correia
title Linguagem e gramática no aspecto ideológico
title_short Linguagem e gramática no aspecto ideológico
title_full Linguagem e gramática no aspecto ideológico
title_fullStr Linguagem e gramática no aspecto ideológico
title_full_unstemmed Linguagem e gramática no aspecto ideológico
title_sort linguagem e gramática no aspecto ideológico
publishDate 2024
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6646
_version_ 1796836679325057024
score 11.753735