Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Cuidado ou educação? As práticas pedagógicas nas escolas do rio Tucumanduba

The present work of course completion aims to analyze how care and education are given, through pedagogical practices and how the family relationship is present and indispensable in this process. In order to develop this research, we used the exploratory and descriptive research, which aims at the d...

ver descrição completa

Autor principal: CUNHA, Leila Silva
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2024
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6711
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6711
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-67112024-02-07T03:08:34Z Cuidado ou educação? As práticas pedagógicas nas escolas do rio Tucumanduba CUNHA, Leila Silva REIS, Edilma Neves Rodrigues http://lattes.cnpq.br/8969672247481302 Educação infantil Escola Criança Early childhood education School Child CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The present work of course completion aims to analyze how care and education are given, through pedagogical practices and how the family relationship is present and indispensable in this process. In order to develop this research, we used the exploratory and descriptive research, which aims at the documental analysis of the proposed theme through references of authors who discuss the subject about school, family and early childhood education. The type of approach was qualitative and the technique was the semi-structured interview, applied to parents and teachers of two schools located in the region of the islands of the municipality of Abaetetuba. The research data were collected over a period of four months, taking into account the theoretical arguments necessary for the construction of this work. The school must be of quality. You need to know a lot about the child's development and how it learns to have a positive impact. O presente trabalho de conclusão de curso tem como objetivo analisar como se dá o cuidar e o educar, por meio de práticas pedagógicas e como a relação familiar está presente e é indispensável neste processo. Para desenvolver esta pesquisa, utilizou-se a pesquisa exploratória e descritiva, que visa na análise documental do tema proposto por meio de referências de autores que discutem o assunto sobre escola, família e educação infantil. O tipo de abordagem foi a qualitativa e a técnica foi a da entrevista semiestruturada, aplicada a pais e professores de duas escolas localizadas na região das ilhas do município de Abaetetuba. Os dados da pesquisa foram coletados em um período de quatro meses, levando em consideração a argumentação teórica, necessária para construção deste trabalho. A escola precisa ser de qualidade. Precisa conhecer muito sobre o desenvolvimento da criança e sobre como ela aprende para ter um impacto positivo. 2024-02-02T18:50:35Z 2024-02-02T18:50:35Z 2018 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação CUNHA, Leila Silva. Cuidado ou educação? As práticas pedagógicas nas escolas do rio Tucumanduba. Orientadora: Edilma Neves Rodrigues Reis. 2018. 39 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica – PARFOR, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2018. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6711. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6711 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Educação infantil
Escola
Criança
Early childhood education
School
Child
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Educação infantil
Escola
Criança
Early childhood education
School
Child
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
CUNHA, Leila Silva
Cuidado ou educação? As práticas pedagógicas nas escolas do rio Tucumanduba
topic_facet Educação infantil
Escola
Criança
Early childhood education
School
Child
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The present work of course completion aims to analyze how care and education are given, through pedagogical practices and how the family relationship is present and indispensable in this process. In order to develop this research, we used the exploratory and descriptive research, which aims at the documental analysis of the proposed theme through references of authors who discuss the subject about school, family and early childhood education. The type of approach was qualitative and the technique was the semi-structured interview, applied to parents and teachers of two schools located in the region of the islands of the municipality of Abaetetuba. The research data were collected over a period of four months, taking into account the theoretical arguments necessary for the construction of this work. The school must be of quality. You need to know a lot about the child's development and how it learns to have a positive impact.
author_additional REIS, Edilma Neves Rodrigues
author_additionalStr REIS, Edilma Neves Rodrigues
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author CUNHA, Leila Silva
title Cuidado ou educação? As práticas pedagógicas nas escolas do rio Tucumanduba
title_short Cuidado ou educação? As práticas pedagógicas nas escolas do rio Tucumanduba
title_full Cuidado ou educação? As práticas pedagógicas nas escolas do rio Tucumanduba
title_fullStr Cuidado ou educação? As práticas pedagógicas nas escolas do rio Tucumanduba
title_full_unstemmed Cuidado ou educação? As práticas pedagógicas nas escolas do rio Tucumanduba
title_sort cuidado ou educação? as práticas pedagógicas nas escolas do rio tucumanduba
publishDate 2024
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6711
_version_ 1796836689951326208
score 11.753735