/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Resistência e luta armada: Marighella pelas lentes do cinema brasileiro contemporâneo
The present work has as an objective to overlook the movie Marighella, directed by Wagner Moura, from the convergence between the biography entitled Marighella: o guerrilheiro que incendiou o mundo, by Mário Magalhães, and it’s filmic representation, paying attention still towards the trajectory of...
Autor principal: | CASTRO, Ana Luisa da Silva |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6865 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6865 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-68652024-03-02T03:05:25Z Resistência e luta armada: Marighella pelas lentes do cinema brasileiro contemporâneo CASTRO, Ana Luisa da Silva SANTOS JUNIOR, Luiz Guilherme dos http://lattes.cnpq.br/1266664476541392 Marighella cinema ditadura resistência luta armada Movie theater dictatorship resistence armed dtruggle CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA::ROTEIRO E DIRECAO CINEMATOGRAFICOS The present work has as an objective to overlook the movie Marighella, directed by Wagner Moura, from the convergence between the biography entitled Marighella: o guerrilheiro que incendiou o mundo, by Mário Magalhães, and it’s filmic representation, paying attention still towards the trajectory of other characters, no less important in what regards the armed struggle against the military dictatorship in Brazil. The movie is consistent concerning details around the guerrilla leader’s trajectory, sustaining itself in documents which confirm the film it’s historical veracity surrounding the character’s deeds. Censored in Brazil for “ideological” reasons, the production had a good reception abroad though, wining prizes such as best acting in the International Film Festival of India, and complemented among critics at the Berlin International Film Festival, for capturing the underworld of the military police and the atrocities perpetrated at the dictatorship era initiated, overall, with the advent of the AI-5. As we shall see, such political sequels feeded the ideological polarization of the “bolsonarist” government in the brazilian political context. We conclude that the movie presents, in a brutal and realistic form the period which configured the “lead years” in Brasil, of which Marighella represents, along with his guerrilla movement, the resistance to the disorder of the dictatorship through armed struggle. O presente trabalho tem como objetivo fazer uma análise do filme Marighella, dirigido por Wagner Moura, a partir de uma convergência entre a biografia intitulada Marighella: o guerrilheiro que incendiou o mundo, de Mário Magalhães, e a representação fílmica, atentando, ainda, para a trajetória de outros personagens, não menos importantes no que diz respeito à luta armada no Brasil contra a ditadura militar. O filme é consistente quanto aos detalhes da trajetória do guerrilheiro Marighella, com base em documentos que conferem ao filme a veracidade histórica quanto aos feitos do personagem. Vetado no Brasil por conta de questões “ideológicas”, a produção teve boa recepção no exterior, ganhando prêmios de melhor atuação no International Film Festival of India, e elogiado em meio à crítica do Berlin International Film Festival, por captar o submundo da polícia militar e as atrocidades realizadas no período ditatorial brasileiro iniciadas, sobretudo com a chegada do AI-5. Como veremos, tais sequelas políticas ainda alimentaram a polarização ideológica no contexto político brasileiro do governo bolsonarista Concluímos que o filme apresenta de forma realista e brutal o período que configura os “anos de chumbo” no Brasil, em que Marighella representa, junto à guerrilha, a resistência aos desmandos da ditadura por meio da luta armada. 2024-03-01T12:26:06Z 2024-03-01T12:26:06Z 2023-08-16 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação CASTRO, Ana Luisa da Silva. Resistência e luta armada: Marighella pelas lentes do cinema brasileiro contemporâneo. Orientador: Luiz Guilherme dos Santos Junior. 2023. 42 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras) Faculdade de Letras, Campus Universitário Marajó-Breves, Universidade Federal do Pará. 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6865. Acesso em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6865 Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Marighella cinema ditadura resistência luta armada Movie theater dictatorship resistence armed dtruggle CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA::ROTEIRO E DIRECAO CINEMATOGRAFICOS |
spellingShingle |
Marighella cinema ditadura resistência luta armada Movie theater dictatorship resistence armed dtruggle CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA::ROTEIRO E DIRECAO CINEMATOGRAFICOS CASTRO, Ana Luisa da Silva Resistência e luta armada: Marighella pelas lentes do cinema brasileiro contemporâneo |
topic_facet |
Marighella cinema ditadura resistência luta armada Movie theater dictatorship resistence armed dtruggle CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA::ROTEIRO E DIRECAO CINEMATOGRAFICOS |
description |
The present work has as an objective to overlook the movie Marighella, directed by Wagner Moura, from the convergence between the biography entitled Marighella: o guerrilheiro que incendiou o mundo, by Mário Magalhães, and it’s filmic representation, paying attention still towards the trajectory of other characters, no less important in what regards the armed struggle against the military dictatorship in Brazil. The movie is consistent concerning details around the guerrilla leader’s trajectory, sustaining itself in documents which confirm the film it’s historical veracity surrounding the character’s deeds. Censored in Brazil for “ideological” reasons, the production had a good reception abroad though, wining prizes such as best acting in the International Film Festival of India, and complemented among critics at the Berlin International Film Festival, for capturing the underworld of the military police and the atrocities perpetrated at the dictatorship era initiated, overall, with the advent of the AI-5. As we shall see, such political sequels feeded the ideological polarization of the “bolsonarist” government in the brazilian political context. We conclude that the movie presents, in a brutal and realistic form the period which configured the “lead years” in Brasil, of which Marighella represents, along with his guerrilla movement, the resistance to the disorder of the dictatorship through armed struggle. |
author_additional |
SANTOS JUNIOR, Luiz Guilherme dos |
author_additionalStr |
SANTOS JUNIOR, Luiz Guilherme dos |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
CASTRO, Ana Luisa da Silva |
title |
Resistência e luta armada: Marighella pelas lentes do cinema brasileiro contemporâneo |
title_short |
Resistência e luta armada: Marighella pelas lentes do cinema brasileiro contemporâneo |
title_full |
Resistência e luta armada: Marighella pelas lentes do cinema brasileiro contemporâneo |
title_fullStr |
Resistência e luta armada: Marighella pelas lentes do cinema brasileiro contemporâneo |
title_full_unstemmed |
Resistência e luta armada: Marighella pelas lentes do cinema brasileiro contemporâneo |
title_sort |
resistência e luta armada: marighella pelas lentes do cinema brasileiro contemporâneo |
publishDate |
2024 |
url |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6865 |
_version_ |
1796836755102498816 |
score |
11.753896 |