/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Desafios na criação de um projeto educacional: multiverso da física moderna
The project titled "Multiverse of Modern Physics" was developed by students from the Physics Teaching program at the Federal University of Pará (UFPA) - Salinópolis Campus, with the aim of presenting the concepts of Modern Physics in an innovative way within the context of high school education....
Autor principal: | RIBEIRO, Luis Maria Costa |
---|---|
Outros Autores: | SOARES, Pedro Henrique da Fonseca |
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6879 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6879 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-68792024-03-07T03:05:51Z Desafios na criação de um projeto educacional: multiverso da física moderna RIBEIRO, Luis Maria Costa SOARES, Pedro Henrique da Fonseca ALVES, Lília Cristina dos Santos Diniz http://lattes.cnpq.br/6114447007933261 FERNANDES, Leonardo José Nogueira http://lattes.cnpq.br/2801637840937606 0000-0003-2423-797X Multiverso Física moderna Projeto educacional Multiverse Modern physics Educational project CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA The project titled "Multiverse of Modern Physics" was developed by students from the Physics Teaching program at the Federal University of Pará (UFPA) - Salinópolis Campus, with the aim of presenting the concepts of Modern Physics in an innovative way within the context of high school education. The project took place at the Dr. Miguel de Santa Brígida State School and encompassed a variety of activities, ranging from theatrical performances, games, and experiments to the creation of a comic book on modern physics.The first stage of the project involved a theatrical performance that took students on a journey through time, encountering iconic figures in science such as Aristotle, Galileo Galilei, Tycho Brahe, Johannes Kepler, Isaac Newton, and Albert Einstein. Each character presented their studies and theories, guided by a narrator. Subsequently, the project addressed Einstein's Theory of General Relativity through a visual representation of the curvature of space-time using an elastic bed. Students also participated in experiments and dynamics on the photoelectric effect, exploring the twin paradox and experiencing the mental experiment of Schrödinger's cat. Furthermore, the project incorporated playful elements, including the use of electronic games, virtual reality goggles, and a fun pie-in-the-face challenge that included questions related to the previous stages of the project. The project evaluation took into consideration the competencies and skills outlined in the National Common Curricular Base (BNCC) for the field of Natural Sciences, adapting them to the high school context.Through the creative application of Modern Physics concepts, students were able to comprehend and explore the mysteries of the universe in an engaging and meaningful way. The account presented in this summary aims to assist teachers and future teachers in the Basic Education system in developing their own educational projects, highlighting the characteristics and distinctive features of the "Multiverse of Modern Physics" project as a successful example of attractive and contextualized Physics teaching O projeto intitulado “Multiverso da Física Moderna” foi desenvolvido por alunos do curso de Ensino de Física da Universidade Federal do Pará (UFPA) - Campus Salinópolis, com o objetivo de apresentar os conceitos da Física Moderna de forma inovadora no contexto da alta Educação escolar. O projeto aconteceu na Escola Estadual Dr. Miguel de Santa Brígida e envolveu diversas atividades, que vão desde apresentações teatrais, jogos e experimentos até a criação de uma história em quadrinhos sobre física moderna. performance que levou os alunos a uma viagem no tempo, encontrando figuras icônicas da ciência como Aristóteles, Galileu Galilei, Tycho Brahe, Johannes Kepler, Isaac Newton e Albert Einstein. Cada personagem apresentou seus estudos e teorias, orientados por um narrador. Posteriormente, o projeto abordou a Teoria da Relatividade Geral de Einstein através de uma representação visual da curvatura do espaço-tempo utilizando um leito elástico. Os alunos também participaram de experimentos e dinâmicas sobre o efeito fotoelétrico, explorando o paradoxo dos gêmeos e vivenciando o experimento mental do gato de Schrödinger. Além disso, o projeto incorporou elementos lúdicos, como o uso de jogos eletrônicos, óculos de realidade virtual e um divertido desafio tipo torta na cara que incluía questões relacionadas às etapas anteriores do projeto. A avaliação do projeto levou em consideração as competências e habilidades previstas na Base Nacional Comum Curricular (BNCC) para a área de Ciências Naturais, adequando-as ao contexto do ensino médio. explore os mistérios do universo de uma forma envolvente e significativa. O relato apresentado neste resumo visa auxiliar professores e futuros professores da rede de Ensino Básico no desenvolvimento de seus próprios projetos educacionais, destacando as características e diferenciais do projeto “Multiverso da Física Moderna” como um exemplo de sucesso de ensino de Física atrativo e contextualizado. 2024-03-06T12:37:23Z 2024-03-06T12:37:23Z 2024-01-03 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação RIBEIRO, Luis Maria Costa; SOARES, Pedro Henrique da Fonseca. Desafios na criação de um projeto educacional: multiverso da física moderna. Orientador: Lília Cristina dos Santos Diniz Alves. 2023. 71 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) – Faculdade de Física, Campus Universitário de Salinópolis, Universidade Federal do Pará, Salinópolis, 2024. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6879. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6879 Acesso Aberto Disponível online via sagitta |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Multiverso Física moderna Projeto educacional Multiverse Modern physics Educational project CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
spellingShingle |
Multiverso Física moderna Projeto educacional Multiverse Modern physics Educational project CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA RIBEIRO, Luis Maria Costa Desafios na criação de um projeto educacional: multiverso da física moderna |
topic_facet |
Multiverso Física moderna Projeto educacional Multiverse Modern physics Educational project CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
description |
The project titled "Multiverse of Modern Physics" was developed by students from the Physics
Teaching program at the Federal University of Pará (UFPA) - Salinópolis Campus, with the aim of
presenting the concepts of Modern Physics in an innovative way within the context of high school
education. The project took place at the Dr. Miguel de Santa Brígida State School and encompassed a variety of activities, ranging from theatrical performances, games, and experiments to the creation of a comic book on modern physics.The first stage of the project involved a theatrical performance that took students on a journey through time, encountering iconic figures in science such as Aristotle, Galileo Galilei, Tycho Brahe, Johannes Kepler, Isaac Newton, and Albert Einstein. Each character presented their studies and theories, guided by a narrator. Subsequently, the project addressed Einstein's Theory of General Relativity through a visual representation of the curvature of space-time using an elastic bed. Students also participated in experiments and dynamics on the photoelectric effect, exploring the twin paradox and experiencing the mental experiment of Schrödinger's cat. Furthermore, the project incorporated playful elements, including the use of electronic games, virtual reality goggles, and a fun pie-in-the-face challenge that included questions related to the previous stages of the project. The project evaluation took into consideration the competencies and skills outlined in the National Common Curricular Base (BNCC) for the field of Natural Sciences, adapting them to the high school context.Through the creative application of Modern Physics concepts, students were able to comprehend and explore the mysteries of the universe in an engaging and meaningful way. The account presented in this summary aims to assist teachers and future teachers in the Basic Education system in developing their own educational projects, highlighting the characteristics and distinctive features of the "Multiverse of Modern Physics" project as a successful example of attractive and contextualized Physics teaching |
author_additional |
ALVES, Lília Cristina dos Santos Diniz |
author_additionalStr |
ALVES, Lília Cristina dos Santos Diniz |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
RIBEIRO, Luis Maria Costa |
author2 |
SOARES, Pedro Henrique da Fonseca |
author2Str |
SOARES, Pedro Henrique da Fonseca |
title |
Desafios na criação de um projeto educacional: multiverso da física moderna |
title_short |
Desafios na criação de um projeto educacional: multiverso da física moderna |
title_full |
Desafios na criação de um projeto educacional: multiverso da física moderna |
title_fullStr |
Desafios na criação de um projeto educacional: multiverso da física moderna |
title_full_unstemmed |
Desafios na criação de um projeto educacional: multiverso da física moderna |
title_sort |
desafios na criação de um projeto educacional: multiverso da física moderna |
publishDate |
2024 |
url |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6879 |
_version_ |
1796836756692140032 |
score |
11.753896 |