Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Narrativas subversivas no teatro de igreja: dos palcos do Sant’Arte ao protagonismo da minha história

Through this academic memorial, I gather some reports and records of my life trajectory linked to my encounter with the Sant'Arte Group, the first space in which I was able to experience art autonomously and collectively. Through these excerpts of narratives I intend to emphasize how the group or...

ver descrição completa

Autor principal: COSTA, Dalila Andréia Cardoso
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2024
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6886
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6886
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-68862024-07-02T15:45:51Z Narrativas subversivas no teatro de igreja: dos palcos do Sant’Arte ao protagonismo da minha história COSTA, Dalila Andréia Cardoso ALMEIDA, Ivone Maria Xavier de Amorim http://lattes.cnpq.br/5012937201849414 https://orcid.org/0000-0001-8277-5210 Teatro Cristão Grupo Sant’Arte Memória autobiográfica Christian Theater Sant’Arte Group Autobiographical memory CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO Through this academic memorial, I gather some reports and records of my life trajectory linked to my encounter with the Sant'Arte Group, the first space in which I was able to experience art autonomously and collectively. Through these excerpts of narratives I intend to emphasize how the group organized itself among itself to welcome young people, adolescents and adults, from their most diverse origins, beliefs and ways to give life to a space for research and making the theatrical scene, and how our experiences reflected in the dramaturgies and scenic constructions within a Catholic church in Ananindeua, initiating a liturgical-subversive theater. How did this construction take place together with the process of strengthening the identity of the members, most of whom have marginalized experiences (black people, LGBTQIA+ people from the metropolitan and peripheral regions) as subjects in society. I also make a selection of other artistic productions and experiences that are around this long process of selfknowledge by expanding to other spaces such as the School of Theater and Dance of UFPA, such as my participation in shows of the GTU (University Theater Group) as an extension project and my entry into the degree course in theater. This work is also a form of communication for those who, like me, seek to understand the place where they came from, the place in which they are currently inserted and how artistic production in the community can enhance a decolonial pedagogy by seeking references in our own histories. Através desse memorial acadêmico, reúno alguns relatos e registros da minha trajetória de vida atrelados ao meu encontro com o Grupo Sant’Arte, primeiro espaço em que pude experimentar a arte de forma autônoma e coletiva. Através desses recortes de narrativas pretendo enfatizar de que forma o grupo se organizava entre si para acolher jovens, adolescentes e adultos, de suas mais diversas origens, crenças e modos para dar vida a um espaço de pesquisa e fazer da cena teatral, e como as nossas experiências refletiam nas dramaturgias e construções cênicas dentro de uma igreja católica de Ananindeua dando início a um teatro litúrgico- subversivo. De que forma essa construção se deu juntamente ao processo de fortalecimento identitário dos integrantes em sua maioria com vivências marginalizadas (pessoas pretas, lgbtqia+ da região metropolitana e periférica) enquanto sujeitos na sociedade. Faço também um recorte de outras produções artísticas e experiências que estão em torno desse longo processo de auto conhecimento ao expandir para outros espaços como a Escola de Teatro e dança da UFPA como a minha participação em espetáculos do GTU (Grupo de Teatro universitário) enquanto projeto de extensão e o meu ingresso no curso de licenciatura em teatro. Esse trabalho é também uma forma de comunicação para os que, assim como eu, buscam compreender o lugar de onde vieram ,o lugar em que estão inseridos atualmente e de que forma a produção artistica na comunidade pode potencializar uma pedagogia decolonial ao buscar referências em nossas próprias histórias. 2024-03-07T14:27:58Z 2024-03-07T14:27:58Z 2023-12-17 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação COSTA, Dalila Andréia Cardoso. Narrativas subversivas no teatro de igreja: dos palcos do Sant’Arte ao protagonismo da minha história. Orientadora: Ivone Maria Xavier de Amorim almeida. 2023. 40 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Teatro) – Escola de Teatro e Dança, Instituto de Ciências da Arte, Universidade Federal do Pará, Belém, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6886. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6886 Acesso Aberto Via e-mail
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Teatro Cristão
Grupo Sant’Arte
Memória autobiográfica
Christian Theater
Sant’Arte Group
Autobiographical memory
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO
spellingShingle Teatro Cristão
Grupo Sant’Arte
Memória autobiográfica
Christian Theater
Sant’Arte Group
Autobiographical memory
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO
COSTA, Dalila Andréia Cardoso
Narrativas subversivas no teatro de igreja: dos palcos do Sant’Arte ao protagonismo da minha história
topic_facet Teatro Cristão
Grupo Sant’Arte
Memória autobiográfica
Christian Theater
Sant’Arte Group
Autobiographical memory
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO
description Through this academic memorial, I gather some reports and records of my life trajectory linked to my encounter with the Sant'Arte Group, the first space in which I was able to experience art autonomously and collectively. Through these excerpts of narratives I intend to emphasize how the group organized itself among itself to welcome young people, adolescents and adults, from their most diverse origins, beliefs and ways to give life to a space for research and making the theatrical scene, and how our experiences reflected in the dramaturgies and scenic constructions within a Catholic church in Ananindeua, initiating a liturgical-subversive theater. How did this construction take place together with the process of strengthening the identity of the members, most of whom have marginalized experiences (black people, LGBTQIA+ people from the metropolitan and peripheral regions) as subjects in society. I also make a selection of other artistic productions and experiences that are around this long process of selfknowledge by expanding to other spaces such as the School of Theater and Dance of UFPA, such as my participation in shows of the GTU (University Theater Group) as an extension project and my entry into the degree course in theater. This work is also a form of communication for those who, like me, seek to understand the place where they came from, the place in which they are currently inserted and how artistic production in the community can enhance a decolonial pedagogy by seeking references in our own histories.
author_additional ALMEIDA, Ivone Maria Xavier de Amorim
author_additionalStr ALMEIDA, Ivone Maria Xavier de Amorim
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author COSTA, Dalila Andréia Cardoso
title Narrativas subversivas no teatro de igreja: dos palcos do Sant’Arte ao protagonismo da minha história
title_short Narrativas subversivas no teatro de igreja: dos palcos do Sant’Arte ao protagonismo da minha história
title_full Narrativas subversivas no teatro de igreja: dos palcos do Sant’Arte ao protagonismo da minha história
title_fullStr Narrativas subversivas no teatro de igreja: dos palcos do Sant’Arte ao protagonismo da minha história
title_full_unstemmed Narrativas subversivas no teatro de igreja: dos palcos do Sant’Arte ao protagonismo da minha história
title_sort narrativas subversivas no teatro de igreja: dos palcos do sant’arte ao protagonismo da minha história
publishDate 2024
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6886
_version_ 1829093036060049408
score 11.755432