/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Curso - Graduação - Monografia
O direito educacional da pessoa com deficiência
The objective of this study is to do a reflection about the factors that contribute to the inclusion of students with disabilities don’t work in school practice. The Bibliographic material used in this study, was selected according to the theme, Mantoan (2003), Candau (2008, 2013), Monetto (2010), a...
Autor principal: | SILVA, Petison Teixeira da |
---|---|
Grau: | Trabalho de Curso - Graduação - Monografia |
Publicado em: |
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6928 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6928 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-69282025-01-14T12:44:25Z O direito educacional da pessoa com deficiência SILVA, Petison Teixeira da LOBATO, Vívian da Silva http://lattes.cnpq.br/8153247121237657 Pessoas com deficiência Inclusão Sala de aula Exclusão People with disabilities Inclusion Exclusion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The objective of this study is to do a reflection about the factors that contribute to the inclusion of students with disabilities don’t work in school practice. The Bibliographic material used in this study, was selected according to the theme, Mantoan (2003), Candau (2008, 2013), Monetto (2010), among others. Considering what Brazilian legal documents for people with disabilities defends, including the Federal Constitution (1998), Law of Directives and Bases of National Education (1996) and Brazilian Law inclusion (2015), among others. It’s possible to realize that the actions for the inclusion of people with disabilities in regular education class are described in current Brazilian legislation. However, it is noticed that student with disabilities are still excluded in the school environment and in the regular classroom. There are countless factors that contribute for this, school’s infrastructure, with the accessibility necessaries, such as ramps, tactile floor, and informative boards with Brazilian sign language (LIBRAS). The curriculum still appears as an obstacle to the inclusion, because it is not designed and materialized to meet the needs of these students. There are also behavioral obstacle in the relationships stablished in the face of disability. Which culminate in the exclusion of the student from the activities developed inside and outside of the classroom. Este estudo tem como objetivo fazer uma reflexão sobre os fatores que contribuem para que a inclusão de estudantes com deficiência seja uma prática excludente no âmbito escolar. O material bibliográfico utilizado, foi selecionado de acordo com a temática, Mantoan (2003), Candau (2008, 2013), Minetto (2010), dentre outros. Considerando o que se defende nos documentos legais de amparo à pessoa com deficiência, entre eles a Constituição Federal (1998), Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (1996), Lei Brasileira de Inclusão (2015), dentre outros. Como resultado é possível perceber que são descritas na legislação em vigor, as ações para a inclusão escolar das pessoas com deficiência nas classes do ensino regular. Contudo, percebe-se que o aluno com deficiência, ainda é excluído da sala de aula e na classe regular. São inúmeros fatores que contribuem para isso, desde a infraestrutura da escola, na acessibilidade necessária, como rampas, piso tátil, placas informativas na Língua Brasileira de Sinais (LIBRAS). O currículo ainda aparece como uma barreira para a inclusão, pois ele não é pensado e materializado para atender as especificidades desses estudantes. Existe ainda as barreiras atitudinais nas relações estabelecidas frente a deficiência, o que culmina na exclusão do estudante na participação das atividades desenvolvida dentro e fora de sala de aula. 2024-03-15T12:51:10Z 2024-03-15T12:51:10Z 2023-12-12 Trabalho de Curso - Graduação - Monografia SILVA, Petison Teixeira da. O direito educacional da pessoa com deficiência. Orientadora: Vívian da Silva Lobato. 2023. 18 f. Trabalho de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Soure, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6928. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6928 Acesso Aberto Via SAGITTA |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Pessoas com deficiência Inclusão Sala de aula Exclusão People with disabilities Inclusion Exclusion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Pessoas com deficiência Inclusão Sala de aula Exclusão People with disabilities Inclusion Exclusion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO SILVA, Petison Teixeira da O direito educacional da pessoa com deficiência |
topic_facet |
Pessoas com deficiência Inclusão Sala de aula Exclusão People with disabilities Inclusion Exclusion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The objective of this study is to do a reflection about the factors that contribute to the inclusion of students with disabilities don’t work in school practice. The Bibliographic material used in this study, was selected according to the theme, Mantoan (2003), Candau (2008, 2013), Monetto (2010), among others. Considering what Brazilian legal documents for people with disabilities defends, including the Federal Constitution (1998), Law of Directives and Bases of National Education (1996) and Brazilian Law inclusion (2015), among others. It’s possible to realize that the actions for the inclusion of people with disabilities in regular education class are described in current Brazilian legislation. However, it is noticed that student with disabilities are still excluded in the school environment and in the regular classroom. There are countless factors that contribute for this, school’s infrastructure, with the accessibility necessaries, such as ramps, tactile floor, and informative boards with Brazilian sign language (LIBRAS). The curriculum still appears as an obstacle to the inclusion, because it is not designed and materialized to meet the needs of these students. There are also behavioral obstacle in the relationships stablished in the face of disability. Which culminate in the exclusion of the student from the activities developed inside and outside of the classroom. |
author_additional |
LOBATO, Vívian da Silva |
author_additionalStr |
LOBATO, Vívian da Silva |
format |
Trabalho de Curso - Graduação - Monografia |
author |
SILVA, Petison Teixeira da |
title |
O direito educacional da pessoa com deficiência |
title_short |
O direito educacional da pessoa com deficiência |
title_full |
O direito educacional da pessoa com deficiência |
title_fullStr |
O direito educacional da pessoa com deficiência |
title_full_unstemmed |
O direito educacional da pessoa com deficiência |
title_sort |
o direito educacional da pessoa com deficiência |
publishDate |
2024 |
url |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6928 |
_version_ |
1829093044568195072 |
score |
11.753735 |